Ισχυρή ανάπτυξη σημείωσε το φετινό πρώτο εξάμηνο το εμπόριο διακίνησης containers από τα λιμάνια της Κίνας, ενώ ύφεση παρατηρήθηκε στους όγκους που εξυπηρέτησαν οι λιμένες της Αμερικής και της Ευρώπης.
Εξαίρεση στη γηραιά ήπειρο αποτέλεσαν το λιμάνι του Πειραιά και αυτό του Gioia Tauro στην Ιταλία.
Όπως αναφέρεται σε σχετική ανάλυση του οίκου Alphaliner για τα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου, παρά την πρόσφατη αδυναμία στις εξαγωγές της Κίνας, ο ασιατικός «γίγαντας» κατέγραψε ένα πολύ ισχυρό πρώτο εξάμηνο, με τους συνολικούς διακινούμενους όγκους να καταγράφουν ετήσια ανάπτυξη 4,8%, φτάνοντας τα 149,2 εκατ. TEUs.
Στην κορυφή η Σαγκάη
Στο κορυφαίο λιμάνι παγκοσμίως, αυτό της Σαγκάης, οι όγκοι σημείωσαν ετήσια άνοδο 5,3% το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023 και διαμορφώθηκαν στα 23,73 εκατ. TEUs, παρά την κακή επίδοση του πρώτου τριμήνου, λόγω συμφόρησης και θεμάτων σχετικών με την πανδημία.
To βορειότερο λιμάνι Qingdao αναρριχήθηκε περαιτέρω στη σχετική λίστα, ξεπερνώντας τα Shenzhen και Guangzhou, και έφτασε στην τέταρτη θέση παγκοσμίως, εξυπηρετώντας 13,94 εκατ. TEUs (+11,8% σε ετήσια βάση). Το εν λόγω λιμάνι βρισκόταν στην όγδοη θέση διεθνώς μόλις πέντε χρόνια πριν.
Πάντως, οι αναλυτές της Alphaliner επισημαίνουν ότι είναι πιθανό η κινεζική διακίνηση να μη διατηρήσει τη δυναμική της, καθώς η ασιατική χώρα ανακοίνωσε τον Ιούλιο τα χαμηλότερα στοιχεία εξαγωγών της τελευταίας τριετίας. Βέβαια, ο ρυθμός πτώσης επιβράδυνε τον Αύγουστο, αλλά δεν παύουν τα στοιχεία να είναι ανησυχητικά.
Το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου, αυτό της Σιγκαπούρης, σημείωσε ετήσια ανάπτυξη 3,4% το φετινό πρώτο μισό, με τους όγκους να διαμορφώνονται σε πάνω από 19 εκατ. TEUs.
Στην τρίτη θέση είναι το κινεζικό Ningbo-Zhousan, με ετήσια άνοδο 1,2%, και όγκους 17,69 εκατ. TEUs, ενώ την πεντάδα κλείνει το Shenzhen με 13,53 εκατ. TEUs (-6% σε ετήσια βάση).
Από την έρευνα της Alphaliner εξάγεται το συμπέρασμα ότι τα έξι ευρωπαϊκά και αμερικανικά λιμάνια που εντάσσονται στα 30 κορυφαία σε παγκόσμιο επίπεδο σημείωσαν πτώση στους διακινούμενους όγκους του πρώτου εξαμήνου, καθώς ο «αντίκτυπος από την οικονομική ύφεση στη Δύση ήταν σημαντικός».
Τα Los Angeles/Long Beach (9ο διεθνώς), Νέα Υόρκη/Νιου Τζέρσεϊ (21ο), Savannah (30ό), Ρότερνταμ (12ο), Αμβέρσα-Μπριζ (14ο) και Αμβούργο (20ό) κατέγραψαν διόρθωση στα containers μεταξύ 5% και 25%, κατά το εξεταζόμενο διάστημα.
Εκτός του top 30, στην Ευρώπη, ο Πειραιάς και το Gioia Tauro κατάφεραν να ενισχύσουν τα διακινούμενα φορτία.
Το μεγαλύτερο ελληνικό λιμάνι σημείωσε ετήσια ανάπτυξη σχεδόν 5%, ενώ αυτό της Ιταλίας είδε τους όγκους να αυξάνονται κατά 2,5% σε ετήσια βάση. Το τελευταίο σημειώνει αλματώδη ανάπτυξη κατά 37% από το 2019 και βρίσκεται πλέον κοντά στο να σπάσει φέτος για πρώτη φορά το όριο των 3,5 εκατ. TEUs.
Ανοδικά το Ντουμπάι
Το Ντουμπάι ξεπέρασε στη διάρκεια του τρέχοντος έτους το Ρότερνταμ στη λίστα με τα 30 κορυφαία λιμάνια, καταλαμβάνοντας την 11η θέση, καθώς εξυπηρέτησε πάνω από 7 εκατ. TEUs, αριθμός αυξημένος κατά 1,1% συγκριτικά με το πρώτο μισό του 2022.
Η ανάλυση της Alphaliner συμπεραίνει πως το εν λόγω λιμάνι θα μπορούσε να ξεπεράσει και αυτό του Χονγκ Κονγκ στο μέλλον, καθώς το τελευταίο βρίσκεται σε τροχιά να πέσει εκτός του top 10 είτε φέτος είτε το επόμενο έτος, για πρώτη φορά μετά από έξι διαδοχικά χρόνια μειωμένων όγκων.