Διχασμένοι μοιάζουν οι ναυτιλιακοί αναλυτές για την πορεία της ναυλαγοράς των bulk carriers, η οποία βιώνει συνθήκες έντονης μεταβλητότητας από την αρχή της φετινής χρονιάς, έχοντας υποχωρήσει σημαντικά από τα επίπεδα της περασμένης διετίας. Ο βασικός δείκτης της αγοράς, ο Baltic Dry Index (BDI), σημειώνει κέρδη άνω του 20% από την αρχή του τρέχοντος μήνα, όπως αναφέρεται στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου WeberSeas (Hellas), ανακάμπτοντας ύστερα από ένα παρατεταμένο αρνητικό διάστημα. Ωστόσο, η μακροπρόθεσμη εικόνα παραμένει θολή.
Στην απαισιόδοξη πλευρά βρίσκεται η νορβηγική επενδυτική τράπεζα Cleaves Securities, η οποία, με έκθεση που δημοσίευσε χθες, υποβάθμισε τις προοπτικές του κλάδου.
Όπως αναφέρεται στην ανάλυση, το βιβλίο παραγγελιών ως αναλογία του εν ενεργεία στόλου παραμένει χαμηλά (7,7%), βάσει των ιστορικών μέσων όρων.
Ωστόσο, η περιορισμένη ακόμη δραστηριότητα ανακύκλωσης πλοίων και η σημαντική υποχώρηση της λιμενικής συμφόρησης έχουν οδηγήσει σε υπερπροσφορά τονάζ στην αγορά.
Σε επίπεδο ζήτησης, η Cleaves βλέπει υψηλότερη του αναμενομένου ανάπτυξη για τα περισσότερα εμπορεύματα, σε όρους τονάζ, επισημαίνοντας, όμως, ότι οι μεταβολές στα εμπορικά πρότυπα μειώνουν τη διανυόμενη απόσταση των πλοίων ανά τόνο.
Στα γραφήματα που παρουσιάζονται στην ανάλυση φαίνεται ότι οι αναλυτές εκτιμούν ανάπτυξη της ζήτησης ανά τονομίλια κατά 3,2% φέτος, 2,2% το 2024 και 1,7% το 2025.
«Παρότι περιμένουμε μεγαλύτερη άνοδο των εσόδων τις επόμενες εβδομάδες, λόγω εποχικότητας, πιστεύουμε ότι τα ναύλα και οι αξίες θα πέσουν, καθώς πλησιάζει το 2024», καταλήγει το report.
Ως εκ τούτου, οι αναλυτές υποβάθμισαν τις προοπτικές της αγοράς από «buy» σε «hold» για την περίοδο 2023 2025, μειώνοντας τις τιμές-στόχους για όλες τις εισηγμένες που παρακολουθεί.
Οι ναυλώσεις
Από την άλλη, η αμερικανική επενδυτική τράπεζα Stifel διατηρεί ακόμη την αισιοδοξία της για την πορεία των εσόδων, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, εστιάζοντας στη δραστηριότητα των ναυλώσεων το τελευταίο διάστημα.
«Ήταν ένα δύσκολο καλοκαίρι για την αγορά του ξηρού φορτίου. Αυτό εν μέρει οφείλεται στην εποχικότητα. Σε γενικές γραμμές, όμως, η ζήτηση διαμορφώνεται σε σχετικά ικανοποιητικά επίπεδα, ενώ η προσφορά του στόλου είναι περιορισμένη, αλλά όχι αρνητική», σημειώνουν αρχικά οι αναλυτές.
Γυρίζοντας στις ναυλώσεις, που για τη Stifel είναι και ο πιο αξιόπιστος δείκτης για το βραχυπρόθεσμο αίσθημα της αγοράς, οι αναλυτές καταγράφουν συνολικά 19 συμφωνίες για bulkers (14 kamsarmaxes/ panamaxes, τέσσερα supramaxes/ handysize και ένα capesize) τις δύο πρώτες εβδομάδες του Σεπτεμβρίου, εκτιμώντας ότι ενδέχεται να δούμε περίπου 40 ναυλώσεις μέχρι το τέλος του μήνα. Αυτός ο ρυθμός είναι σχεδόν διπλάσιος, συγκριτικά με τα επίπεδα που καταγράφονταν στην αγορά κάθε μήνα, κατά το προηγούμενο τρίμηνο.
Τα περισσότερα συμβόλαια, σύμφωνα με τη Stifel, έχουν διάρκεια περίπου 6-12 μήνες, όπερ σημαίνει ότι οι ναυλωτές είναι ανήσυχοι για τις τιμές και τη διαθεσιμότητα bulk carriers σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο.
Οι δύο και μοναδικές φορές που υπήρξαν περισσότερες από 40 ναυλώσεις σε έναν μήνα ήταν τον Μάρτιο του 2021 και τον Μάρτιο του 2022.
«Από τις αρχές Μαρτίου 2021 και μέχρι τους δύο επόμενους μήνες, τα ναύλα των bulkers (όπως αποτυπώνονται από τον BDI) σημείωσαν άνοδο 84%, ενώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα η αύξηση ήταν 16%. Δεν περιμένουμε οικονομική ανάπτυξη ανάλογη με αυτήν στο ξεκίνημα του 2021, αλλά πιστεύουμε ότι τα ναύλα θα συνεχίσουν να ενισχύονται τους επόμενους μήνες και οι μετοχές, οι οποίες δεν έχουν ακόμη δείξει σημάδια ανάκαμψης, είναι πιθανό ότι θα ανέβουν απότομα», καταλήγει το report της Stifel.