Πολύς λόγος γίνεται τα τελευταία χρόνια για το βιβλίο παραγγελιών των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και για τις ανισορροπίες που θα επέλθουν στην αγορά από τις πολλαπλές παραδόσεις νεότευκτων εν μέσω υποτονικής ζήτησης.
Σίγουρα η κατάσταση εκεί μοιάζει ανησυχητική. Την τελευταία διετία, όμως, καταγράφονται αυξημένες συμφωνίες και για ναυπηγήσεις δεξαμενόπλοιων.
Ειδικά σε ορισμένους τύπους tankers έχει αρχίσει πλέον να καταρρίπτεται το «αφήγημα» περί χαμηλού βιβλίου παραγγελιών το οποίο αναδείκνυαν με κάθε ευκαιρία οι «παίκτες» της αγοράς.
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, τύπου LR2, χωρητικότητας περίπου 115.000 DWT.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, στο τέλος Σεπτεμβρίου τα υπό ναυπήγηση LR2 tankers αντιστοιχούσαν σχεδόν στο 20% (19,82%) του στόλου στο νερό.
Με άλλα λόγια, από τα ναυπηγεία θα παραδοθούν τα επόμενα χρόνια συνολικά 86 πλοία, ενώ ο συνολικός εν ενεργεία στόλος αποτελείται σήμερα από 434 βαπόρια.
Από τον Σεπτέμβριο του 2021 έως και τον Σεπτέμβριο του 2023 το order book στα εν λόγω τύπου δεξαμενόπλοια έχει εκτοξευτεί κατά 132%.
Την ίδια ώρα, τα νέα συμβόλαια για ναυπηγήσεις έφτασαν μέσα στο φετινό εννεάμηνο τα 52, όταν στο σύνολο του 2022 ανήλθαν σε 22, ήτοι καταγράφεται αύξηση 136,36%.
Η σύνθεση του στόλου
Και δεν μιλάμε για έναν γερασμένο στόλο, καθώς κάτι τέτοιο θα σήμαινε πως αρκετά πλοία θα όδευαν στα διαλυτήρια τα επόμενα χρόνια, χωρίς να διαταράξουν το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Με βάση στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από διεθνείς ναυτιλιακές βάσεις δεδομένων, λίγο πριν από το τέλος του φετινού Οκτωβρίου το 29,55% του στόλου των LR2 tankers εντασσόταν στο ηλικιακό γκρουπ 5-9 ετών, ενώ το 22,73% ήταν κάτω των πέντε ετών.
Αντίστοιχα, το 26,14% του στόλου κάλυπτε το εύρος 10-14 ετών, το 14,32% το γκρουπ 15-19 ετών και μόλις το 7,27% του στόλου ξεπερνούσε τα 19 χρόνια ζωής, σημείο-«κλειδί» και για το τέλος της ζωής ενός πλοίου.
Σε ερώτηση εάν το διογκωμένο order book θα επηρεάσει τα ναύλα, οι αναλυτές της Xclusiv σημειώνουν ότι σε κάθε περίπτωση πρόκειται για τονάζ που θα εισέλθει στην αγορά τα επόμενα 1,5-2,5 έτη. «Έως τότε, κανείς δεν μπορεί να ξέρει τι θα έχει συμβεί. Οι κύκλοι πλέον εναλλάσσονται πολύ γρήγορα. Διαρκώς προκύπτουν καταστάσεις που επηρεάζουν τη ναυτιλία» συμπληρώνουν.
Οι υπόλοιπες κατηγορίες
Συνολικά, με βάση τα στοιχεία της Xclusiv Shipbrokers, το βιβλίο παραγγελιών στην αγορά των δεξαμενόπλοιων αποτελείται από 493 πλοία, ήτοι το 6,54% των 7.538 tankers που ταξιδεύουν σήμερα στις θάλασσες. Το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023 τοποθετήθηκαν συνολικά παραγγελίες για 253 νέα δεξαμενόπλοια, αριθμός ενισχυμένος κατά 67,55% από τα συνολικά συμβόλαια του 2022 (151).
Μετά τα LR2 tankers, το μεγαλύτερο order book έχουν τα μικρά MR2 product tankers, χωρητικότητας περίπου 50.000 DWT.
Στοιχεία διεθνών ναυτιλιακών οίκων που μελέτησε η «Ν» φανερώνουν ότι το order book αντιστοιχεί στο 9,46% του στόλου στο νερό.
Εδώ, το 41,23% του υφιστάμενου στόλου είναι κάτω των 9 ετών, ενώ το 13,19% υπερβαίνει τα 19 χρόνια ζωής.
Πάνω από το 9% (9,04%) είναι το βιβλίο παραγγελιών ως αναλογία του εν ενεργεία στόλου στα μεσαίου μεγέθους suezmax crude tankers, χωρητικότητας περίπου 157.000 DWT. Σε αυτήν την κατηγορία βλέπουμε πως το 39,7% του στόλου στο νερό είναι μικρότερο των 9 ετών, ενώ το 17,19% πάνω από 19 ετών.
Ενθαρρυντικά είναι τα θεμελιώδη μεγέθη για τα υπερ-δεξαμενόπλοια (VLCC), χωρητικότητας περίπου 300.000 DWT. Εδώ το order book διαμορφώνεται μόλις στο 2,2% του στόλου στο νερό.