«Πονοκέφαλο» στη ναυτιλιακή αγορά δεξαμενόπλοιων MR προκαλούν οι καθυστερήσεις στις διελεύσεις από τη διώρυγα του Παναμά, λόγω της χαμηλής στάθμης των υδάτων από τον χαμηλό όγκο βροχοπτώσεων στην περιοχή.
Στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή του ο ναυλομεσιτικός οίκος Gibson αναφέρει ότι η κατάσταση αυτή έχει οδηγήσει τόσο σε αύξηση των ημερών αναμονής διέλευσης όσο και του αριθμού του συγκεκριμένου τύπου δεξαμενόπλοιων που περιμένουν να περάσουν. Κάνει επίσης λόγο για σημαντικές επιπτώσεις που μπορεί να προκληθούν στη ναυτιλιακή αγορά στο μέλλον και σε αυτόν τον τύπο δεξαμενόπλοιων αν συνεχιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα στην περιοχή λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Αν τα δεξαμενόπλοια MR (Medium Range) λόγω των συγκεκριμένων δυσκολιών αναγκάζονται να διανύουν επιπλέον 10.000 ναυτικά μίλια γύρω από το Ακρωτήριο Χορν και το Στενό του Μαγγελάνου, αυτό θα αυξήσει τόσο την κατανάλωση καυσίμων όσο και τις ημέρες πλεύσης, με επιπτώσεις στις χρονοναυλώσεις πλοίων στις αλυσίδες εφοδιασμού και τελικά στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, αναφέρεται στην έκθεση.
Χαμηλότερη διαθεσιμότητα
Προστίθεται ότι από την αύξηση των περιφερειακών τονοχιλιομέτρων είναι πιθανό να υπάρξει χαμηλότερη διαθεσιμότητα πλοίων, ενώ για ορισμένα πλοία λόγω των μεγάλων αποστάσεων που θα διανύουν μπορεί να βελτιωθεί οριακά η βαθμολογία του δείκτη έντασης άνθρακα CII.
Τονίζει επίσης ότι οι καθυστερήσεις θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των ροών αργού πετρελαίου από την Άπω Ανατολή, καθώς οι υψηλότερες τιμές των ναύλων και οι καθυστερήσεις διέλευσης μετατοπίζουν την τιμολόγηση συχνότερα υπέρ των ασιατικών βαρελιών προς τη δυτική ακτή της Νότιας Αμερικής.
Η ναυλομεσιτική Gibson επισημαίνει ότι λόγω των καθυστερήσεων από τη χαμηλή στάθμη των υδάτων στη διώρυγα του Παναμά υπήρξε αξιοσημείωτη αύξηση των τελών διέλευσης μέσω του συστήματος δημοπρασιών, που επιτρέπει τη διέλευση χωρητικότητας χωρίς προκαθορισμένη χρονοθυρίδα.
«Έως τώρα υπάρχουν περιορισμοί στο πόσα από κάθε τύπο πλοία μπορούν να διασχίσουν τη διώρυγα ανά ημέρα, γεγονός που θα απαιτούσε να δοθεί προτεραιότητα και σε αυτά τα δεξαμενόπλοια, κάτι που προς το παρόν παραμένει απίθανο» πρόσθεσε ο ναυλομεσίτης. Στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι μέχρι στιγμής μεγάλο μέρος της προσοχής έχει επικεντρωθεί στους τομείς των ξηρών φορτίων, των εμπορευματοκιβωτίων, του υγραερίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία παρακολούθησης των πλοίων για τον ευέλικτο τομέα των δεξαμενόπλοιων MR, όπου η δυναμική της τοπικής αγοράς συχνά απαιτεί διέλευση από το κανάλι, υπήρξε αστάθεια στον αριθμό των πλοίων που περιμένουν να περάσουν. Για τα δεξαμενόπλοια μεγαλύτερα από το μέγεθος MR η διώρυγα είναι λιγότερο σημαντική, καθώς ο αριθμός των διελεύσεων παραμένει χαμηλός ακόμη και σε κανονικές συνθήκες αγοράς, πράγμα που σημαίνει ότι δεν υπήρξε ουσιαστικός αντίκτυπος σε αυτά τα μεγαλύτερα μεγέθη πλοίων.
Αναμονή βροχοπτώσεων
Υψηλότερες βροχοπτώσεις αναμένονται στον Παναμά το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, οι οποίες θα φέρουν κάποια ανακούφιση και επιστροφή στην κανονική κίνηση του καναλιού.
Σημειώνεται ότι η αρχή της διώρυγας έχει προχωρήσει σε επικαιροποίηση του μέγιστου βάθους των πλοίων που διέρχονται από τους υδατοφράκτες Neopanamax λόγω της συνεχιζόμενης ξηρασίας και του γεγονότος ότι η στάθμη της τεχνητής λίμνης Γκατούν πέφτει ταχύτερα απ’ ό,τι αναμενόταν, ασκώντας πίεση στην κρίσιμη ναυτιλιακή οδό.
Η διώρυγα του Παναμά αποτελεί ένα κρίσιμο σημείο για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς συνδέει αποτελεσματικά την Αμερική με την Ε.Ε. και την Ασία από το 1914.