Πρόσω ολοταχώς σε παραγγελίες containerships έχουν βάλει οι liners μέσα στο 2023, παρά το γεγονός ότι οι προοπτικές στην αγορά δεν είναι όπως πριν από έναν χρόνο, όταν η ναυλαγορά «κάλπαζε». Το 83% των νέων παραγγελιών αφορά πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα, κυρίως μεθανόλη και LNG.
Σε κάθε περίπτωση επισημαίνεται ότι στην περίπτωση των liners τα πλοία των οποίων ακολουθούν συγκεκριμένα δρομολόγια σαν λεωφορειακές γραμμές, είναι ευκολότερο να στηθεί υποδομή παροχής εναλλακτικών καυσίμων σε κύρια λιμάνια του δικτύου.
Σε αντίθεση, για τη λεγόμενη tramp ναυτιλία, όπως είναι και η ελληνόκτητη, με χαρακτηριστικά ταξί, όπως έλεγε και ο κ. Νίκος Ευθυμίου κατά τα διάρκεια της θητείας του ως πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, είναι εξαιρετικά δυσκολότερο να στηθεί ένα δίκτυο που θα εξυπηρετεί ταξίδια σε μακρινά λιμάνια.
Όπως αναφέρει η Alpha Liner, με άλλα 76 πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης να έχουν παραγγελθεί φέτος, ανεβάζοντας το σύνολο σε 139 μονάδες, η πρόκληση της απαλλαγής από τον άνθρακα θα μετακινηθεί από το πλοίο στη στρατηγική προμήθεια βιώσιμων καυσίμων.
Αυτό ισχύει και για την αμμωνία, η οποία μετά το LNG και τη μεθανόλη μπαίνει στην κούρσα ως το επόμενο «πράσινο» καύσιμο.
Μάλιστα, η CMB/Delphis παρέλαβε τον Μάιο το «CMA CGM Masai Mara» των 6.014 TEUs, το οποίο είναι το πρώτο «έτοιμο» για αμμωνία πλοίο στον στόλο των εμπορευματοκιβωτίων.
Οι παραγγελίες
Στο εννεάμηνο του 2023, ακόμα 187 containerships προστέθηκαν στο παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών. Τα πλοία αυτά, τα οποία παραγγέλθηκαν κυρίως από τους ίδιους τους liners και όχι από ανεξάρτητες ναυτιλιακές εταιρείες, αντιπροσωπεύουν περίπου 1,75 εκατ. TEUs πρόσθετης χωρητικότητας στον στόλο.
Το γεγονός αυτό έχει ανεβάσει το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών πλοίων σε ένα υψηλό ρεκόρ 7,88 εκατ. TEUs, που αντιστοιχεί σχεδόν στο 29% της σημερινής χωρητικότητας του στόλου.
Σύμφωνα με την ανάλυση της Alphaliner, υπάρχουν δύο προφανείς λόγοι για τους οποίους οι παραγγελίες συνεχίζονται σε τόσο μαζική κλίμακα.
Πρώτον, οι περισσότεροι liners εξακολουθούν να διαθέτουν πολύ μεγάλα διαθέσιμα κεφάλαια από τα κέρδη-ρεκόρ που πέτυχαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Δεύτερον, η υλοποίηση των σχεδιασμών για απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές στη ναυτιλία τακτικών γραμμών οδηγεί στη φρενίτιδα των παραγγελιών.
Μεθανόλη και LNG
Τα πλοία με κινητήρα μεθανόλης αντιπροσώπευαν το 52% του συνόλου της νέας χωρητικότητας που παραγγέλθηκε φέτος, ενώ τα νεότευκτα πλοία με κινητήρα LNG αντιπροσώπευαν το 31% των παραγγελιών για το 2023, ανεβάζοντας το συνολικό μερίδιο των «πράσινων» πλοίων στο 83%.
Αυτές οι πρόσφατες παραγγελίες συνεχίζουν να αυξάνουν το «πράσινο» τμήμα του βιβλίου παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, το οποίο τον Σεπτέμβριο ανερχόταν σε 28% για τα πλοία με κινητήρα LNG και 19% για τις μονάδες διπλού καυσίμου μεθανόλης.
Τα υπόλοιπα μη «πράσινα» πλοία που παραγγέλθηκαν φέτος έχουν προδιαγραφές μετατροπής σε eco στο μέλλον. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται 3 «methanol ready» πλοία 16.000 TEUs για την COSCO, που παραγγέλθηκαν στο ναυπηγείο Yangzhou του ομίλου, και 10 «methanol and ammonia ready» πλοία 13.700 TEUs που παρήγγειλε η ONE στην ιαπωνική Imabari.
Η Alphaliner δεν θα υπολογίζει τα πλοία αυτά ως «πράσινα» έως ότου μετασκευαστούν ώστε να λειτουργούν με εναλλακτικά καύσιμα.
Οι επενδύσεις των εταιρειών τακτικών γραμμών
Από όλους τους Liners, η CMA CGM έχει κάνει τις μεγαλύτερες παραγγελίες φέτος, επιλέγοντας τόσο την κίνηση με LNG (για άλλα δέκα πλοία «megamax») όσο και με μεθανόλη διπλού καυσίμου (για έξι νεότευκτα πλοία 15.000 TEUs, δώδεκα 13.000 TEUs και οκτώ 9.200 TEUs).
Συνολικά, ο γαλλικός όμιλος με έδρα τη Μασσαλία θα καταβάλει εκτιμώμενο τίμημα 6,5 δισ. δολάρια για τα 36 αυτά πλοία.
Στο μεταξύ, η Evergreen από την Ταϊβάν επέλεξε τη μεθανόλη ως εναλλακτικό καύσιμο για άλλα 24 πλοία χωρητικότητας 16.000 TEUs, τα οποία αντιπροσωπεύουν επένδυση άνω των 4,62 δισ. δολαρίων.
Η MSC επίσης θα αυξήσει τον στόλο της με πλοία που διαθέτουν κινητήρα LNG με άλλα είκοσι πλοία 10.300 και 11.400 TEUs, τα οποία παρήγγειλε στο Zhoushan Changhong International Shipyard.
Η Maersk, η οποία εκμεταλλεύεται το «Laura Maersk» χωρητικότητας 2.136 TEUs ως το μοναδικό πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με κινητήρα μεθανόλης που βρίσκεται σήμερα σε υπηρεσία, αύξησε φέτος το βιβλίο παραγγελιών της για πλοία διπλού καυσίμου μεθανόλης σε 24 μονάδες, παραγγέλλοντας έξι πλοία χωρητικότητας 9.000 TEUs στο Yangzijiang Shipbuilding. Το βιβλίο παραγγελιών της αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, καθώς ο δανέζικος μεταφορέας φέρεται να βρίσκεται στη διαδικασία επιλογής ναυπηγείου για την κατασκευή έως και 15 πλοίων με κινητήρα μεθανόλης χωρητικότητας 3.500 TEUs.