Ανεξάρτητα από το μέγεθος του στόλου της εκάστοτε εταιρείας δείχνουν να είναι τα έσοδα από τις ναυλώσεις των πλοίων στο χύδην ξηρό φορτίο για το 2022, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της ετήσιας έρευνας της Moore Greece, που έγινε σε μια βάση από 1.500 εμπορικά πλοία.
Παράλληλα, σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έρευνας Moore Maritime Index 2023,«δεν υπάρχουν σαφείς ενδείξεις ότι τα λειτουργικά έξοδα, συνολικά, μειώνονται καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου, αν και μπορούμε να παρατηρήσουμε τάσεις σε ορισμένες κατηγορίες. Παράγοντες, όπως οι δεξιότητες του ανθρώπινου κεφαλαίου, τα απρόβλεπτα γεγονότα και οι στόχοι για το περιθώριο κέρδους, επηρεάζουν τις επιδόσεις των εταιρειών όσον αφορά το λειτουργικό κόστος».
Συνολικά στα βασικά συμπεράσματα της έρευνας, όπως αποτυπώνονται στα insights της MMI, περιλαμβάνονται τα εξής:
Η μέση διαχειριζόμενη χωρητικότητα φαίνεται να είναι σημαντικά υψηλότερη σε στόλους άνω των 20 σκαφών.
Δεν υπάρχει καμία ένδειξη ότι τα λειτουργικά έξοδα μειώνονται καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου.
Μπορούμε να παρατηρήσουμε τάσεις σε ορισμένες κατηγορίες δαπανών. Για παράδειγμα, τα έξοδα ασφάλισης τείνουν να είναι χαμηλότερα σε μεγάλους στόλους και ταυτόχρονα τα έξοδα R&M φαίνεται να είναι σχετικά υψηλά σε στόλους άνω των 20 σκαφών.
Το κόστος για την κλιμάκωση των δραστηριοτήτων δεν κινείται με γραμμικό τρόπο.
Τα έσοδα και τα έξοδα
Το υψηλότερο Ισοδύναμο Χρονοναύλωσης στον τομέα του χύδην ξηρού φορτίου παρατηρείται σε στόλους με περισσότερα από 11-20 πλοία, στα 26.313 δολάρια ανά ημέρα. Οι στόλοι 1-5 πλοίων κέρδισαν κατά μέσο όρο 20.156 δολάρια ανά ημέρα, οι στόλοι 6-10 πλοίων 21.111 δολάρια ανά ημέρα και οι άνω των 20 πλοίων 22.855 δολάρια ανά ημέρα.
Όσον αφορά τα λειτουργικά έξοδα (OpEx), οι εταιρείες που διαχειρίζονται μεταξύ 6 και 10 πλοίων αναφέρουν τα χαμηλότερα μέσα ημερήσια έξοδα, 6.041 δολάρια ανά ημέρα. Οι εταιρείες διαχείρισης με περισσότερα από 20 πλοία υπό διαχείριση, ωστόσο, αναφέρουν τα υψηλότερα μέσα ημερήσια λειτουργικά έξοδα, ύψους 6.866 δολαρίων ανά ημέρα. Η καλύτερη απόδοση του λόγου TCE προς OpEx εμφανίζεται στις εταιρείες διαχείρισης που διαχειρίζονται 11-20 πλοία, επιτυγχάνοντας λόγο 4,12.
Ο λόγος TCE προς OpEx δείχνει πόσες φορές το κερδισμένο ισοδύναμο χρονοναύλωσης καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα του πλοίου.
Στην πενταετή σύγκριση, παρατηρείται ότι τα λειτουργικά έξοδα δεν μειώνονται απαραίτητα καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου. Αρχικά, καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου τα συνολικά λειτουργικά έξοδα μειώνονται, αλλά καθώς συνεχίζει η αύξηση του στόλου, τα λειτουργικά έξοδα αυξάνονται και πάλι.
Επιπλέον, από το 2018 αναφέρεται μια γενική αύξηση των ημερήσιων λειτουργικών δαπανών των πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου σε στόλους άνω των 6 πλοίων.
Ανά χωρητικότητα
Η Moore προχώρησε και σε περαιτέρω ανάλυση με βάση τη χωρητικότητα των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, και τα χώρισε σε δύο βασικές κατηγορίες.
Στα πλοία χωρητικότητας μεταξύ 40.000 dwt και 70.000 dwt και μέσου έτους κατασκευής μεταξύ 2007 και 2011 τα υψηλότερα ημερήσια λειτουργικά έξοδα αναφέρονται στους στόλους που διαχειρίζονται 1-5 πλοία, τα οποία ανέρχονται σε 6.756 δολάρια ημερησίως, ενώ οι στόλοι των 6-10 πλοίων παρουσιάζουν τα χαμηλότερα μέσα λειτουργικά έξοδα, δηλαδή 5.906 δολάρια ημερησίως.
Οι στόλοι των 11-20 πλοίων παρουσιάζουν το υψηλότερο μέσο TCE, που ανέρχεται σε 26.219 δολάρια ανά ημέρα, ενώ οι στόλοι των 1-5 σκαφών ανέφεραν το χαμηλότερο μέσο TCE. Τα πλοία που ανήκουν σε στόλους 6-10 σκαφών παρουσιάζουν την καλύτερη σχέση TCE προς OpEx, επιτυγχάνοντας βαθμολογία 3,99.
Τα λειτουργικά έξοδα δεν μειώνονται καθώς αυξάνεται το μέγεθος του στόλου, όπως παραδοσιακά υποτίθεται.
Επιπλέον, οι στόλοι με περισσότερα από 11 σκάφη αναφέρουν χαμηλότερα ημερήσια έξοδα ασφάλισης και τα υψηλότερα ημερήσια έξοδα πληρώματος. Οι στόλοι με περισσότερα από 11 πλοία έχουν έξοδα διοίκησης άνω των 1.000 δολαρίων ημερησίως.
Για τα πλοία με χωρητικότητα μεταξύ 60.000 dwt και 120.000 dwt με μέσο έτος κατασκευής μεταξύ 2010 και 2017 αναφέρεται ότι η καλύτερη απόδοση του λόγου TCE προς OpEx επιτυγχάνεται από πλοία που ανήκουν σε στόλους 11 με 20 πλοίων. Αυτοί οι στόλοι παρουσιάζουν τον υψηλότερο μέσο όρο TCE, που φτάνει τα 25.686 δολάρια ανά ημέρα, ενώ οι στόλοι μεταξύ 1 έως 5 πλοίων παρουσιάζουν το χαμηλότερο TCE, της τάξης των 20.931 δολαρίων ανά ημέρα. Και πάλι, μπορεί να παρατηρηθεί σαφώς ότι τα λειτουργικά έξοδα δεν μειώνονται όσο αυξάνεται το μέγεθος του στόλου και δεν υπάρχει γραμμική σχέση μεταξύ των δύο.
Τα χαμηλότερα ημερήσια έξοδα ασφάλισης παρουσιάζονται σε μεγαλύτερους στόλους, ενώ τα υψηλότερα έξοδα R&Μ και έξοδα διοίκησης παρουσιάζονται σε στόλους άνω των 20 πλοίων.