«Εκτοξεύτηκαν» φέτος οι ελληνικές συμφωνίες ναυπήγησης νέων πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς, παρά την αβεβαιότητα που επικρατεί σήμερα γύρω από τις «πράσινες» τεχνολογίες, η ανάγκη για ανανέωση των στόλων είναι μεγάλη.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές και διεθνείς πλατφόρμες δεδομένων, οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρήγγειλαν μέχρι τώρα το 2023 συνολικά 71 bulk carriers.
Σημειώνεται ότι στο σύνολο του 2022, οι «Greeks» είχαν παραγγείλει μόλις 27 bulkers, με βάση έρευνα που είχε δημοσιεύσει η «Ν» στις αρχές του τρέχοντος έτους. Με άλλα λόγια, τα φετινά deals είναι υπερδιπλάσια, καταγράφοντας ετήσια αύξηση σχεδόν 163%.
Οι Κινέζοι είναι οι μεγαλύτεροι αποδέκτες των φετινών συμφωνιών, κυρίως λόγω κόστους. Συγκεκριμένα, συνολικά 56 πλοία θα κατασκευαστούν σε ναυπηγεία της Κίνας και τα υπόλοιπα 15 στην Ιαπωνία.
Σημειώνεται ότι η έτερη μεγάλη ναυπηγική χώρα, η Νότια Κορέα, δίνει προτεραιότητα σε άλλες κατηγορίες πλοίων, ακριβότερες από τα bulk carriers, όπως τα LNG – LPG carriers, τα μεγάλα containerships και τα μεγάλα και μεσαίου μεγέθους tankers.
Σε διεθνές επίπεδο, στο εννεάμηνο του 2023 τα κινεζικά ναυπηγεία υποδέχτηκαν παραγγελίες για 237 bulk carriers, συνολικής χωρητικότητας 19 εκατ. dwt, με βάση στοιχεία από δημόσιες πλατφόρμες δεδομένων της ασιατικής χώρας. Ο αριθμός των πλοίων είναι ενισχυμένος κατά 36% σε ετήσια βάση, ενώ η χωρητικότητα κατά 61,5%.
Ενδεικτική είναι και η αύξηση των συμβολαίων για τα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize (χωρητικότητας περίπου 180.000 dwt). Συγκεκριμένα, στο φετινό εννεάμηνο υπεγράφησαν deals για 19 capes, έναντι επτά το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Ποιοι παραγγέλνουν
Οι περισσότεροι Έλληνες πλοιοκτήτες στρέφονται πλέον στα ναυπηγεία για να αντικαταστήσουν παλαιότερο τονάζ και να χτίσουν αποδοτικούς στόλους που θα ανταποκρίνονται στις αυξημένες ρυθμιστικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις. Τα περισσότερα συμβόλαια για bulk carriers υπέγραψε φέτος η Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου, ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται και η TMS Dry του Γιώργου Οικονόμου.
Συνολικά, bulkers παρήγγειλαν το τρέχον έτος οι (βάσει αριθμού πλοίων): Laskaridis Maritime, συμφερόντων Θανάση Λασκαρίδη, Meadway Shipping του Κώστα Δελαπόρτα, Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, Byzantine Maritime του Μάριου Σταφυλοπάτη, Latsco Marine του Πάρι Κασιδόκωστα – Λάτση, Atlantic Bulk Carriers της οικογένειας Κουμάνταρου, Alassia NewShips Management του Νίκου Β. Χατζηιωάννου, Sea Pioneer Shipping Corporation του Βασίλη Μπακολίτσα, Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση, Diana Shipping, με επικεφαλής τη Σεμίραμι Παληού, Chartworld του Λου Κολλάκη, Century Bulk Carriers της οικογένειας Χανδρή, Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου, Globus Maritime Limited της οικογένειας Φειδάκη, Alberta Shipmanagement του Νικόλα Ιγγλέση και Blue Seas Shipping της οικογένειας Σιγάλα.
Ένα deal που προχώρησε μέσα στο καλοκαίρι και πέρασε «κάτω από το ραντάρ» των ναυλομεσιτικών οίκων ήταν αυτό της TMS Dry του Γιώργου Οικονόμου στην Κίνα. Συγκεκριμένα, η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία διπλασίασε τα συμβόλαια για μεγάλα bulk carriers, τύπου newcastlemax (χωρητικότητας 210.000 dwt) στην Cosco, προσθέτοντας ακόμη τέσσερα, με ορίζοντα παράδοσης έως και το δεύτερο τρίμηνο του 2027. Συνολικά, η εταιρεία έχει παραγγείλει φέτος οκτώ newcastlemaxes και δύο μεσαίου μεγέθους kamsarmaxes, όλα σε κινεζικά ναυπηγεία.