Skip to main content

Ράλι εντολών για σύγχρονα product tankers

Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν καταθέσει παραγγελίες για 101 δεξαμενόπλοια, συνολικής αξίας 6,9 δισ. δολάρια.

Σε ράλι παραγγελιών νέων δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου (product) προβαίνουν οι ναυτιλιακές εταιρείες μέσα στο 2023. Στους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, σύμφωνα με ανάλυση της BIMCO, οι νέες παραγγελίες έχουν φτάσει σε υψηλό 10 ετών. Ειδικότερα, έχουν υπογραφεί συμφωνίες για την κατασκευή 140 product tankers, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 10,72 εκατ. dwt. Η τελευταία φορά που είχαν συναφθεί συμβόλαια για tonnage άνω των 10 εκατομμυρίων dwt σε διάστημα οκτώ μηνών ήταν το 2013.

Επισημαίνεται ότι και οι Έλληνες εφοπλιστές είναι πολύ ενεργοί στις παραγγελίες νέων δεξαμενόπλοιων, είτε crude είτε product, αφού, όπως έχει γράψει η «Ν», μέχρι και σήμερα έχουν καταθέσει παραγγελίες για 101 δεξαμενόπλοια, συνολικής αξίας 6,9 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με την ανάλυση της BIMCO, η δραστηριότητα σύναψης συμβάσεων για νεότευκτα πλοία κατά τα τελευταία πέντε έτη ήταν χαμηλή, περίπου 5,46 εκατομμύρια dwt ετησίως. Επιπλέον, το βιβλίο παραγγελιών για δεξαμενόπλοια product έφθασε στο χαμηλότερο επίπεδο των 9,67 εκατομμυρίων dwt τον Δεκέμβριο του 2022 – το μικρότερο σε έκταση βιβλίο παραγγελιών για product tankers από τον Ιούνιο του 2001. Εξαιτίας του σταθερά χαμηλού order book, ο στόλος είχε ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,6% μεταξύ του 2018 και του 2023. Οι παραδόσεις από το τρέχον βιβλίο παραγγελιών θα παραμείνουν χαμηλές μέχρι το 2025, όταν αναμένεται να ξεπεράσουν τα 8 εκατομμύρια dwt για πρώτη φορά από το 2009 και μετά.

Ωστόσο, εκτιμά η BIMCO, η ανακύκλωση των παλαιότερων πλοίων θα μετριάσει τη μελλοντική αύξηση του στόλου, αν και οι αγορές αναμένεται να παραμείνουν ισχυρές τουλάχιστον μέχρι το 2024. Αυτό θα δώσει κίνητρα στους πλοιοκτήτες να διατηρήσουν τα πλοία σε λειτουργία για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Επιπλέον, οι κυρώσεις στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαιοειδών από τις χώρες της G7 φαίνεται να έχουν δημιουργήσει νέα trades, τα οποία δίνουν την ευκαιρία στα παλαιότερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου να έχουν ζήτηση.

Παρ’ όλα αυτά, το 9% των δεξαμενόπλοιων προϊόντων, συνεχίζουν οι αναλυτές της BIMCO, που αντιστοιχούν σε 11,65 εκατομμύρια dwt και το 6% του συνολικού στόλου, είναι σήμερα άνω των είκοσι ετών και αναμένεται να πουληθούν, αργά ή γρήγορα, για ανακύκλωση, αφού, εκτός από την ηλικία τους, υπάρχουν και οι αυστηρότεροι στόχοι που προβλέπουν οι νέοι κανονισμοί για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Παρά τους κανονισμούς απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές, το ποσοστό των πλοίων στο βιβλίο παραγγελιών που προβλέπεται να χρησιμοποιούν κάποιο είδος εναλλακτικού καυσίμου παραμένει χαμηλό. Μόνο το 16% των πλοίων και του dwt στο βιβλίο παραγγελιών αναμένεται επί του παρόντος να είναι προετοιμασμένα για τη χρήση εναλλακτικού καυσίμου.