Διορθώνουν το τελευταίο διάστημα τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), εν μέσω κλιμάκωσης των γεωπολιτικών κινδύνων.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, τα ναύλα στη spot στον Ατλαντικό κυμαίνονταν στις 13 Οκτωβρίου στα 140.000 δολάρια την ημέρα για ένα LNG carrier τύπου TFDE (tri-fuel diesel electric).
Στις 3 Οκτωβρίου, ένα ίδιο βαπόρι αποκόμιζε περίπου 200.000 δολάρια ημερησίως στη spot. Με άλλα λόγια, μέσα σε 10 ημέρες καταγράφηκε πτώση 30% στα έσοδα των πλοίων μεταφοράς LNG.
Ανησυχία στις διεθνείς αγορές αερίου διακρίνει ο αναλυτής LNG της ICIS Alex Froley. Όπως λέει στη «Ν», η διαμάχη στη Μέση Ανατολή μειώνει την παραγωγή αερίου από την περιοχή, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε πτώση των εξαγωγών LNG από την Αίγυπτο.
Ενδεικτικά, το Ισραήλ έκλεισε το κοίτασμα φυσικού αερίου Tamar. To εν λόγω κοίτασμα παρέχει περίπου το 70% των ενεργειακών αναγκών του Ισραήλ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με την αμερικανική Chevron, η οποία ελέγχει το 25% του Tamar.
Όπως εκτιμούν αναλυτές της αγοράς, μια μακρά διακοπή του κοιτάσματος θα επιφέρει μείωση των εξαγωγών φυσικού αερίου του Ισραήλ σε γείτονες χώρες, όπως η Αίγυπτος, η οποία μεταφέρει αέριο στην Ευρώπη.
Πάντως, ο Froley επισημαίνει ότι η Αίγυπτος εξήγαγε μόλις τις τελευταίες ημέρες ορισμένα φορτία υγροποιημένου φυσικού αερίου, αφού ήταν κλειστή στη διάρκεια του καλοκαιριού, όταν το αέριο κρατήθηκε στη χώρα για την κάλυψη της τοπικής ζήτησης.
Ο αγωγός και η Αυστραλία
Παράλληλα, η αγορά έχει στραμμένο το βλέμμα και σε δύο άλλες περιοχές του πλανήτη. Ο Froley αναφέρει ότι οι εργαζόμενοι στις μονάδες LNG Gorgon και Wheatstone της Chevron στην Αυστραλία συζητούν για να συνεχίσουν τις απεργιακές κινητοποιήσεις, οι οποίες ξέσπασαν αρχικά μέσα στον Σεπτέμβριο. Τα σωματεία αποφάσισαν στις 22 του περασμένου μήνα να διακόψουν την απεργία, αλλά νεότερες πληροφορίες αναφέρουν πως είναι έτοιμα να την επανεκκινήσουν στις 19 Οκτωβρίου. Οι δύο εγκαταστάσεις αντιστοιχούν στο 6% της παγκόσμιας προμήθειας LNG και μεταφέρουν φορτία σε Ασιάτες πελάτες, με την Ιαπωνία να είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης.
Επίσης, όπως σημειώνει ο Froley, ο αγωγός φυσικού αερίου που συνδέει τη Φινλανδία με την Εσθονία υπέστη διαρροή και έκλεισε, με τις αρμόδιες αρχές να διερευνούν τα αίτια της ζημιάς.
Η ναυλαγορά
Τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς LNG υποχώρησαν από τα υψηλά που καταγράφηκαν από το τέλος Σεπτεμβρίου έως και τις αρχές του τρέχοντος μήνα.
Όπως εξηγεί στη «Ν» ο PerChristian Willoch Fett, επικεφαλής διεθνώς για το LNG στον ναυλομεσιτικό οίκο Fearnleys, αυτή η διόρθωση έρχεται ως αποτέλεσμα των ζεστών καιρικών συνθηκών κατά τον προηγούμενο μήνα και τις πρώτες ημέρες του Οκτωβρίου στο βόρειο ημισφαίριο, μειώνοντας κατ’ επέκταση τη ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Με το βλέμμα στο μέλλον, ο ίδιος συμπληρώνει ότι η κατεύθυνση της ναυλαγοράς θα εξαρτηθεί από τις καιρικές συνθήκες.
Πάντως, ο αναλυτής υπογραμμίζει ότι οι τιμές του φυσικού αερίου αυξήθηκαν την τελευταία εβδομάδα, ως απόρροια της αβεβαιότητας από τα γεγονότα σε Ισραήλ και Παλαιστίνη, αλλά και των προβλέψεων για έναν ελαφρώς πιο κρύο χειμώνα στη Βόρεια Ευρώπη.
Εάν οι τιμές του αερίου παραμείνουν ισχυρές, τότε είναι πιθανό τα ναύλα των LNG carriers να πάρουν ξανά την ανιούσα.