Θετική εξέλιξη στην αγορά των δεξαμενόπλοιων αποτελεί η άρση των κυρώσεων στον τομέα του πετρελαίου και φυσικού αερίου της Βενεζουέλας, που ανακοίνωσαν την περασμένη εβδομάδα οι ΗΠΑ.
Στελέχη της αγοράς επισημαίνουν ότι ο όγκος των εξαγωγών αναμένεται να μετατοπιστεί από τον σκοτεινό στόλο στα κανονικά δεξαμενόπλοια.
Την ίδια ώρα, ανησυχία προκαλούν δηλώσεις Ιρανών αξιωματούχων ότι, με αφορμή τη σύγκρουση Χαμάς – Ισραήλ, εάν οι ΗΠΑ βοηθήσουν άμεσα το Ισραήλ η Τεχεράνη θα κλείσει τα Στενά του Ορμούζ, μια περιοχή απ’ όπου διέρχεται περίπου το 1/5 του όγκου της παγκόσμιας συνολικής κατανάλωσης πετρελαίου.
Νέοι αγοραστές
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Gibson Shipbrokers, η απόφαση των ΗΠΑ να δώσει εξάμηνη άδεια στις συναλλαγές στον πετρελαϊκό τομέα της Βενεζουέλας θα επιτρέψει στην κρατική εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου της χώρας της Νότιας Αμερικής να χρησιμοποιήσει κανονικά δεξαμενόπλοια αντί να βασίζεται στον (ακριβό και αναξιόπιστο) «σκοτεινό» στόλο.
Η Βενεζουέλα εξάγει επί του παρόντος 400 έως 600 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα, αν και οι πραγματικοί αριθμοί μπορεί να είναι υψηλότεροι.
Οι ροές προς τις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί από μηδενικές σε περίπου 130 χιλιάδες βαρέλια την ημέρα φέτος, αφού η Chevron κατέχει άδεια εξαγωγής, ενώ αρκετές ευρωπαϊκές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες έχουν επίσης εισαγάγει περιορισμένες ποσότητες επίσης με άδεια.
Το υπόλοιπο πετρέλαιο πιστεύεται γενικά ότι καταλήγει στην Κίνα ή αναμιγνύεται στα ασιατικά ύδατα πριν επανεξαχθεί.
Η βάση δεδομένων πλοίων της Gibson εντοπίζει τουλάχιστον 169 δεξαμενόπλοια άνω των 25 χιλιάδων dwt που συμμετέχουν στο εμπόριο της Βενεζουέλας από την έναρξη ισχύος των κυρώσεων, που περιλαμβάνουν πάνω από 50 VLCCs, 80 suez/aframaxes και περισσότερα από 30 LR1/MR/handies.
Ενώ τα πλοία αυτά είναι απίθανο να εξαφανιστούν εν μία νυκτί, ενδέχεται σύντομα να περιθωριοποιηθούν καθώς εμφανίζονται νέοι αγοραστές για τα φορτία της Βενεζουέλας.
Η μετατόπιση από τον Ειρηνικό στον Ατλαντικό πιθανόν να σημαίνει ότι η Βενεζουέλα θα χρησιμοποιήσει περισσότερα aframaxes και suezmaxes και λιγότερα VLCCs, τόνισαν οι αναλυτές της χρηματιστηριακής εταιρείας Poten & Partners.
Η ζήτηση για το βαρύ αργό της χώρας είναι πιθανό να προέλθει από τις ΗΠΑ, την Ινδία, τους μεγάλους Κινέζους αγοραστές, καθώς και από τα σύνθετα ευρωπαϊκά διυλιστήρια.
Το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ έχει ανακοινώσει ότι εάν η Βενεζουέλα δεν τηρήσει τη δέσμευσή της για τη διεξαγωγή ελεύθερων και δίκαιων εκλογών είναι έτοιμο να ανακαλέσει τις εν λόγω άδειες ανά πάσα στιγμή.
Υψηλές τιμές ναύλων
Σύμφωνα με την Gibson, τα ναύλα στη spot αγορά για ένα VLCC μεταξύ του Αραβικού Κόλπου (AG) και της Δυτικής Αφρικής είχαν αύξηση 2.500 δολ. την ημέρα καθώς από τα 28.500 στις 12 Οκτωβρίου έφτασαν στις 31.000 δολ. την ημέρα στις 19 Οκτωβρίου. Τον περασμένο μήνα ήταν στα 23.500 δολ. την ημέρα.
Eπίσης σε ένα suezmax στη διαδρομή δυτική Αφρική – Ευρώπη – Μ. Βρετανία από τα 44.750 δολ. την ημέρα στις 12 Οκτωβρίου έφτασαν στα 50.750 δολ. την ημέρα στις 19 Οκτωβρίου, αύξηση 6.000 δολ. Τον περασμένο μήνα ήταν στα 14.250 δολ. ημερησίως.
Τα στενά του Ορμούζ
Ανησυχία προκαλούν δηλώσεις αξιωματούχων του Ιράν για κλείσιμο των στενών του Ορμούζ αν οι ΗΠΑ συμμετέχουν σε έναν πόλεμο με το Ισραήλ.
Το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2023, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Vortexa, που παρουσιάζει το Reuters, πέρασαν τα στενά του Ορμούζ κατά μέσο όρο 20,5 εκατ. βαρέλια την ημέρα (bpd) αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών.
Τα μέλη του ΟΠΕΚ, η Σαουδική Αραβία, το Ιράν, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ και το Ιράκ εξάγουν το μεγαλύτερο μέρος του αργού πετρελαίου τους μέσω των Στενών.
Το Κατάρ, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στον κόσμο, στέλνει σχεδόν όλο το LNG του μέσω των Στενών. Περίπου 80 εκατ. μετρικοί τόνοι ή το 20% των παγκόσμιων ροών LNG περνούν από τα Στενά κάθε χρόνο, αναφέρει η Vortexa.