Σε LNG carriers τελευταίας γενιάς σχεδιάζεται να εγκατασταθεί σύστημα αιολικής υποβοήθησης της πρόωσης. Μια εταιρεία τεχνολογίας με έδρα το Λονδίνο αλλά με «άρωμα ελληνικό», η Anemoi Marine Technologies, υπέγραψε συμφωνία με τον ναυπηγικό όμιλο Hudong-Zhonghua για τον σχεδιασμό συστήματος περιστρεφόμενων κυλινδρικών ιστίων (Rotor Sails) προς εγκατάσταση σε δύο νεότευκτα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Επισημαίνεται ότι σε πρώτη φάση τα Rotor Sails εγκαταστάθηκαν σε bulk carriers, αλλά και ore carriers. Σύμφωνα δε με τους υπολογισμούς, επιτυγχάνουν εξοικονόμηση καυσίμων και εκπομπών από 5% μέχρι και 30%, ενώ – όπως αναφέρει η εταιρεία – μετά την εγκατάστασή τους σε newcastlemaxes βελτιώθηκε ο Δείκτης Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI) κατά 20%.
Tο πρώτο Rotor Sail εγκαταστάθηκε σε πλοίο της ελληνικών συμφερόντων Blue Planet. Επίσης έχει εγκατασταθεί ένα σύστημα και σε ένα ore carrier της Berge Bulk, με έδρα τη Σιγκαπούρη. Πρόκειται για το Berge Neblina, μεταφορικής ικανότητας 388.000 dwt, το οποίο μετασκευάστηκε μέσα στο 2022 ώστε να είναι wind ready.
Τέσσερα από τα μεγάλα πτυσσόμενα Rotor Sails της Anemoi θα εγκατασταθούν για τη βελτίωση της απόδοσης του πλοίου.
Η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι αναπτύσσει την παραγωγική της διαδικασία προκειμένου να αποκτήσει επαρκή ικανότητα για την εγκατάσταση έως και 50 Rotor Sails ετησίως έως το τέλος του 2023, λόγω – όπως υπογραμμίζει – της αυξανόμενης ζήτησης για την τεχνολογία αυτή.
Η συμφωνία
Η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές υπεγράφη στις 26 Οκτωβρίου μεταξύ του Νίκου Κοντόπουλου, Chief Operating Officer της Anemoi, και του Wang Jiaying, διευθυντή του Τμήματος Έρευνας και Σχεδιασμού της Hudong-Zhonghua, στο DongHua Technology Building.
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η εταιρεία Anemoi θα αξιολογήσει τη σκοπιμότητα και θα προχωρήσει στον σχεδιασμό των Rotor Sails για εγκατάσταση σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και θα αναπτύξει σχετικές απαιτήσεις προδιαγραφών και σχέδια που μπορούν να χρησιμοποιηθούν μελλοντικά, προκειμένου να επιτευχθούν οι τρέχοντες και μελλοντικοί περιβαλλοντικοί στόχοι.
Η εταιρεία εκτιμά ότι το συγκεκριμένο project θα ενισχύσει την εμπιστοσύνη των ναυτιλιακών εταιρειών που διαχειρίζονται πλοία μεταφοράς φυσικού αερίου, στην τεχνολογία των Rotor Sails και θα επιτρέψει την ομαλή εισαγωγή μιας νέας γενιάς αποδοτικού και φιλικού προς το περιβάλλον σχεδιασμού πλοίων LNG.
Σύμφωνα με τον COO της Anemoi Νίκο Κοντόπουλο: «Τα Rotor Sails είναι ιδανικά για τα σύγχρονα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου λόγω του μεγάλου διαθέσιμου χώρου στο κατάστρωμα και των περιορισμένων επιπτώσεων στις λειτουργίες του φορτίου. Η χρήση των Rotor Sails που παρέχονται από την Anemoi έχει αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, καθώς οι πλοιοκτήτες επιδιώκουν σημαντική εξοικονόμηση καυσίμων και εκπομπών από τα πλοία τους, αξιοποιώντας την ανανεώσιμη αιολική ενέργεια κατά τη διάρκεια των ταξιδιών».
Έγκριση από τη Λιβερία
Στις αρχές του 2023 η Anemoi Marine Technologies έλαβε έγκριση επί της αρχής (AiP) από το νηολόγιο της Λιβερίας για τα Rotor Sails που έχει αναπτύξει. Τα συστήματα αυτά μπορούν είτε να εγκατασταθούν σε σταθερές βάσεις πάνω στο κατάστρωμα του πλοίου είτε να τοποθετηθούν πάνω σε ράγες, ώστε να μπορούν να μετακινούνται, ακόμα και σε αναδιπλούμενη μορφή.
Τα αναδιπλούμενα και τα μεταφερόμενα σε ράγες Rotor Sails της Anemoi έχουν ενσωματωθεί σε έναν νέο σχεδιασμό ενός newcastlemax φορτηγού πλοίου, τον οποίο έχει αναπτύξει το Ινστιτούτο Έρευνας και Σχεδιασμού
Πλοίων της Σαγκάης (SDARI) και για τον οποίο έχει εκδώσει και σχετική έγκριση επί της αρχής ο νηογνώμονας Lloyd’s Register.
Το νηολόγιο της Λιβερίας πραγματοποίησε και εκείνο μια τεχνική μελέτη πάνω στον εν λόγω σχεδιασμό, εξετάζοντας τους υπολογισμούς του Δείκτη Σχεδιασμού Ενεργειακής Απόδοσης (EEDI) του πλοίου και εκδίδοντας τελικώς μια σχετική έγκριση επί της αρχής, η οποία επιβεβαιώνει τη βελτίωση του EEDI του πλοίου κατά περίπου 20%.
Τα Anemoi Rotor Sails δημιουργήθηκαν με στόχο την επιτάχυνση της ενεργειακής μετάβασης του ναυτιλιακού κλάδου, παρέχοντας στα πλοία βοηθητική πρόωση μέσω της αξιοποίησης της αιολικής ενέργειας, για τη μείωση των συνολικών παραγόμενων εκπομπών.