Αναδρομολόγηση των πλοίων και σημαντικά υψηλότερα κόστη φέρνουν τα προβλήματα ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά, με την αρμόδια αρχή να ανακοινώνει αυτήν την εβδομάδα νέες περικοπές στις διελεύσεις.
Όπως ενημέρωσε η Αρχή της Διώρυγας, ο Οκτώβριος του 2023 ήταν ο πιο ξηρός Οκτώβριος των τελευταίων 73 ετών. Η ξηρασία που προκαλείται από το φαινόμενο Ελ Νίνιο επηρεάζει το σύστημα δεξαμενών του καναλιού, με αποτέλεσμα τη μείωση της διαθεσιμότητας του νερού.
Συγκεκριμένα, τον περασμένο μήνα οι βροχοπτώσεις ήταν 41% λιγότερες από το σύνηθες, με αποτέλεσμα η στάθμη της λίμνης Γκατούν -παρέχει το νερό στο κανάλι- να υποχωρήσει σε άνευ προηγουμένου επίπεδα γι’ αυτή την περίοδο του έτους.
Κι ενώ, λοιπόν, απομένουν λιγότερες από 50 ημέρες για το τέλος της περιόδου των βροχών, η Αρχή του Καναλιού γνωστοποίησε ότι από τις 3 έως και τις 6 Νοεμβρίου ο αριθμός των θέσεων κράτησης στο θαλάσσιο πέρασμα θα μειωθεί στις 25 ημερησίως και από τις 7 του μήνα έως και τις 30 στις 24.
Παράλληλα, από την 1η Δεκεμβρίου και μέχρι τις 31 του ίδιου μήνα, οι θέσεις θα περικοπούν σε 22, από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως και τις 31 του μήνα σε 20 και από την 1η Φεβρουαρίου του επόμενου έτους με ασαφή ακόμη ημερομηνία λήξης σε 18.
Η μέγιστη χωρητικότητα του καναλιού φτάνει τα 40 πλοία ανά ημέρα, ενώ υπό κανονικές συνθήκες διέρχονται 36 βαπόρια ημερησίως.
Εναλλακτικές διαδρομές
Αυτές οι περικοπές, όπως είναι φυσικό, επιφέρουν σημαντικές καθυστερήσεις στο πέρασμα. Σύμφωνα με έρευνα του οίκου S&P Global, οι μέσοι χρόνοι αναμονής για ταξίδια μέσω του περάσματος προς τον Βορρά έφταναν τις 5,29 ημέρες και προς τον Νότο τις 5,58 ημέρες τον περασμένο μήνα, νούμερα που -παρότι είναι μειωμένα, συγκριτικά με τον Αύγουστο- παραμένουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα.
Σημειώνεται ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κάνουν τις περισσότερες διελεύσεις μέσω του Παναμά, ενώ τα υγραεριοφόρα και τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου είναι, επίσης, σημαντικοί χρήστες, κατά τη διάρκεια της συγκομιδής σιτηρών στις ΗΠΑ.
Όπως λένε στη «Ν» στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και ναυλομεσίτες, δεδομένων αυτών των διαταραχών, τα πλοία θα αποφύγουν το κανάλι και θα κατευθυνθούν σε άλλες διαδρομές, πιθανότατα μέσω του Σουέζ, για να εκπληρώσουν τα προγραμματισμένα ταξίδια τους. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο θα αυξήσει τις συνολικές αποστάσεις που διανύουν, θα μειώσει το προσφερόμενο τονάζ και κατ’ επέκταση θα οδηγήσει σε άνοδο των ναύλων. Αυτό αφορά κυρίως τα μεγάλα πλοία μεταφοράς LPG, τύπου VLGC, τα οποία αποκομίζουν εξαιρετικά έσοδα εδώ και αρκετό καιρό.
Οφέλη, όμως, εκτιμάται ότι θα αποκομίσουν και τα φορτηγά. Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers, οι αμερικανικές εξαγωγές καλαμποκιού, σιταριού και σόγιας αναμένεται να ενισχυθούν έπειτα από μία καλή αγροτική χρονιά.
«Παρά τους περιορισμούς στον Παναμά, η αγορά θα βρει εναλλακτική και μεγαλύτερα bulk carriers θα κινηθούν γύρω από το Ακρωτήρι Horn στον Ειρηνικό» επισημαίνουν οι αναλυτές. Όπως εξηγούν, αυτή η συνθήκη θα προσθέσει τονομίλια στις διανυόμενες αποστάσεις, αυξάνοντας τη ζήτηση γι’ αυτά τα βαπόρια.
«Εξωφρενικό» κόστος
Όσες, πάντως, ναυτιλιακές δεν μπορούν ή δεν επιθυμούν να αποφύγουν τον Παναμά, πρέπει να πληρώσουν έξτρα για να προτεραιοποιήσουν τις διελεύσεις τους.
«Ο ανταγωνισμός μεταξύ πλοιοκτητών και ναυλωτών για το κλείσιμο των θέσεων αυξάνει σημαντικά τα ποσά που πρέπει να δαπανήσουν κι ενώ η συμφόρηση παραμένει από μέτρια έως σοβαρή» σημειώνουν στη «Ν» ναυλομεσιτικές πηγές.
Με δημοσίευσή του στο LinkedIn, ο CEO της Avance Gas, εταιρείας που διαχειρίζεται LPG carriers, Οystein Kalleklev, γνωστοποίησε ότι ένας ναυλωτής πλοίου VLGC πλήρωσε 2,85 εκατ. δολάρια για να παρακάμψει τη γραμμή στο νότιο σκέλος, ποσό-ρεκόρ, το οποίο έρχεται επιπλέον των κανονικών τελών διέλευσης.
Πριν από την ανακοίνωση της Αρχής, τα αντίστοιχα ποσά ανέρχονταν μεταξύ 400.000 και 600.000 δολαρίων, σύμφωνα με ναυλομεσίτες.
«Ναυλωτές και πλοιοκτήτες είναι νευρικοί για τις επερχόμενες αλλαγές και όσοι περιμένουν αυτήν τη στιγμή να διασχίσουν το πέρασμα έχουν πληρώσει ένα εξωφρενικό τίμημα για να κρατήσουν μία θέση» συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές.