Skip to main content

Μειώνονται οι αφίξεις πλοίων στο Ισραήλ

Παρά τα μέτρα ασφαλείας στους λιμένες και την παροχή αποζημίωσης σε περίπτωση ζημιάς από πολεμική αιτία

Μειωμένος παραμένει ο αριθμός των πλοίων που προσεγγίζουν τα λιμάνια του Ισραήλ, παρά τις έως τώρα διαβεβαιώσεις των ισραηλινών αρχών για τη λήψη μέτρων ασφαλείας και την παροχή αποζημίωσης σε πλοιοκτήτες σε περίπτωση ζημιάς λόγω του πολέμου.

Σύμφωνα με στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, από την έναρξη των συγκρούσεων μεταξύ ΙσραήλΧαμάς ο αριθμός των αφίξεων μη τοπικών φορτηγών πλοίων που προσεγγίζουν λιμάνια του Ισραήλ έχει μειωθεί.

Την εβδομάδα έως 2 Οκτωβρίου, υπήρξαν 51 αφίξεις ξένων πλοίων, ενώ στις 9 Οκτωβρίου ο αριθμός αυτός μειώθηκε σε 43 και την επόμενη σε 32.

Σύμφωνα με το σύστημα καταγραφής AIS της ναυτιλιακής πύλης MarineΤraffic, στο λιμάνι της Χάιφα υπήρχαν χθες το μεσημέρι δύο containerships και πέντε bulk carriers, καθώς και ένα ro-ro cargo πλοίο.

Αξιωματούχοι του λιμανιού του Ασντόντ, ενός από τα τρία κύρια λιμάνια φορτίου του Ισραήλ, δήλωσαν σε διεθνή μέσα ενημέρωσης ότι αυτή την εβδομάδα οι εργασίες δεν επηρεάστηκαν.

Σύμφωνα με το AIS της ναυτιλιακής πλατφόρμας MarineΤraffic, χθες το μεσημέρι στο συγκεκριμένο λιμάνι ήταν 7 containerships, 5 bulk carriers, ένα πλοίο γενικού φορτίου cargo και ένα ro-ro.

Από την άλλη πλευρά, η φορολογική αρχή του Ισραήλ σε ανακοίνωσή της στις 26 Οκτωβρίου ανέφερε ότι σε περίπτωση πολεμικής ζημιάς σε ισραηλινό η ξένο πλοίο που βρίσκεται στα χωρικά ύδατα της χώρας θα χορηγηθεί αποζημίωση.

«Η πολεμική ζημία ορίζεται σύμφωνα με το νόμο ως η ζημία που προκαλείται στο σώμα ενός περιουσιακού στοιχείου λόγω πολεμικών ενεργειών από τις τακτικές δυνάμεις του εχθρού ή λόγω άλλων εχθρικών ενεργειών κατά του Ισραήλ ή λόγω πολεμικών ενεργειών από τις Ισραηλινές Αμυντικές Δυνάμεις» ανέφερε η δήλωση.

Η αρχή δήλωσε ότι το ποσοστό της αποζημίωσης είναι στο 100% της «πραγματικής ζημίας», δηλαδή της διαφοράς στην αξία του περιουσιακού στοιχείου πριν από το συμβάν και μετά τη ζημία.

Σημειώνεται ότι τα ασφάλιστρα πολεμικού κινδύνου προς τον Λίβανο έχουν διπλασιαστεί μετά το ξέσπασμα των μαχών στη Λωρίδα της Γάζας, με τους ασφαλιστές να ζητούν επιπλέον ασφάλιστρα της τάξης του 0,05% επί της αξίας του κύτους.

Επιπλέον, οι περισσότερες προσφορές ισχύουν τώρα μόνο για 24 ώρες αντί για τις συνήθεις 48 ώρες, καθώς υπάρχουν φόβοι για εξάπλωση των εχθροπραξιών που μπορεί να καταλήξουν ακόμη και σε περιφερειακό πόλεμο μεγάλης κλίμακας στη Μέση Ανατολή.

Έτοιμο το Ashkelon

Ο τερματικός σταθμός δεξαμενόπλοιων στο λιμάνι του Ashkelon μπορεί να δηλώνει έτοιμος να δεχτεί φορτία, αλλά οι ιδιοκτήτες εξακολουθούν να θεωρούν το λιμάνι πολύ επικίνδυνο για να το προσεγγίσουν, αναφέρουν ασφαλιστές των P&I Clubs.

Πάντως ο φορέας εκμετάλλευσης του λιμανιού του Ashkelon έχει δηλώσει ότι είναι έτοιμος να δεχθεί δεξαμενόπλοια που επιθυμούν να εκφορτώσουν στις εγκαταστάσεις του.

«Είναι περιττό να πούμε ότι οι προσεγγίσεις δεξαμενόπλοιων στο Ashkelon αυτές τις μέρες είναι υψηλού κινδύνου. Τα δεξαμενόπλοια που εξακολουθούν να επιμένουν για προσεγγίσεις στο λιμάνι θα γίνουν δεκτά. Αλλά αυτό παραμένει μάλλον ένα θεωρητικό ζήτημα» δήλωσε η λιμενική αρχή.