Σοβαρές επιπτώσεις σε χρόνο και κόστος στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλεί η αποκοπή της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμανιού του Πειραιά με τη Βόρεια Ελλάδα στο ύψος της Θεσσαλίας, λόγω των σοβαρών ζημιών που προκλήθηκαν στο δίκτυο από την πρόσφατη κακοκαιρία «Daniel».
Σύμφωνα με στελέχη του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (PCT) που μίλησαν στη «Ν», κάθε εβδομάδα μέσω του λιμανιού του Πειραιά πραγματοποιούνται 14 δρομολόγια εμπορικών τρένων, ενώ κάθε μήνα μεταφέρονται προς τις χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης περίπου 1000 TEUs των 40 ποδών.
Αυτό σημαίνει ότι μέσω του λιμανιού του Πειραιά μεταφέρονται σιδηροδρομικώς κάθε χρόνο περίπου 12.000 TEUs, ενώ στελέχη της αγοράς εκτιμούν ότι μαζί με τα άδεια εμπορευματοκιβώτια ο αριθμός αυτός ξεπερνάει τα 50.000 TEUs.
Όπως αναφέρθηκε στη «Ν», πλέον αυτή τη στιγμή λόγω της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί οι περισσότερες εταιρείες containerships αρχίζουν και ακολουθούν εναλλακτικές διαδρομές για τα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρονταν έως τώρα μέσω του σιδηροδρόμου από το λιμάνι του Πειραιά, επιλέγοντας αυτή τη φορά λιμάνια της Αδριατικής. Από εκεί θα επιλέγεται, ανάλογα με το κόστος, η οδική η σιδηροδρομική μεταφορά των εμπορευματοκιβωτίων.
Στελέχη της ναυτιλιακής αγοράς εκτιμούν ότι το κόστος μεταφοράς ενός container οδικώς προς τη Βόρεια Ελλάδα έχει αύξηση περίπου αυτή τη στιγμή 100 με 150 ευρώ επί της συνολικής τιμής, ενώ αναφορικά για τα εμπορευματοκιβώτια που μεταφέρονται μέσω άλλων λιμανιών η επιβάρυνση έχει σχέση με τον αριθμό των ημερών παράδοσης – που θα φτάνει πλέον και εν όψει των χριστουγεννιάτικων εορτών τις 10 με 15 ημέρες.
Πληροφοριακά, στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ, αντίστοιχα.
Γενικά, πάντως, υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς σιδηροδρομικώς -αντί για οδικώς- θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.
Θαμμένη η σιδηροδρομική γραμμή
Σημειώνεται ότι η σιδηροδρομική γραμμή αυτή τη στιγμή σε πολλά σημεία είναι θαμμένη κάτω από λάσπες και πέτρες, ενώ οι ράγες σε ορισμένες περιπτώσεις βρίσκονται στον αέρα.
Ο αρμόδιος υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας πρόσφατα για το θέμα, είπε ότι μετά τις παρεμβάσεις που έγιναν έπειτα από το δυστύχημα των Τεμπών, ο σιδηρόδρομος θα επανέλθει μετά από αρκετούς μήνες. «Απαιτούνται πόροι και χρόνος», είπε ο υπουργός και τόνισε ότι, ειδικότερα ως προς το σιδηροδρομικό δίκτυο, οι ζημίες είναι εκτεταμένες στον εξοπλισμό ισόπεδων διαβάσεων, σε τμήμα της υποδομής, στην επιδομή, στη θεμελίωση μεγάλου αριθμού γεφυρών, στον εξοπλισμό σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης και σε σιδηροδρομικούς σταθμούς.
Τόνισε, ως προς τους πόρους, με την αναθεώρηση του Εθνικού Σχεδίου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης θα συμπεριληφθούν έργα υποδομών ύψους 500 – 600 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών, πάνω από 150 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου.