Skip to main content

Ζητείται παρέμβαση στις ναυτασφαλίσεις

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Σε αναζήτηση λύσης για την κάλυψη του κινδύνου έναντι πολέμου - Υπό συζήτηση σχέδιο στην Ουκρανία

«Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Και οι λεπτομέρειες είναι πολλές». Με τον τρόπο αυτό περιέγραψε την κατάσταση για την αγορά ασφάλισης κινδύνων για τα πλοία στην Ουκρανία ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Ναυτασφαλιστών (IUMI) Frederic Denefle.

Στο πλαίσιο συνέντευξης που έδωσε κατά τη γενική συνέλευση της Ένωσης, υπογράμμισε: «Η αγορά ασφάλισης κινδύνων πολέμου εξετάζει τι συμβαίνει τώρα για όσα πλοία κατευθύνονται στην περιοχή της Οδησσού. Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες. Και υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες».

Οι περισσότεροι πλοιοκτήτες σταμάτησαν να προσεγγίζουν τα ουκρανικά λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας τον περασμένο Ιούλιο, μετά την κατάρρευση ενός προγράμματος βάσει του οποίου η Ρωσία επέτρεπε τις εξαγωγές σιταριού, καλαμποκιού και λιπασμάτων που προορίζονταν για τις αναδυόμενες αγορές.

Μετά το τέλος της πρωτοβουλίας για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, η Ρωσία -η οποία εισέβαλε στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022- έχει προειδοποιήσει ότι ενδέχεται να αντιμετωπίσει τα εμπορικά πλοία ως νόμιμο στρατιωτικό στόχο. Ωστόσο, υπάρχουν πρόσφατες αναφορές ότι πέντε εγκλωβισμένα φορτωμένα πλοία αναχώρησαν από την περιοχή της Οδησσού. Ο Denefle δήλωσε ότι ενώ υποθέτει ότι τα πλοία είχαν κάποιου είδους ασφάλιση, οι λεπτομέρειες της όποιας κάλυψης δεν ήταν δημόσιες.

Ο Oleksandr Kubrakov, υπουργός Υποδομών της Ουκρανίας, ανακοίνωσε τις πρώτες εμπορικές αφίξεις στο λιμάνι του Chornomorsk κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.

Ο κ. Denefle δήλωσε: «Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η στρατιωτική κατάσταση γύρω από αυτά τα πλοία, αλλά πρότεινε ως μια πιθανή λύση ένα σχέδιο που θα έχει την κάλυψη της Ουκρανίας».

«Ήδη», είπε, «μια πιθανή λύση είναι ένα σχέδιο του μεγάλου μεσιτικού γραφείου Marsh, το οποίο συζητά με την ουκρανική κυβέρνηση για ένα σχέδιο στο οποίο η Ουκρανία θα αναλάβει να καλύψει το πρώτο επίπεδο κινδύνου».

Διαπραγματεύσεις

«Οι ασφαλιστές θα μπορούσαν τότε να προσφέρουν κάλυψη φθηνότερα από ό,τι μπορούν να κάνουν σήμερα, ενώ παράλληλα θα εξακολουθούσαν να έχουν εμπορικό κέρδος», ανέφερε ο κ. Denefle, αν και προσέθεσε ότι δεν γνωρίζει πώς εξελίσσονται αυτές οι διαπραγματεύσεις.

«Ως ασφαλιστές θαλάσσιων μεταφορών, έχουμε συνηθίσει να διαχειριζόμαστε μια σειρά από ατυχήματα και απώλειες επί διαφόρων πλοίων και σε λιμάνια και άλλες παράκτιες εγκαταστάσεις.

Η αντιμετώπιση των συνεπειών φυσικών καταστροφών, όπως οι σεισμοί και τα καιρικά φαινόμενα, είναι επίσης καθημερινά ζητήματα. Ομοίως, η λειτουργία μέσα σε γεωπολιτικό χάος είναι ένα συνεχές πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε, αλλά αυτό έχει επιδεινωθεί πρόσφατα με τον πόλεμο στην Ουκρανία», ανέφερε μεταξύ άλλων ο επικεφαλής της IUMI.

«Οι ναυτασφαλιστές υποστήριξαν ενεργά τη δημιουργία του αρχικού διαδρόμου σιτηρών για να διασφαλιστεί ότι οι ουκρανικές εξαγωγές θα μπορούσαν να συνεχιστούν. Τώρα που η συμφωνία έχει καταρρεύσει, οι ασφαλιστές βρίσκονται σε συζητήσεις με την ουκρανική κυβέρνηση για την παροχή κάλυψης για τα πλοία που διακινούν ουκρανικά φορτία».

Συνεχίζοντας στο θέμα των αναταράξεων, ο Frederic Denefle εξήγησε πως «ο κατακερματισμός προκαλεί επίσης πονοκεφάλους. Από εμπορική άποψη, ο Covid είχε αναδείξει μια σειρά από στρατηγικές εξαρτήσεις, είχε οδηγήσει σε γενική μείωση της παγκόσμιας ζήτησης και είχε ενθαρρύνει τη μετεγκατάσταση της δραστηριότητας πιο κοντά στον καταναλωτή. Από νομικής πλευράς, η ναυτιλία και η ασφάλιση είχαν στοχοποιηθεί με αυξημένες κυρώσεις, καθώς και με τοπικούς πράσινους κανονισμούς