Στο προσκήνιο επανέρχονται εσχάτως οι ναυπηγήσεις πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τους Έλληνες εφοπλιστές να αναλαμβάνουν πρωταγωνιστικό ρόλο στις συμφωνίες των τελευταίων ημερών.
Αρχικά, η Diana Shipping, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού, γνωστοποίησε χθες ότι έχει υπογράψει επιστολή προθέσεως (LOI) με το κινεζικό ναυπηγείο Tsuneishi Group (Zhoushan) Shipbuilding για την κατασκευή δύο bulk carriers, τύπου kamsarmax, χωρητικότητας 81.200 dwt έκαστο. Το LOI προχώρησε μέσω του ιαπωνικού trading house Marubeni Corporation.
Η καινοτομία των δύο πλοίων είναι πως θα είναι εξοπλισμένα με μηχανές διπλού καυσίμου, δυνατότητας καύσης μεθανόλης. Η ναυπήγηση καθενός από αυτά θα κοστίσει περίπου 46 εκατ. δολάρια.
Τα δύο kamsarmaxes θα παραδοθούν έως και το πρώτο μισό του 2028. Εντύπωση προκαλεί ο αρκετά μακρινός χρόνος παράδοσης, καθώς παρότι οι ναυπηγικές κλίνες στις γιάρδες είναι περιορισμένες, προσφέρονται ακόμη ορισμένες θέσεις για το 2026 και το 2027. Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν πως πιθανότατα πάντως τα δύο πλοία έχουν εξασφαλισμένες ναυλώσεις. Άλλωστε, το έξτρα κόστος που προσθέτει στην τελική τιμή ναυπήγησης η τεχνολογία διπλού καυσίμου συνήθως προϋποθέτει και την ύπαρξη μίας μακροχρόνιας ναύλωσης για να καλυφθούν τα έξοδα.
«Η Diana Shipping είναι υπερήφανη για το ρόλο της ως ηγέτης του κλάδου, σε μία διαρκή προσπάθεια να βελτιώσουμε τον στόλο και τις λειτουργίες μας, προς όφελος των μετόχων μας και του περιβάλλοντος» σχολίασε η Director και CEO της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας, Σεμίραμις Παληού.
«Αυτή η επένδυση υπογραμμίζει την αφοσίωσή μας στη βιώσιμη ναυτιλία και μας τοποθετεί σε θέση να ανταποκριθούμε στις εξελισσόμενες απαιτήσεις της βιομηχανίας μας, μειώνοντας, παράλληλα, το αποτύπωμα άνθρακα» συμπλήρωσε.
To γεγονός ότι μία εταιρεία, όπως η Diana Shipping, η οποία απέφευγε, μέχρι πρότινος, τις ναυπηγήσεις, επιστρέφει στις γιάρδες για νέο και αποδοτικό τονάζ πιστοποιεί την τάση της πλοιοκτησίας να στραφεί σε νεότευκτα για να συμμορφωθεί με το αυστηρό κανονιστικό πλαίσιο μείωσης των εκπομπών.
Το deal της Chartworld
Παράλληλα, η Chartoworld του Λου Κολλάκη φέρεται, σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», να βρίσκεται πίσω από την παραγγελία δύο bulk carriers, τύπου ultramax, χωρητικότητας 63.000 dwt έκαστο, στην Κίνα.
Σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές, η παραγγελία τοποθετήθηκε στο κινεζικό ναυπηγείο Sumec Dayang και η παράδοση των πλοίων αναμένεται έως τον Οκτώβριο του 2025. Κάθε βαπόρι αποτιμάται στα 32,6 εκατ. δολάρια.
Η μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία διαχειρίζεται έναν στόλο από bulk carriers, tankers και containerships. Μέσα στον Σεπτέμβριο παρέλαβε από το κινεζικό ναυπηγείο New Times Shipyard (NTS) το mega containership Lima Express, χωρητικότητας 13.000 TEUs, το οποίο ξεκίνησε τη ναύλωσή του στη γερμανική εταιρεία τακτικών γραμμών Hapag-Lloyd.
To Lima Express είναι το πρώτο μίας σειράς τεσσάρων containerships που παρήγγειλε η Chartworld το 2021. Αργότερα, η εταιρεία ήρθε σε συμφωνία με την Hapag-Lloyd για τη ναύλωση των δύο και την πώληση των υπόλοιπων στη γερμανική liner εταιρεία.
Αυξάνονται οι παραγγελίες bulkers
Σύμφωνα με σημείωμα του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal, την προηγούμενη εβδομάδα, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 12 ultramaxes, αριθμός που αυξάνει τα επιβεβαιωμένα συμβόλαια του 2023 σε πάνω από 100.
Πάντως, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος παραμένουν τα μεσαίου μεγέθους kamsarmax. Συνολικά φέτος έχουν υπογραφεί συμβόλαια ναυπήγησης 137 πλοίων αυτού του τύπου.
Στα ultramaxes, η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών ως προς τον εν ενεργεία στόλο ανέρχεται σε 9,08% και στα kamsarmaxes σε 10,8%. Αμφότερα τα ποσοστά βρίσκονται σε συνεχή ανοδική πορεία από το 2021, με βάση την ανάλυση της Intermodal.
Το χαμηλό, πάντως, orderbook στα μεγάλα φορτηγά, τύπου capesize (4,71% του στόλου στο νερό), διατηρεί χαμηλά την αναλογία συνολικά στην αγορά των bulk carriers: 8% του στόλου στο νερό, αριθμός κάτω από το μέσο όρο της τελευταίας 10ετίας (12,8%).