Μηνύματα με πολλούς αποδέκτες έστειλε χθες το απόγευμα η διοικητική επιτροπή της Διεθνούς Ένωσης Ανεξάρτητων Πλοιοκτητών Πλοίων μεταφοράς Χύδην Ξηρού Φορτίου (Intercargo), κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που έδωσε στην Αθήνα, στο πλαίσιο των εργασιών για την εξαμηνιαία συνάντηση των μελών της.
Πιο συγκεκριμένα επισημάνθηκε ότι:
Η ναυτιλία χύδην ξηρού φορτίου θα πιάσει τους στόχους για το περιβάλλον που έχουν τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για το 2030.
Ο στόχος της χρήσης σε ποσοστό 5% εναλλακτικών πράσινων καυσίμων μέχρι το 2030 είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί, αφού δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές στη στεριά, ενώ δεν υφίστανται ακόμα τα νέα καύσιμα.
Τα συμβατικά καύσιμα θα τα χρησιμοποιεί η ναυτιλία για ακόμα 20 χρόνια.
Μια σημαντική λύση για τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ναυτιλίας, τα επόμενα χρόνια, ιδιαίτερα για τον υπάρχοντα στόλο, αναμένεται να αποτελέσουν τα συστήματα carbon capture & storage.
Δεν είναι εφικτό να επιτευχθεί η απανθρακοποίηση στη ναυτιλία έχοντας βάλει μόνο τα πλοία σε συγκεκριμένο κανονιστικό πλαίσιο, ενώ για τους υπόλοιπους κρίκους της αλυσίδας δεν υπάρχουν προβλέψεις.
Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας πρέπει να γίνει με ασφαλή τρόπο (safety).
Χρειάζονται κοινοί κανόνες για τη ναυτιλία σε διεθνές επίπεδο.
Είναι αναγκαίο να καλλιεργήσει η ναυτιλία το έδαφος για την παραγωγή νέων ναυτικών, αφού υπάρχει μεγάλη έλλειψη.
Η συμφωνία με τη Rightship
Ο πρόεδρος της Intercargo, Δημήτρης Φαφαλιός, αποκάλυψε ότι η Ένωση είναι σε συζητήσεις με τη Rightship, έναν ιδιωτικό φορέα που έχει δημιουργηθεί από τους ναυλωτές για να βαθμολογεί την αποδοτικότητα των πλοίων.
Στόχος είναι, όπως είπε ο κ. Δημήτρης Μονιούδης, ειδικός σύμβουλος της Intercargo, να δημιουργηθεί από κοινού ένας ανεξάρτητος οργανισμός που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους ναυτιλιακών εταιρειών αλλά και ναυλωτών.
Η Rightship έχει ανακοινώσει ότι θα αλλάξει τη μεθοδολογία βαθμολογίας των πλοίων, προκειμένου να δίνει σωστή εικόνα για τα πλοία ανά κατηγορία πλοίου, χωρητικότητα αλλά και ρότες. «Αν δεν μας τα αλλάξουν, πιστεύουμε ότι μέσα στο 2024 θα έχουμε δημιουργήσει το νέο αυτό όχημα», σχολιάσθηκε χαρακτηριστικά.
Η γραφειοκρατία
Ο πρόεδρος της Intercargo έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στη γραφειοκρατία που έχει να αντιμετωπίσει η ναυτιλία. Όπως είπε χαρακτηριστικά, μετά τους κανονισμούς ακολουθούν οι λεπτομέρειες που προσθέτουν γραφειοκρατία, που δεν είναι εύκολα διαχειρίσιμες από τις μικρές και μεσαίες εταιρείες του κλάδου.
Από τους ανθρώπους της Intercargo δεν έμεινε ασχολίαστη και η συμπεριφορά που αντιμετώπισαν οι ναυτικοί κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Παρά το γεγονός ότι είχαν χαρακτηριστεί ως key workers, ήταν ανεπιθύμητοι στις περισσότερες χώρες του κόσμου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, σύμφωνα με τον κ. Μονιούδη.
Ο κ. Φαφαλιός συμπλήρωσε ότι υπήρξε τέτοια αντιμετώπιση, παρά το γεγονός ότι το πλοίο είναι το καλύτερο μέρος για καραντίνα, ενώ από τους πολιτικούς μόνο ο πρόεδρος των Φιλιππινών έχει δείξει πραγματικό ενδιαφέρον για τα πληρώματα.
Μιλώντας για τους ναυτικούς, ο κ. Σπύρος Ταράσης, αντιπρόεδρος της Intercargo, συμπλήρωσε ότι χρειάζεται άμεσα να καλλιεργήσει η βιομηχανία το έδαφος για να δημιουργήσει νέες γενιές ναυτικών και από άλλες χώρες, αφού χωρίς ναυτικούς δεν κινούνται τα πλοία.
Σημείωσε δε ότι τα επόμενα χρόνια θα χρειαστούμε περίπου 15.000 νέους ναυτικούς. Υπάρχουν χώρες που αναπτύσσουν ναυτικές ακαδημίες, και για τις οποίες οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν επιδείξει ήδη ενδιαφέρον, και έφερε ως παράδειγμα τη Νότια Αφρική.
Το σήμερα
Την πραγματικότητα της ναυτιλίας περιέγραψε επίσης ο κ. Ταράσης. Όπως είπε, η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου και είναι κρίσιμη για την παγκόσμια οικονομία. Παράλληλα είναι πρωτοπόρος σε τεχνολογικά ζητήματα, αφού όπως σημείωσε χαρακτηριστικά «μάθαμε τα ναυπηγεία πώς να κατασκευάζουν πλοία». Συμπλήρωσε ότι «ο κλάδος έχει αποδειχθεί ότι προσαρμόζεται εύκολα σε νέα δεδομένα (αρκεί αυτά να είναι εκεί)».
Για το συγκεκριμένο ζήτημα ο κ. Φαφαλιός σημείωσε ότι «τα ναυπηγεία για παράδειγμα, τα οποία δεν υπόκεινται σήμερα σε κανονισμούς για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, δεν βοηθούν τις ναυτιλιακές εταιρείες για τη ναυπήγηση βιώσιμων περιβαλλοντικά πλοίων».
Συνεχίζοντας ο κ. Ταράσης υπογράμμισε ότι δεν είναι λειτουργικό η ναυτιλία να αντιμετωπίζει διαφορετικούς κανονισμούς ανά περιφέρειες, όπως είναι η Ευρώπη, οι ΗΠΑ ή η Κίνα, και ότι χρειάζεται ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο, ενώ υποστήριξε ότι θα χρησιμοποιούμε συμβατικά καύσιμα για τα επόμενα 20 χρόνια.
Τέλος, ακόμα ένα θέμα που τέθηκε είναι το ότι από το 2040 και μετά αναμένεται να υπάρχει πολύ έντονος ανταγωνισμός για τα πράσινα καύσιμα και από τη στεριά.