Πληθαίνουν τις τελευταίες εβδομάδες οι συμφωνίες αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου και οι Έλληνες πλοιοκτήτες βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο ως αγοραστές.
«Η αγορά των product tankers είναι αρκετά ζωηρή και ως εκ τούτου είχαμε έναν μεγάλο αριθμό πωλήσεων αυτήν την εβδομάδα» αναφέρει σε πρόσφατο σημείωμα η ναυλομεσιτική Hartland Shipping Services.
«Οι αγοραστές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στα product tankers, με ορισμένα αξιοσημείωτα deals να κλείνουν και στα μεγαλύτερα μεγέθη αυτών» τονίζει από την πλευρά του ο οίκος George Moundreas & Company S.A.
Η καλή ναυλαγορά ωθεί αρκετούς πλοιοκτήτες στην απόκτηση τονάζ, προκειμένου να τεθεί άμεσα υπό απασχόληση και να επιφέρει ικανοποιητικά έσοδα. Ο δείκτης Baltic Clean Tanker Index, ο οποίος αποτυπώνει την πορεία των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, σημείωσε εβδομαδιαία άνοδο 3,5% το πενθήμερο που ολοκληρώθηκε στις 27/10.
Παράθυρο ευκαιριών
Το αυξημένο ενδιαφέρον για deals εξηγείται και από το γεγονός ότι η δευτερογενής αγορά προσφέρει σήμερα μια διέξοδο στις ναυτιλιακές εταιρείες που στοχεύουν να ανανεώσουν και να ενισχύσουν τους στόλους τους, και αποθαρρύνονται από τις υψηλές τιμές στα ναυπηγεία, με χρόνους παράδοσης πέραν του 2027.
Ενδεικτικό παράδειγμα είναι η Minerva Marine, συμφερόντων Ανδρέα Μαρτίνου. Συγκεκριμένα, η εταιρεία φέρεται να είχε υπογράψει στο δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους επιστολή προθέσεως (LOI) με κινεζικό ναυπηγείο για την κατασκευή LR2 tankers.
Όπως λένε ναυλομεσιτικές πηγές, το LOI δεν μετουσιώθηκε μέχρι σήμερα σε συμφωνία και η Minerva στράφηκε σε μοντέρνο τονάζ από τη second hand αγορά.
Αρχικά, ανακοίνωσε εσχάτως την παραλαβή του LR2 tanker Minerva Zoe (πρώην Hibernian Tide, χωρητικότητας 109.896 dwt και κατασκευής 2019). Το πλοίο άλλαξε όνομα στις αρχές Οκτωβρίου, με βάση την πλατφόρμα δεδομένων Equasis, στοιχείο που φανερώνει ότι η συμφωνία οριστικοποιήθηκε πριν από κάποιους μήνες. Διάφοροι ναυλομεσίτες αναφέρουν πως το deal έκλεισε στα 65,5 εκατ. δολάρια.
Παράλληλα, η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία συνδέεται εσχάτως και με ένα ακόμη δεξαμενόπλοιο παρόμοιων προδιαγραφών, το Tyrrhenian Sea (χωρητικότητας 114.218 dwt και κατασκευής 2019). Η τρέχουσα αξία του βαποριού προσεγγίζει, σύμφωνα με την πλατφόρμα της MarineTraffic, τα 70,4 εκατ. δολάρια.
Οι υπόλοιποι αγοραστές
Στο προσκήνιο των συμφωνιών των τελευταίων εβδομάδων έχουν βρεθεί και αρκετές εγχώριες ναυτιλιακές χαμηλού προφίλ.
Μία από αυτές είναι η IMS SA. Έλληνες και ξένοι ναυλομεσίτες συνδέουν τη ναυτιλιακή με την αγορά του MR tankers Sunny Sky (χωρητικότητας 38.374 dwt και κατασκευής 2008), έναντι περίπου 18,5 εκατ. δολαρίων, και του MR Euphrates (χωρητικότητας 49.999 dwt και κατασκευής 2008), με τίμημα περίπου 20,8 εκατ. δολαρίων.
Η IMS SA παρουσιάζεται συχνά στις εκθέσεις των ναυλομεσιτικών οίκων ως αγοραστής μικρών δεξαμενόπλοιων. Τα στοιχεία της πλατφόρμας Equasis φανερώνουν ότι εντός του τρέχοντος έτους έχει παραλάβει συνολικά 10 chemical/ oil product tankers.
Επιπλέον, η Petrochem General Management παρέλαβε τις τελευταίες ημέρες του Οκτώβρη το MR tanker Sea La Bamba, χωρητικότητας 46.093 dwt και κατασκευής 2009. Πρόκειται για το πρώην UOG Helios, το οποίο, σύμφωνα με διάφορους ναυλομεσιτικούς οίκους, «άλλαξε χέρια» έναντι περίπου 25,5 εκατ. δολαρίων.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την τάση
Πρόσφατη έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers κατέδειξε ότι από τις αρχές του 2023 και έως την 23η Οκτωβρίου είχαν εμπλακεί σε αγοραπωλησίες συνολικά 537 δεξαμενόπλοια.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν την τάση προς τα product tankers. Ειδικότερα, τα δεξαμενόπλοια τύπου MR2 αντιστοιχούν στο 30% των συνολικών συμφωνιών (161 πωλήσεις).
Πλοιοκτήτες με έδρα στην Κίνα και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κατατάσσονται στις πρώτες θέσεις των αγοραστών δεξαμενόπλοιων.