Σε παραγγελίες νεότευκτων πλοίων επιστρέφουν σιγά σιγά όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» της ναυτιλίας, μετά από ορισμένα χρόνια αποστάσεων από τα ναυπηγεία, καθώς πιέζει το «πράσινο» χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό.
Τελευταίο παράδειγμα φαίνεται πως είναι η Star Bulk Carriers, συμφερόντων Πέτρου Παππά. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με το κινεζικό ναυπηγείο Qingdao Yangfan για την κατασκευή δύο μεσαίου μεγέθους bulk carriers, τύπου kamsarmax (χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο).
Το ναυπηγείο φέρεται να προσφέρει χρόνους παράδοσης που εκτείνονται έως το τέλος του 2026. Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν πως η ναυπήγηση ενός συμβατικού kamsarmax στην Κίνα κοστίζει σήμερα περίπου 33-35 εκατ. δολάρια. Με τεχνολογία διπλού καυσίμου, το κόστος κατασκευής ανεβαίνει σημαντικά.
Τα deals ναυπήγησης μεσαίου μεγέθους bulkers από Έλληνες πλοιοκτήτες πληθαίνουν το τελευταίο διάστημα. Μόνο τις τελευταίες περίπου 10-15 ημέρες έχουν παραγγείλει τονάζ η Diana Shipping, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου και η Chartworld του Λου Κολλάκη.
Παρότι το τοπίο γύρω από τις τεχνολογίες και τα «πράσινα» καύσιμα που θα επικρατήσουν στο μέλλον είναι ακόμη «θολό», οι περισσότεροι πλοιοκτήτες αποφασίζουν να συζητήσουν με τα ναυπηγεία για παραγγελίες. Στην πλειονότητά τους αυτές οι συζητήσεις και τα μετέπειτα συμβόλαια αφορούν είτε βαπόρια με eco σχεδιασμό και αποδοτική κατανάλωση καυσίμου είτε βαπόρια με μηχανές διπλού καυσίμου, κυρίως LNG και μεθανόλης.
Το προφίλ της Star Bulk
H Star Bulk Carriers συνήθιζε τα τελευταία χρόνια να ενισχύει το στόλο της με μοντέρνα second hand bulkers, αποφεύγοντας τις ναυπηγήσεις. Φέτος, έχει επιδοθεί και σε πωλήσεις επτά πλοίων, αξιοποιώντας την άνοδο των αξιών στην αγορά.
Σήμερα, ο στόλος της αποτελείται από 120 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 13,3 εκατ. dwt. Τα περισσότερα από αυτά, 40 είναι kamsarmaxes και έπονται 20 capes, 20 ultramaxes, 17 newcastlemaxes, 12 supramaxes, 7 post panamaxes, 2 mini capes και 2 panamaxes.
Είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία με αμιγώς στόλο bulkers στο αμερικανικό χρηματιστήριο, ενώ η κεφαλαιοποίησή της, ύψους 2,05 δισ. δολαρίων (βάσει του εξειδικευμένου ιστοτόπου marketwatch) είναι η υψηλότερη όλων των ελληνικών εισηγμένων στον Nasdaq.