Σημαντική αύξηση της δραστηριότητας αγοραπωλησιών δεξαμενόπλοιων καταγράφεται τις τελευταίες εβδομάδες και το ενδιαφέρον αυτήν τη περίοδο είναι στραμμένο σε πλοία νεότερης ηλικίας.
Υπενθυμίζεται ότι μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, «εκτοξεύτηκαν» οι συμφωνίες για tankers άνω των 15 ετών από αγοραστές με έδρα σε Κίνα, Ντουμπάι, Τουρκία, προκειμένου να τοποθετηθούν σε διαδρομές μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου.
Τώρα, όμως, φαίνεται πως έχουν επιστρέψει ως αγοραστές περισσότερο «mainstream» παίκτες. Σε αυτούς συγκαταλέγονται και αρκετές εγχώριες ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες από το δεύτερο μισό του 2022 και το μεγαλύτερο διάστημα του 2023, κατείχαν κυρίως τον ρόλο του πωλητή στην αγορά, αποκομίζοντας υπέρογκα κέρδη, λόγω της θεαματικής ανόδου των αξιών.
Μολονότι έχουν διορθώσει σε ένα βαθμό από τα επίπεδα που καταγράφονταν προ τριών μηνών, οι τιμές στη δευτερογενή αγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένουν υψηλές. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv Shipbrokers, οι αξίες των tankers όλων των ηλικιών και των μεγεθών είναι αυξημένες από 4% έως και 31% σε ετήσια βάση.
Οι αγοραστές
Οι περισσότερες ναυλομεσιτικές εκθέσεις της τελευταίας εβδομάδας περιλαμβάνουν ένα μεγάλο deal ανάμεσα σε δύο εταιρείες με έδρα την Ελλάδα.
Ειδικότερα, η Alberta Shipmanagement, συμφερόντων Νικόλα Ιγγλέση, φέρεται να παραχώρησε στη Naftomar της οικογένειας Zein του Λιβάνου, η οποία εδρεύει στη Βούλα, δύο LR1 product tankers. Ο λόγος για τα Aesop και Siena, χωρητικότητας περίπου 74.550 dwt και κατασκευής 2012 έκαστο. Ορισμένοι ναυλομεσίτες αναφέρουν πως η φερόμενη συμφωνία έκλεισε με συνολικό τίμημα 83 εκατ. δολαρίων (41,5 εκατ. δολ. κάθε πλοίο).
Όπως έχει γράψει η «Ν», η Naftomar έχει θέσει σε εφαρμογή μία επιθετική στρατηγική ανάπτυξης του στόλου τόσο με LPG carriers που είναι η κύρια αγορά δραστηριοποίησής της, όσο βέβαια και με product tankers, στα οποία επεκτάθηκε πριν από μερικούς μήνες. Στο στόλο της εντοπίζονται σήμερα ήδη τρία MR tankers (χωρητικότητας 37.000 – 50.000 dwt έκαστο).
Παράλληλα, Έλληνες αγοραστές φαίνεται πως βρίσκονται πίσω από την απόκτηση του MR tanker Evinos, χωρητικότητας 49.997 dwt και κατασκευής 2013), έναντι περίπου 34 εκατ. δολαρίων. Το εν λόγω δεξαμενόπλοιο ανήκει στην Pleiades Shipping Agents, συμφερόντων της οικογένειας Περατικού.
Ένα ακόμη πλοίο φέρεται πως κατέληξε σε ελληνικά χέρια. Εγχώριοι ναυλομεσιτικοί οίκοι αναφέρουν πως το UOG Helios (χωρητικότητας 46.093 dwt και κατασκευής 2009) άλλαξε ιδιοκτήτη, έναντι περίπου 25,5 εκατ. δολαρίων.
Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Οκτωβρίου η Brave Maritime της οικογένειας Βαφειά δαπάνησε περίπου 27 εκατ. δολάρια για το ice-class product tanker «Dominia» (χωρητικότητας 40.174 dwt και κατασκευής 2009).
Οι πωλητές
Ένα μεγάλο deal πώλησης δεξαμενόπλοιων φέρεται πως έκλεισε τις τελευταίες ημέρες η TMS Tankers, συμφερόντων Γιώργου Οικονόμου. Ειδικότερα, τα MR tankers Lacerta και Bora Bora (χωρητικότητας περίπου 49.996 dwt και κατασκευής 2016 έκαστο) φέρεται πως «άλλαξαν χέρια», έναντι συνολικά 80 εκατ. δολαρίων. O Όμιλος Οικονόμου υλοποιεί ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα σε tankers, bulk carriers και LNG carriers.
Παράλληλα, η Eastern Mediterranean Maritime Limited του Θανάση Μαρτίνου φέρεται να παραχώρησε ένα από τα παλαιότερα δεξαμενόπλοια του στόλου της. Ο λόγος για το VLCC Great Lady, χωρητικότητας 308.930 dwt και κατασκευής 2005. Η μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία ανανέωσης του στόλου, αγοράζοντας νέα και σύγχρονα βαπόρια, με τα οποία αντικαθιστά τονάζ παλαιότερης γενιάς.