Τις ναυτιλιακές δραστηριότητες για τα λιμάνια του Ισραήλ, λόγω του αυξημένου κινδύνου από την αναζωπύρωση της ισραηλινο-παλαιστινιακής σύγκρουσης, εξετάζουν πολλές εταιρείες δεξαμενόπλοιων και μεταφοράς containers.
Η κίνηση των πλοίων στα λιμάνια του Ισραήλ έχει επιβραδυνθεί, ενώ την ίδια ώρα η Διεθνής Ένωση Πλοιοκτητών Δεξαμενόπλοιων INTERTANKO, σε συμβουλευτική της επιστολή προς τα μέλη της, δίνει συγκεκριμένες οδηγίες να αποφεύγουν τις επικίνδυνες περιοχές, καθώς οι εντάσεις ενδέχεται να αυξηθούν.
Παράλληλα, η ασφαλιστική αγορά του Λονδίνου συγκαταλέγει το Ισραήλ στις περιοχές υψηλού κινδύνου.
Ναυλομεσίτες υποστηρίζουν ότι η ασφάλεια τα τελευταία εικοσιτετράωρα έχει ενισχυθεί στα ισραηλινά λιμάνια, ωστόσο επισημαίνουν ότι η κύρια απειλή στη ναυτιλία προέρχεται κυρίως από τις ρουκέτες που εκτοξεύονται από τη Γάζα.
Η INTERTANKO στη συμβουλευτική της επιστολή προς τα μέλη της αυτή την εβδομάδα ανέφερε ότι μετά τις επιθέσεις της Χαμάς αναμένει ότι οι εντάσεις ενδέχεται να αυξηθούν στην ευρύτερη περιοχή του Κόλπου της Μέσης Ανατολής και του Κόλπου του Ομάν, με αυξημένους κινδύνους για τη ναυτιλία που συνδέεται με το Ισραήλ.
Σύμφωνα με τις συγκεκριμένες οδηγίες που δίνονται προς τους πλοιοκτήτες, τα δεξαμενόπλοια που προσεγγίζουν τις επίμαχες περιοχές θα πρέπει να ταυτοποιήσουν μια ασφαλή θαλάσσια περιοχή για να μπορεί να αξιοποιηθεί σε περίπτωση επίθεσης, ενώ θα πρέπει να κρατούν ανοιχτό πάντα το αυτόματο σύστημα αναγνώρισης (AIS) που παρέχει τη συνεχή τοποθεσία τους. Καλεί επίσης τα πλοία μέλη να κάνουν άσκηση ετοιμότητας, να αποφύγουν τα θαλάσσια ύδατα του Ιράν, αλλά και να γνωρίζουν καλά τις βέλτιστες πρακτικές διαχείρισης 5 (BMP5), που είναι ένα σύνολο κατευθυντήριων γραμμών που αποσκοπούν στην ενίσχυση της θαλάσσιας ασφάλειας.
Η γερμανική ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag Lloyd δήλωσε στο Reuters ότι το λιμάνι Ασντόντ είχε επιβάλει περιορισμούς στη φόρτωση ή την εκφόρτωση επικίνδυνων φορτίων, στα οποία περιλαμβάνονται εύφλεκτες, εκρηκτικές ή τοξικές ουσίες, προσθέτοντας ότι η εταιρεία παρακολουθεί τις ναυτιλιακές της υπηρεσίες προς το Ισραήλ.
Πάντως, τα κύρια ισραηλινά λιμάνια, του Ασντόντ στα νότια και της Χάιφα στα βόρεια, παραμένουν ανοιχτά.
Στα ανοικτά
Στη νότια παραθαλάσσια πόλη του Ισραήλ Ασκέλον, που διαθέτει ένα μικρό λιμάνι και βρίσκεται κοντά στην εμβέλεια της ένοπλης σύγκρουσης, τελευταίες πληροφορίες διεθνών μέσων ενημέρωσης αναφέρουν ότι αρκετά δεξαμενόπλοια παραμένουν στα ανοικτά για λόγους ασφαλείας.
Η Ασκελόν απέχει μόλις 10 χιλιόμετρα από τα σύνορα με τη Λωρίδα της Γάζας, απ’ όπου η Χαμάς εξαπέλυσε ρουκέτες σε αιφνιδιαστική επίθεση το Σάββατο.
Η λιμενική αρχή του λιμανιού Ασντόντ σε ανάρτησή της στο διαδίκτυο ανέφερε χθες ότι συνεχίζει, ακόμη και αυτές τις μέρες, να λειτουργεί και να διατηρεί τη λειτουργική συνέχεια της ισραηλινής οικονομίας.
«Ακόμα και αυτές τις δύσκολες ώρες, οι εργαζόμενοί μας, που εργάζονται 24 ώρες την ημέρα, συνεχίζουν να φορτώνουν και να ξεφορτώνουν εμπορεύματα που κινούν την ισραηλινή οικονομία.
Το λιμάνι συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά και αδιάλειπτα παρά την κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Οι
πύλες του λιμανιού είναι ανοιχτές ανάλογα με τις ανάγκες και δίνεται πλήρης απόκριση στις ανάγκες του κράτους του Ισραήλ» επισημαίνεται στην ανάρτηση.
Τα ασφάλιστρα
Την ίδια ώρα, το κόστος των ασφαλίστρων για τα ισραηλινά φορτία έχει ανέβει, καθώς ναυλομεσίτες του Λονδίνου επισημαίνουν ότι το Ισραήλ συγκαταλέγεται μεταξύ των χωρών της Μέσης Ανατολής, που θεωρείται ήδη περιοχή υψηλού κινδύνου.
Γίνεται λόγος για επιπρόσθετο ασφάλιστρο για επταήμερα ταξίδια που ανέρχεται σε περίπου 0,15%-0,2% επί της εκτιμηθείσας αξίας του πλοίου, σε σύγκριση με ένα ασφάλιστρο 0,0125% νωρίτερα φέτος.
Σημειώνεται ότι το μεγαλύτερο μέρος του εμπορίου του Ισραήλ διεξάγεται μέσω της θάλασσας.