Ανεβάζουν ρυθμούς στις νέες ναυπηγήσεις οι Έλληνες εφοπλιστές. Έπειτα από μια διετία, όπου κυρίως λόγω της αβεβαιότητας που υπήρχε για τα νέα πράσινα καύσιμα ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων είχε πέσει, μέσα στο 2023 οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν κατά 53% περισσότερες παραγγελίες σε σχέση με πέρσι.
Σύμφωνα με έρευνα της Xclusiv Shipbrokers που έγινε για λογαριασμό της Naftiliaki και παρουσιάστηκε χθες στο ομώνυμο συνέδριο που έλαβε χώρα στο Ίδρυμα Ευγενίδου, οι Έλληνες πλοιοκτήτες μέχρι και το τέλος Σεπτεμβρίου φαίνεται ότι επενδύουν σε όλο το φάσμα των εμπορικών πλοίων.
Σύμφωνα με επεξεργασία της «Ν» των στοιχείων της Xclusiv, το 31% των παραγγελιών τον τελευταίο χρόνο παγκοσμίως είναι ελληνικών συμφερόντων.
Τα στοιχεία της Xclusiv δείχνουν ότι το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται σε 2.992 πλοία από 2.593 που ήταν το αντίστοιχο διάστημα του 2022 (bulkers – tankers containerships – gas carriers).
Το μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών το έχουν οι Κινέζοι με 554 πλοία, ακολουθούν οι Ιάπωνες με 496 πλοία και τρίτοι είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες με 359 παραγγελίες συνολικά.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες όμως παρουσιάζουν φέτος τον μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης, αφού πέρσι το ίδιο χρονικό διάστημα είχαν ένα βιβλίο παραγγελιών για 234 πλοία (125 πλοία τον έναν χρόνο που έχει περάσει ή το 31% του συνόλου των παραγγελιών στον έναν χρόνο που έχουμε διανύσει από τον περσινό Οκτώβριο).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, οι παραγγελίες των Ελλήνων πλοιοκτητών αφορούν ποσοστό 30% bulk carriers, 35% για δεξαμενόπλοια, 13% για containerships και 21% για gas carriers.
Φορτηγά και tankers
Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Xclusiv, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υπό παραγγελία 109 bulk carriers, περίπου το 10% του συνόλου των παραγγελιών (969 bulkers έχει υπό παραγγελία ο υπόλοιπος κόσμος).
Επισημαίνεται, δε, ότι σε σχέση με πέρσι οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν υπερδιπλασιάσει το βιβλίο παραγγελιών τους (48 το 2022). Μάλιστα, οι 63 εξ αυτών έχουν υπογραφεί μετά την 1η Ιανουαρίου του 2023.
Όσον αφορά τα μεγέθη, περίπου το 42% αφορά kamsarmaxes και ανάλογο ποσοστό αφορά τις μικρότερες κατηγορίες bulk carriers (handymax μέχρι ultramaxes).
Στα cοntainerships, έναν τομέα όπου οι Έλληνες εφοπλιστές ναυλώνουν τα πλοία τους στους liners, οι ελληνικές παραγγελίες φτάνουν το 5% του συνόλου, ενώ για περισσότερα από τα μισά οι υπογραφές «έπεσαν» μέσα στο 2022.
Όπως υπογραμμίζεται στην ανάλυση, η μείωση μέσα στο 2023 οφείλεται και στην πτώση της ναυλαγοράς, αφού τα προηγούμενα χρόνια έφτασε σε ιστορικά υψηλά.
Την προτίμηση των Ελλήνων εφοπλιστών έχουν τα πλοία τύπου feeder, τα οποία αποτελούν το 53% του συνόλου των παραγγελιών ελληνικών συμφερόντων containerships.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κατέχουν το 25% του παγκόσμιου order book.
Συνολικά έχουν υπό παραγγελία 125 τάνκερ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έχουν 367 δεξαμενόπλοια σε παραγγελίες.
Όπως υπογραμμίζεται στην ανάλυση και σε αυτή την κατηγορία πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν διπλασιάσει το order book σε σχέση με το 2022. Συνολικά 83 από τις 125 παραγγελίες έχουν τοποθετηθεί μέσα στη χρονιά.
Τη μερίδα του λέοντος των Ελλήνων κερδίζουν τα LR 2 (το 45% των παραγγελιών tankers), ενώ 27% αφορά suezmax.
Όσο για τις επιλογές σε καύσιμα, στην ανάλυση επισημαίνεται πως σε ό,τι αφορά τα bulk carriers, το σύνολο σχεδόν των παραγγελιών αφορά συμβατικά καύσιμα. Μόλις δύο έχουν πρόβλεψη για χρήση LNG για καύσιμο.
Στα δεξαμενόπλοια, τα 34 από τα 125 του order book έχουν πρόβλεψη για duel fuel στις περισσότερες περιπτώσεις LNG.
Στα containerships, σχεδόν τα μισά έχουν τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων.
Τέλος, σε ό,τι αφορά τα gas carriers πάνω από το 88% των παραγγελιών χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα.
Ούριος άνεμος για gas carriers
Στον τομέα των gas carriers έχουν καταγραφεί 76 υπό παραγγελία πλοία, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο το βιβλίο παραγγελιών φτάνει τα 428.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν το 15% του order book, με 20 από αυτά να έχουν κλείσει μέσα στο 2023, 30 το 2022 και τα υπόλοιπα 26 το 2021.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Xclusiv, ο συνδυασμός της πολύ καλής ναυλαγοράς στον τομέα με την υψηλή ζήτηση για πλοία αυτού του τύπου διατηρεί σε υψηλά επίπεδα το επενδυτικό ενδιαφέρον του ελληνικού εφοπλισμού.
Το 66% των παραγγελιών αφορά LNG carriers και το 20% Very Large LPG carriers.