Skip to main content

Περισσότερα containers θέλει ο Πειραιάς

Από την έντυπη έκδοση 

Του Αντώνη Τσιμπλάκη
[email protected]
 
Στον πόλεμο των «κουτιών» έχει εισέλθει το λιμάνι του Πειραιά προκειμένου να διεκδικήσει το μεγαλύτερο δυνατό μερίδιο από την πίτα του κλάδου, ιδίως αυτή την περίοδο που ο σχηματισμός της τρίτης μεγάλης συμμαχίας στις ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών, της «The Alliance», ταράζει τα νερά της Ανατολικής Μεσογείου προσθέτοντας νέα φορτία και service.

Στόχος για τη νέα περίοδο είναι το μεγάλο λιμάνι της χώρας να ξεπεράσει συνολικά σε διακίνηση τα 4,5 εκατ. teu, ενώ το 2016 έφτασε τα 3,7 εκατ. teu. Παρά τα 3,5 εκατ. teu που διακινήθηκαν από τη Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Α.Ε. (PCT) στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΜΠΟ, ο προβλήτας Ι που διαχειρίζεται από τον ΟΛΠ έπεσε στις μόλις 200.000 teu, από περισσότερα από 600.000 teu δύο χρόνια πριν.

Σημειώνεται ότι από τη στιγμή που η πλειονότητα των μετοχών του ΟΛΠ πέρασε στον όμιλο της Cosco, και οι τρεις προβλήτες του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων διαχειρίζονται από θυγατρικές του μεγαλύτερου κινεζικού ναυτιλιακού ομίλου. Για να επιτευχθεί ο προαναφερόμενος στόχος, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η PCT διεκδικεί έναν όγκο φορτίου που ανέρχεται στα 700.000 teu ετησίως και τα οποία θα προέλθουν από τα νέα service που ετοιμάζει η συμμαχία «The Alliance» για την περιοχή.

Η νέα συμμαχία εξετάζει να εντείνει την παρουσία της στην Ανατολική Μεσόγειο με περισσότερα πλοία, ενώ τα λιμάνια που ενδιαφέρονται να διεκδικήσουν τα φορτία, εκτός από τον Πειραιά, είναι το Κάλιαρι στην Ιταλία, καθώς και το Port Said στην Αίγυπτο.

Πρόκειται για δύο λιμάνια στα οποία μέλη της συμμαχίας, που αποτελείται από τις εταιρείες NYK Line, MOL, «K» Line, Hapag-Lloyd, Yang Ming Line και United Arab Shipping Company, έχουν ήδη παρουσία.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, το λιμάνι του Πειραιά έχει μεγάλες πιθανότητες να κερδίσει τη «μάχη» των εμπορευματοκιβωτίων εξαιτίας μιας σειράς πλεονεκτημάτων που θεωρείται ότι προσφέρει στις ναυτιλιακές εταιρείες.

Πλεονεκτήματα που έχουν να κάνουν με τους χρόνους εισόδου του πλοίου στο λιμάνι, τις αποδόσεις στη φορτοεκφόρτωση, την τιμή, την ασφάλεια στη χώρα, αλλά και τη θέση του λιμανιού επάνω στον χάρτη.

Οι τελικές συμφωνίες αναμένεται να έχουν ληφθεί και ανακοινωθεί μέσα στον Απρίλιο, όταν και θα δημοσιοποιήσουν τα πλάνα τους οι εταιρείες.

Η PCT

Παράλληλα, η PCT φαίνεται ότι καταφέρνει να μαζέψει τα φορτία των εταιρειών που βρίσκονται στη συμμαχία της Cosco στο μεγάλο λιμάνι. Η «Ocean Alliance», που αποτελείται από τις China Cosco Shipping, Evergreen Line, CMA CGM και την OOCL, έχει ενισχύσει ιδιαίτερα τα φορτία της στην Ελλάδα. Εκτός από τη ναυτιλιακή εταιρεία του ομίλου Cosco, βάση για τα φορτία της στην Ανατολική Μεσόγειο έχει κάνει το λιμάνι του Πειραιά και η Evergreen, ενώ και η OOCL αναμένεται να φέρει φορτία στο Πειραιά, ειδικά αν εξαγοραστεί τελικά από τον κινεζικό ναυτιλιακό γίγαντα.

Όσον αφορά τη γαλλική CMA CGM, που διαθέτει το λιμάνι στη Μάλτα, εδώ και χρόνια εξυπηρετείται από τον Πειραιά με πλοία feeder. Η θυγατρική της CMA CGM, η Terminal Link, μπήκε πρόσφατα στο παιχνίδι διεκδίκησης του ΟΛΘ, αφού, όπως έγραψε η «Ν», συμφώνησε με το γερμανικό fund Deutsche Invest Equity Partners (DIEP). Σχήμα στο οποίο συμμετέχει και ο πρόεδρος του ΠΑΟΚ Ιβάν Σαββίδης.

Κύκλοι της αγοράς, πάντως, ανέφεραν στη «Ν» ότι αν το σχήμα αυτό επικρατήσει στον διαγωνισμό για την πώληση του 67% των μετοχών του ΟΛΘ, δεν αναμένεται να υπάρξουν αναταράξεις στις εύθραυστες ισορροπίες μεταξύ των liners και των port operators, αφού η Terminal Link με τη συμμετοχή της στη διεκδίκηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης θέλει να ενισχύσει τη θέση της στα φορτία της Μαύρης Θάλασσας.

Οι τρεις μεγάλες συμμαχίες στους liners

Έναν στόλο που έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει ταυτόχρονα 15 εκατ. teu διαθέτουν αυτή την περίοδο οι τρεις μεγαλύτερες συμμαχίες στους liners. Τον μεγαλύτερο σε χωρητικότητα στόλο έχει η 2M (6,2 εκατ. teu), που αποτελείται από τις δύο μεγαλύτερες εταιρείες του κόσμου, τη Maersk και την MSC.

Η Maersk με έναν στόλο 3,27 εκατ. teu είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στο κόσμο και η MSC με 2,92 εκατ. teu ακολουθεί. Η Maersk στην ευρύτερη περιοχή έχει σαν βάση το Port Said στην Αίγυπτο, ενώ η MSC το Gioia Tauro στην Ιταλία και το ASYAPORT στη Τουρκία. H Maersk αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω τη θέση της μετά την εξαγορά της Hamburg Sud Group που έχει έναν στόλο με χωρητικότητα 592.000 teu.

Η δεύτερη μεγαλύτερη συμμαχία στους Liners είναι η Ocean Alliance, με τις εταιρείες που την αποτελούν να διαθέτουν συνολικό tonnage 5,35 εκατ. teu.

Η CMA CGM διαθέτει έναν στόλο από 2,14 εκατ. teu και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος Liner στο κόσμο, η China Cosco διαθέτει έναν στόλο χωρητικότητας 1,64 εκατ. teu και βρίσκεται στη τέταρτη θέση της λίστας, ενώ η Evergreen Line με 991.000 teu βρίσκεται στην πέμπτη θέση. Η OOCL, την οποία σχεδιάζει να εξαγοράσει η Cosco, διαθέτει έναν στόλο 570.000 teu.

Η μικρότερη από τις τρεις μεγάλες συμμαχίες του κλάδου είναι η νεοσύστατη «The Alliance» με το συνολικό tonnage των εταιρειών που την απαρτίζουν να φτάνει τα 3,42 εκατ. teu. Η γερμανική Hapag Lloyd είναι η μεγαλύτερη εταιρεία της συμμαχίας με 967.000 teu και βρίσκεται στην έκτη θέση της λίστας με τις μεγαλύτερες εταιρείες Liners. 

Θέση που κινδυνεύει να χάσει από τις τρεις ιαπωνικές οι οποίες έχουν βάλει ρότα για συγχώνευση. Οι NYK Line, MOL και K Line διαθέτουν μαζί 1,36 εκατ. teu χωρητικότητα και εφόσον ολοκληρωθεί με επιτυχία το σχέδιο συνένωσής τους θα γίνουν ο πέμπτος μεγαλύτερος liner στο κόσμο. Επίσης η Yang Ming Line διαθέτει 576.000 teu και η United Arab Shipping Company 520.000 teu.  

Προβλήτας Ι: Αντίθετη πορεία

Αντίθετα από την PCT που κάθε χρόνο ανεβάζει ταχύτητα στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων, ο προβλήτας Ι που τον διαχειρίζεται ο ΟΛΠ βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση την τελευταία διετία εξαιτίας της αποχώρησης σημαντικού όγκου φορτίου της Mediterranean Shipping Company, η οποία πλέον τα μεταφέρει στο νέο λιμάνι που έχει στην Τουρκία, το ASYAPORT.

Όπως επισημαίνεται στην ετήσια έκθεση του ΟΛΠ, η κίνηση στον σταθμό εμπορευματοκιβωτίων σημείωσε σημαντική μείωση εξαιτίας της συνεχιζόμενης μεταφοράς φορτίου transshipment της εταιρείας MSC, που αποτελεί τον κυριότερο πελάτη του Προβλήτα Ι, στον δικό της τερματικό σταθμό στην Τουρκία (ASYAPORT).

Πιο συγκεκριμένα, παρά τη σημαντική αύξηση 26% στο εγχώριο φορτίο (από 49.275 σε 61.980 TEU’s), το συνολικό υπό διαμετακόμιση εμπορευματικό έργο του τερματικού σταθμού μειώθηκε από περίπου 255.581 TEU’s το 2015 σε 203.658 TEU’s το 2016.

Ο προβλήτας Ι του ΟΛΠ μπορεί να διακινήσει μέχρι και 1 εκατ. teu ετησίως, ενώ με τις επενδύσεις που σχεδιάζει να κάνει η Cosco και τις αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας μπορεί, σύμφωνα με τον σχεδιασμό, να φτάσει ακόμα και το 1,5 εκατ. teu ετησίως.

Αριθμός που για να καλυφθεί, όπως έχουν διαμορφωθεί σήμερα οι ισορροπίες μεταξύ των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών που είναι συγχρόνως και port operators, θα πρέπει να «πάρει» από το υπερβάλλον φορτίο της PCT στους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ. Το 2016 ο προβλήτας Ι του ΣΕΜΠΟ είχε έσοδα 13 εκατ. ευρώ και λειτουργικά έξοδα 26 εκατ. ευρώ. Όταν ολοκληρωθούν οι επενδύσεις στο ΣΕΜΠΟ θα έχει τη δυνατότητα να διακινεί περίπου 7 εκατ. teu ετησίως.