Προσεκτική στρατηγική ανάπτυξης στα μεγάλα bulk carriers, τύπου capesize, έχει θέσει σε ισχύ η Danaos, συνεχίζοντας τα deals εξαγορών με αποδοτικό κόστος.
Στην τελευταία εξέλιξη, η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία ενίσχυσε τον στόλο της με το cape «West Trader» (χωρητικότητας 175.879 dwt και κατασκευής 2009). Ναυλομεσίτες αναφέρουν πως το τίμημα ανήλθε μεταξύ 18-19 εκατ. δολαρίων, ποσό που συνάδει με την τρέχουσα αξία του πλοίου (17,2-19,4 εκατ. δολάρια), όπως αυτή αποτυπώνεται από την πλατφόρμα MSI Horizon.
Αυτό είναι το έκτο capesize που εντάσσεται στον στόλο το τελευταίο τρίμηνο. Ειδικότερα, στα τέλη Ιουλίου, η Danaos αγόρασε τα «Bulk Integrity», «Bulk Peace» (κατασκευής 2010), «Bulk Ingenuity», «Bulk Achievement» (κατασκευής 2011) και «Bulk Genius» (κατασκευής 2012), έναντι περίπου 103 εκατ. δολαρίων.
Η στρατηγική
Ναυλομεσιτικές πηγές επισημαίνουν πως η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία βρίσκεται στην αγορά για περισσότερα deals, καθώς θέλει να αναπτύξει την παρουσία της στον κλάδο των capes. Άλλωστε, πίσω από την επένδυση στο ξηρό φορτίο εδράζεται και μια ιδιαίτερα «bullish» εκτίμηση για τις προοπτικές της ναυλαγοράς.
«Πιστεύουμε ότι τα μακροπρόθεσμα θεμελιώδη μεγέθη είναι πολύ θετικά. Συγκεκριμένα, το βιβλίο παραγγελιών διαμορφώνεται σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα, ενώ η ζήτηση θα ανακάμψει», έχει υπογραμμίσει ο CEO της Danaos, Γιάννης Κούστας.
Δεδομένου, πάντως, ότι η ναυλαγορά των εν λόγω πλοίων βιώνει έντονη μεταβλητότητα τους τελευταίους μήνες, η πλοήγηση ανάμεσα στους καλούς και τους κακούς κύκλους απαιτεί ίδια κεφάλαια στο ταμείο, κάτι που διαθέτει η Danaos, ο ισολογισμός της οποίας ενισχύθηκε σημαντικά μετά το ράλι στα containerships, αλλά και ένα σημαντικό μέγεθος στόλου.
Βέβαια, όπως σημειώνουν ναυλομεσίτες, αυτό δεν θα συμβεί με οποιοδήποτε κόστος, καθώς το σημείο εισόδου (entry point) στην αγορά του ξηρού φορτίου είναι κρίσιμο για την επιτυχία του εγχειρήματος. «Δεν είναι ότι θα επενδύσουμε σε bulk carriers σε οποιαδήποτε τιμή απλώς για να διαφοροποιήσουμε τις πηγές εσόδων», είχε τονίσει στο πλαίσιο των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου, ο κ. Κούστας, συμπληρώνοντας ότι για να έχεις κέρδη από τον κλάδο, πρέπει να πληρώσεις στο χαμηλό σημείο του κύκλου, εκεί όπου οι αξίες είναι σε χαμηλά επίπεδα.
Αυτό άλλωστε πιστοποιούν και οι ελκυστικές τιμές στις οποίες αγόρασε η Danaos αυτά τα έξι βαπόρια.
Σημειώνεται ότι στο mega deal του Ιουλίου, κάθε πλοίο κατασκευής 2010 κόστισε περίπου 20,5 εκατ. δολάρια, αυτά ναυπήγησης 2011 21,5 εκατ. δολάρια έκαστο και αυτό του 2012 περίπου 22,5 εκατ. δολάρια. Εκείνη την περίοδο, ένα cape 10ετίας αποτιμούνταν στην αγορά περίπου 29,5 εκατ. δολάρια.
Η Eagle Bulk
Αλλά και η τελευταία συμφωνία για το «West Trader» μοιάζει συμφέρουσα. Όπως αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος SSY, το τίμημα που κατέβαλε η Danaos είναι χαμηλότερο απ’ ό,τι θα αναμενόταν, εάν συγκριθεί με τα 24,5 εκατ. δολάρια που δαπανήθηκαν τον προηγούμενο μήνα από άλλο πλοιοκτήτη για το «Mount Apo» (χωρητικότητας 175.800 dwt και κατασκευής 2012).
To ενδιαφέρον της Danaos για την αγορά του ξηρού φορτίου καταγράφηκε στη διάρκεια του καλοκαιριού, όταν αποκάλυψε την απόκτηση μετοχικού μεριδίου, της τάξης του 9,99%, στην αμερικανική ναυτιλιακή με στόλο bulk carriers Eagle Bulk Shipping.
Μετά από επιπλέον αγορές μετοχών και την απόφαση της Eagle Bulk να αποσύρει κοινές μετοχές της, η ναυτιλιακή, συμφερόντων κ. Κούστα, έγινε ο μεγαλομέτοχος της αμερικανικής εταιρείας, με μερίδιο 16,7%.
Στον στόλο της Danaos περιλαμβάνονται σήμερα 68 containerships, συνολικής χωρητικότητας 421.293 TEUs, ενώ ναυπηγεί ακόμη 10 πλοία, χωρητικότητας 74.914 TEUs.