Skip to main content

Εκτόξευση νέων deals για φορτηγά τύπου capesize

33 από τα 97 πλοία που άλλαξαν χέρια στο 9μηνο πέρασαν σε ελληνικές ναυτιλιακές

Ιδιαίτερα αυξημένο είναι φέτος το ενδιαφέρον για μεγάλα φορτηγά πλοία, τύπου capesize, με τους Έλληνες πλοιοκτήτες να έχουν τον πρώτο λόγο σε αγορές.

Ειδικότερα, στο εννεάμηνο του 2023 άλλαξαν χέρια συνολικά 97 capes, τα 33 εκ των οποίων κατέληξαν σε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» ο Einar Straume του τμήματος αγοραπωλησιών της ναυλομεσιτικής Cleaves Shipbroking AS.

Το αντίστοιχο διάστημα του 2022 είχαν αλλάξει ιδιοκτήτη συνολικά 47 πλοία, με τους Έλληνες να αγοράζουν 17 από αυτά.

Με άλλα λόγια, οι συνολικές συμφωνίες ενισχύθηκαν φέτος κατά 106,38% σε ετήσια βάση, ενώ οι ελληνικές αγορές σημείωσαν ετήσια ανάπτυξη 94,12%.

Είναι ενδεικτικό ότι οι αγοραπωλησίες μέχρι τώρα είναι αρκετά περισσότερες απ’ όσες καταγράφηκαν στο σύνολο του 2022, όταν πουλήθηκαν συνολικά 66 πλοία (τα 25 σε Έλληνες).

Τα τελευταία deals

Αρκετές είναι οι συμφωνίες που έκλεισαν οι Έλληνες εφοπλιστές το τελευταίο διάστημα. Δεινός αγοραστής είναι η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα. Στην τελευταία εξέλιξη η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο απέκτησε το 7ο cape του στόλου της. Ο λόγος για το East Trader (χωρητικότητας 175.886 dwt και κατασκευής 2009). Αυτό το βαπόρι ακολουθεί το αδελφό West Trader, το οποίο αγοράστηκε εσχάτως, έναντι περίπου 18-19 εκατ. δολαρίων. Στον στόλο της περιλαμβάνονται σήμερα 68 containerships και επτά bulk carriers, ενώ ναυπηγεί ακόμη 10 πλοία, χωρητικότητας 74.914 TEUs.

Επίσης, η Alberta Shipmanagement, συμφερόντων Νικόλα Ιγγλέση, φέρεται, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, να αγόρασε το Am Gijon (χωρητικότητας 178.462 dwt και κατασκευής 2011), έναντι περίπου 26 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για βαπόρι ιαπωνικής κατασκευής, στα οποία αρέσκεται η Alberta Shipmanagement. Στον στόλο της εντοπίζονται σήμερα 18 πλοία, 11 εκ των οποίων είναι tankers και επτά bulkers, ενώ η εταιρεία «τρέχει» ναυπηγικό πρόγραμμα για τέσσερα ακόμη βαπόρια.

Παράλληλα, η Brave Maritime της οικογένειας Βαφειά δαπάνησε περίπου 24 εκατ. δολάρια για το Suigo (χωρητικότητας 174.802 dwt και κατασκευής 2011). Αυτό ήταν το 10ο cape που εντάσσεται στον στόλο της εταιρείας τους τελευταίους 11 μήνες. Ο στόλος του εφοπλιστικού ομίλου Βαφειά αποτελείται από 92 πλοία, εκ των οποίων 42 είναι gas carriers, 25 tankers και 25 bulk carriers.

Σε Έλληνα πλοιοκτήτη φέρεται να κατέληξε, τέλος, το cape Contamines (χωρητικότητας 180.922 dwt και κατασκευής 2016), χωρίς να είναι ακόμη γνωστή η ταυτότητα του αγοραστή. Το τίμημα απόκτησης του εν λόγω πλοίου φέρεται να έφτασε τα 41 εκατ. δολάρια.

Στη spot αγορά

Στην άνοδο των ναύλων από τα χαμηλά των προηγούμενων μηνών αποδίδει την ενισχυμένη δραστηριότητα αγοραπωλησιών ο Γιάννης Παργανάς, επικεφαλής του τμήματος Ερευνών του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal.

Όπως εξηγεί, μιλώντας στη «Ν», τα έσοδα στη spot αγορά έχουν πλησιάσει πλέον τα 25.000 δολάρια την ημέρα (24.727 δολ. ημερησίως την Πέμπτη) και το momentum είναι ισχυρό, με τη ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και βωξίτη να είναι αυξημένη.

Μάλιστα, ο κ. Παργανάς αναφέρει ότι τα capes λαμβάνουν περίπου 10.000 δολάρια την ημέρα περισσότερα συγκριτικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες bulk carriers.

Φυσικά, «παράθυρο» ευκαιριών για αγορές ανοίγει και η μερική διόρθωση των αξιών από τα επίπεδα-ρεκόρ των προηγούμενων ετών.

Σύμφωνα με πληροφορίες από ναυλομεσιτικούς οίκους, οι τιμές των capes 5-15 ετών είναι μειωμένες από 2% έως και 10% το τελευταίο εξάμηνο.

Όπως είπε πρόσφατα και ο δρ Γιάννης Κούστας της Danaos, για να έχεις κέρδη από την αγορά των capes πρέπει να πληρώσεις στο χαμηλό σημείο του κύκλου, εκεί όπου οι αξίες είναι σε χαμηλά επίπεδα.