Οι παγκόσμιες εμπορικές εντάσεις και η εξίσωση των εναλλακτικών καυσίμων, εν μέσω ενός αυστηρού ρυθμιστικού περιβάλλοντος, βρέθηκαν στο επίκεντρο του ναυτιλιακού συνεδρίου που διοργάνωσε η ναυτιλιακή επιθεώρηση TradeWinds στην Αθήνα.
Στο θέμα των εναλλακτικών καυσίμων για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αναφέρθηκε ο επικεφαλής της Tsakos Energy Navigation, Νικόλας Τσάκος, συγκρίνοντας μάλιστα την κατάσταση με εκείνη των εμβολίων κατά του Covid.
Ο Έλληνας εφοπλιστής είπε ότι η ναυτιλιακή αγορά βρίσκεται σε σύγχυση σχετικά με τα εναλλακτικά καύσιμα που θα πρέπει να επιλέξει, προσθέτοντας ότι η επιλογή μεταξύ LNG, μεθανόλης, πυρηνικών ή άλλων καυσίμων πρόωσης «μοιάζει πολύ με τον ιό του Covid και τι εμβόλιο θα πρέπει να διαλέξεις».
Αναφερόμενος στις παραγγελίες μια σειράς δεξαμενόπλοιων της εταιρείας του με καύσιμο φυσικό αέριο, είπε ότι η επιλογή αυτή αντανακλά κυρίως τις επιλογές των ναυλωτών της Equinor.
«Ακολουθούμε τις απαιτήσεις των πελατών μας. Δεν είμαι σίγουρος ότι θα επέλεγα ο ίδιος ένα πλοίο με καύσιμο LNG ευκαιριακά», δήλωσε ο κ. Τσάκος.
Είπε, εξάλλου, ότι η κατάσταση αυτή με τα εναλλακτικά καύσιμα του θύμισε όταν η TEN πήγε στο Χρηματιστήριο στις αρχές της δεκαετίας του 1990, προκειμένου να συγκεντρώσει κεφάλαια για να διατηρήσει τη θέση της ως μεγάλης πλοιοκτήτριας εταιρείας δεξαμενόπλοιων, όταν η βιομηχανία έπρεπε να στραφεί σε πλοία με διπλό κύτος. «Η πρόκληση τότε επικεντρώθηκε στον σχεδιασμό του πλοίου, ενώ σήμερα έχει να κάνει κυρίως με τον σχεδιασμό του κινητήρα», τόνισε ο πλοιοκτήτης.
Ο κ. Τσάκος έκανε επίσης ιδιαίτερη αναφορά στη μητέρα του Ειρήνη Σαρόγλου-Τσάκου, που πέθανε τον Ιούλιο και η οποία αφιέρωσε την επιστήμη της στους ναυτικούς και έγινε πρωτοπόρος στη θαλάσσια ιατρική.
Ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Grimaldi και πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Εμανουέλε Γκριμάλντι, είπε ότι οι διαφορές στις διεθνείς αγορές θα πρέπει να επιλύονται με συνομιλίες και όχι με εμπορικούς πολέμους.
Ο Ιταλός πλοιοκτήτης επανέλαβε την πρόσφατη κριτική του στον προστατευτισμό της Ευρώπης, με αφορμή την πρόσφατη απόφαση της Ε.Ε. να ελέγξει την Κίνα για χορήγηση επιδοτήσεων που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό στη βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
«Η μισή βιομηχανία στις ΗΠΑ λαμβάνει τεράστιες επιδοτήσεις για να επιβιώσει», είπε, προσθέτοντας ότι μια σειρά από αυτοκινητοβιομηχανίες στην Ευρώπη ελέγχονται από την αμερικανική κυβέρνηση – όπως η Renault και η Skoda.
Ο κ. Γκριμάλντι παραδέχθηκε ότι υπάρχουν ζητήματα «φορολογικής συμμετρίας» μεταξύ των εμπορικών μπλοκ, αλλά δήλωσε ότι αυτό είναι καλύτερο να αντιμετωπιστεί με συνομιλίες και όχι με προστατευτικά μέτρα. «Αυτό πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διαπραγμάτευσης. Δεν υπάρχει λόγος να ξεκινήσουμε μια μεγάλη φασαρία γι’ αυτό», είπε ο ίδιος.
Αναφερόμενος εξάλλου στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τις αρχές του 2024, επισήμανε την ανάγκη η βιομηχανία να μη στραφεί σε περιφερειακά μέτρα, αλλά να επιτευχθεί μια λύση σε διεθνές επίπεδο για την απανθρακοποίηση.
«Η Ευρώπη θα πρέπει να φροντίσει να διαπραγματευτεί με διπλωματία, ώστε να φτάσουμε σε μια παγκόσμια λύση», τόνισε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Εμανουέλε Γκριμάλντι.
Πρόγραμμα παροχής βοήθειας για τους Ουκρανούς ναυτικούς
Πρόγραμμα παροχής βοήθειας 500.000 δολ. στους τραυματισμένους ναυτικούς και τις οικογένειές τους στην Ουκρανία ανακοίνωσε ο Όμιλος Columbia.
«Είμαστε εδώ μακροπρόθεσμα και όχι βραχυπρόθεσμα», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Mark O’Neil στο ναυτιλιακό φόρουμ του TradeWinds, προαναγγέλλοντας παράλληλα τη δημιουργία ενός Διεθνούς Κέντρου Αποκατάστασης Ναυτιλίας.
Η Columbia δαπάνησε πέρσι 1 εκατομμύριο δολάρια για την άμεση ανακούφιση της Ουκρανίας, δημιουργώντας δύο ξενοδοχεία-καταφύγια στην Πολωνία και τη Ρουμανία για τη φιλοξενία ναυτικών προσφύγων και των οικογενειών τους. Ωστόσο, το πρόγραμμα αυτό έληξε.
Σε συνεργασία με τους μακροχρόνιους εταίρους Mental Health Support Solutions (MHSS), η Columbia σχεδιάζει να δημιουργήσει υποδομές θεραπείας στη Γερμανία, την Πολωνία και την Ουκρανία.