Skip to main content

Σε 1.822 πλοία κυματίζει η ελληνική σημαία

Alexandros Michailidis / SOOC

Κατά 0,4% μειώθηκε τον Αύγουστο η δύναμη του ελληνικού Εμπορικού Στόλου

Μικρή μείωση παρουσίασε η δύναμη του ελληνικού Εμπορικού Στόλου τον Αύγουστο του 2023, ενώ πτώση καταγράφεται και στους κόρους ολικής χωρητικότητας σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με τη μεγαλύτερη στα φορτηγά και στα δεξαμενόπλοια.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η δύναμη του ελληνικού Εμπορικού Στόλου, από πλοία 100 Κόρων Ολικής Χωρητικότητας ΚΟΧ και άνω, τον Αύγουστο 2023, σε σύγκριση με την αντίστοιχη Δύναμη του Αυγούστου 2022, παρουσίασε μείωση κατά 0,4% και πλέον αριθμεί 1.822 πλοία.

Αύξηση κατά 0,2% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 προς το 2021.

Επίσης, η Ολική Χωρητικότητα σε πλοία από 100 ΚΟΧ και άνω παρουσίασε μείωση κατά 3,6% τον Αύγουστο 2023 σε σύγκριση με την αντίστοιχη χωρητικότητα Αυγούστου 2022.

Μείωση κατά 1,4% σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 προς το 2021.

Όσον αφορά τη μεταβολή σε ΚΟΧ 2023-2022, υπήρξε μείωση συνολικά κατά 3,6%, καθώς όλες οι κατηγορίες πλοίων κατέγραψαν πτώση σε ετήσια βάση, με τη μεγαλύτερη να σημειώνεται στα φορτηγά πλοία (-5,2%) και στα δεξαμενόπλοια (-3,1%).

Κατηγορίες πλοίων

Τον Αύγουστο του 2023 ο συνολικός αριθμός του ελληνικού Εμπορικού Στόλου διαμορφωνόταν σε 1.822 πλοία με 37.337.916 κόρους ολικής χωρητικότητας, έναντι 1.833 πλοίων τον ίδιο μήνα του 2022 και 38.729.127 ΚΟΧ.

Από το σύνολο των πλοίων, τον Αύγουστο του 2023, τα 362 ήταν φορτηγά με 10.472.203 ΚΟΧ, τα 421 δεξαμενόπλοια με 25.467.941 ΚΟΧ, τα 767 επιβατηγά με 1.254.864 ΚΟΧ και λοιπά 272 με 142.908 ΚΟΧ.

Ως προς την ηλικία του συνόλου των 1.822 ελληνικών εμπορικών πλοίων που υπήρχαν το 2023, τα πλοία έως 5 έτη ήταν 111, από 5 έως 10 έτη 178, από 10 έως 15 έτη 231, από 15 έως 20 έτη 221, από 20 έως 25 έτη 136, από 25 έως 30 έτη 102 και από ηλικίας 30 ετών και πάνω 843 πλοία.

Σχετικά με τα κλιμάκια ολικής χωρητικότητας, το 2023 από 100 έως 500 ΚΟΧ, ο αριθμός των πλοίων ήταν 868, από 500 έως 3000 ΚΟΧ 348, από 3.000 έως 7.000 ΚΟΧ 79, από 7.000 έως 10.000 ΚΟΧ 24, από 10.000 έως 20.000 48, από 20.000 έως 30.000 ΚΟΧ 58 και από 30.000 ΚΟΧ και πάνω 397 πλοία.

Έλλειψη ναυτικών

Παρά το γεγονός ότι βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα μεταξύ των ποιοτικότερων νηολογίων του κόσμου, η ελληνική σημαία γίνεται ολοένα και λιγότερο ανταγωνιστική.

Η επικαιροποιημένη έκθεση της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee), που βασίστηκε σε στοιχεία του οίκου S&P Global Market Intelligence, ανέδειξε ότι τον Μάρτιο του 2023 τα πλοία υπό ελληνική σημαία ήταν 496, συνολικής χωρητικότητας 31,1 εκατ. gt και 52,76 εκατ. dwt. Τον ίδιο μήνα του 2022, το εγχώριο νηολόγιο αριθμούσε 570 πλοία, χωρητικότητας 35,6 εκατ. gt και 59,6 εκατ. dwt, ήτοι καταγράφεται ετήσια πτώση 74 πλοίων, 6,8 εκατ. dwt και 4,4 εκατ. gt.

Με βάση έκθεση της Lloyd’s List, που δημοσιεύτηκε στο τέλος του 2022, η ελληνική σημαία είναι η ένατη μεγαλύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η πολιτική θέση είναι πως, παρά την κυβερνητική στρατηγική προσέλκυσης πλοίων στο εθνικό νηολόγιο, η έλλειψη εξειδικευμένων ναυτικών είναι μειονέκτημα, με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να στρέφονται σε ξένες σημαίες.

Παρ’ όλα αυτά, τα οφέλη για την εθνική οικονομία και απασχόληση είναι παρόμοια, ανεξαρτήτως σημαίας, όσο το management της εκάστοτε εταιρείας εδράζεται στη χώρα μας.

Μεγαλύτερη στον κόσμο

Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΕ, η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt.

Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%.