«Άλμα» άνω του 30% καταγράφουν τα ναύλα των πλοίων μεταφοράς LNG στη spot αγορά μέσα σε περίπου δύο εβδομάδες.
Και αυτό καθώς συνεχίζονται οι απεργίες στην Αυστραλία, ενώ προβλήματα εντοπίστηκαν και σε μεγάλη μονάδα παραγωγής στις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε με τη «Ν» η πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, τα ναύλα στη spot στον Ατλαντικό κυμαίνονταν στις 15 Σεπτεμβρίου στα 145.000 δολάρια την ημέρα για ένα LNG carrier τύπου TFDE (tri-fuel diesel-electric).
Στις 30 Αυγούστου, ένα ίδιας κατηγορίας βαπόρι αποκόμιζε κατά μέσο όρο 110.000 δολάρια ημερησίως, ήτοι μέσα σε λίγες ημέρες τα ναύλα σημείωσαν αύξηση 31,82%.
Στην άνοδο των εσόδων των πλοίων συμβάλλει η ενισχυμένη ζήτηση για υγροποιημένο φυσικό αέριο, εν όψει χειμώνα, πέραν των αναταραχών στην ευρύτερη αγορά.
Τα στοιχεία της ICIS φανερώνουν ότι και πέρυσι, μέχρι τα μέσα Σεπτεμβρίου, τα ναύλα διαμορφώνονταν στα 115.000 δολάρια την ημέρα, πριν «σκαρφαλώσουν» στις 16 του μήνα στα 145.000 δολάρια ημερησίως και «εκτοξευτούν» πάνω από τα 200.000 δολάρια στα τέλη του μήνα και πάνω από τα 360.000 δολάρια τον Οκτώβριο.
Οι απεργίες στην Αυστραλία
Αυτήν την περίοδο τα βλέμματα της αγοράς είναι στραμμένα στην Αυστραλία. Όπως λέει στη «Ν» ο αναλυτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην ICIS, Alex Froley, οι απεργιακές κινητοποιήσεις είναι εστιασμένες στις μονάδες Gorgon και Wheatstone της Chevron, οι οποίες είναι υπεύθυνες για το 5%-6% της παγκόσμιας προμήθειας LNG. Ο Froley σημειώνει πάντως πως οι απεργίες δεν περιλαμβάνουν ακόμη πλήρη διακοπή της λειτουργίας των μονάδων. Η επόμενη μεγάλη συνάντηση των εργαζομένων στην Αυστραλία είναι προγραμματισμένη για τις 22 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με τον αναλυτή.
«Παρότι πρόκειται για μεγάλες μονάδες, το γεγονός ότι δεν έχουν απενεργοποιηθεί πλήρως περιορίζει τον αντίκτυπο στην αγορά. Δεν ακούμε πολλές εταιρείες να αναζητούν φορτία αντικατάστασης αυτών που λάμβαναν από τις συγκεκριμένες μονάδες. Φαίνεται πως ελπίζουν ότι οι εργαζόμενοι θα συμφωνήσουν με τη Chevron για τη λήξη της απεργίας» τονίζει ο Froley.
«Επομένως, την ώρα που οι τιμές του φυσικού αερίου και τα ναύλα των πλοίων έχουν λάβει μία μικρή ώθηση και δυνητικά θα παραμένουν ευμετάβλητα, η αγορά βρίσκεται σε στάση αναμονής νεότερων εξελίξεων» συμπληρώνει ο αναλυτής της ICIS.
Οι δύο εγκαταστάσεις μεταφέρουν φορτία σε Ασιάτες πελάτες, με την Ιαπωνία να είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης. Ο Froley είχε εκτιμήσει, κατά την έναρξη των κινητοποιήσεων, πως εάν χανόταν το 6% της παγκόσμιας παραγωγής θα υπήρχαν παραπάνω διαθέσιμα πλοία προς ναύλωση στην αγορά.
«Η Ασία ενδεχομένως θα λάμβανε περισσότερα αμερικανικά φορτία έναντι αυτών με προέλευση από την Αυστραλία, κάτι που θα σήμαινε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων. Τα μακρινότερα ταξίδια θα εξισορροπούσαν έτσι τα πλεονάζοντα βαπόρια από την Αυστραλία» είχε υπογραμμίσει.
HΠΑ: Ανεξήγητη επιβράδυνση
Ο Froley αναφέρει πως εσχάτως υπήρξαν ορισμένα προβλήματα με τη μονάδα US Freeport LNG, η οποία αντιπροσωπεύει το ένα πέμπτο της αμερικανικής δυναμικότητας υγροποιημένου φυσικού αερίου. Ο αναλυτής σημειώνει πως η εγκατάσταση ακύρωσε τρία με τέσσερα φορτία μέχρι σήμερα.
Το Reuters ενημέρωσε, πάντως, με νεότερο δημοσίευμα την Παρασκευή, ότι η μονάδα επανήλθε σε πλήρη λειτουργία, μετά από έναν «ανεξήγητο περιορισμό στην επεξεργασία φυσικού αερίου».