Skip to main content

Μέτρα για «0» εκπομπές στη ναυτιλία

SHUTTERSTOCK

«Λευκή βίβλος» της UMAS: Μεγαλύτερη δράση από τις εθνικές κυβερνήσεις για να επιτευχθεί ο στόχος

Τη λήψη μέτρων ισχύος και μεγαλύτερη δράση από τις εθνικές κυβερνήσεις προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για μηδενικές εκπομπές στη ναυτιλία επισημαίνει η «λευκή βίβλος» της εταιρείας συμβούλων UMAS.

Σημειώνεται ότι η UMAS αποτελεί σύμπραξη μεταξύ της UMAS International Ltd και του Ινστιτούτου Ενέργειας του University College London (UCL). Από το 2014 υλοποιεί ναυτιλιακά έργα για μια σειρά από πελάτες.

Στη «λευκή βίβλο» της εταιρείας αναφέρεται ότι οι στόχοι του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού είναι σχεδόν σύμφωνοι με τη Συμφωνία του Παρισιού, για περιορισμό της αύξησης της παγκόσμιας θερμοκρασίας στον 1,5 οC.

Ο Nishatabbas Rehmatulla, κύριος ερευνητής στο Ινστιτούτο Ενέργειας του University College του Λονδίνου και κύριος σύμβουλος στην UMAS, αναφέρει στον ναυτιλιακό ιστότοπο tradewinds ότι η έρευνα που περιλαμβάνεται στο επερχόμενο έγγραφο διαπιστώνει ότι οι στόχοι της ρυθμιστικής αρχής του ΟΗΕ για τη ναυτιλία αυτή τη στιγμή είναι «πολύ κοντά» στην πράξη.

Οι στόχοι αντιστοιχούν σε μια τροχιά προς τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής στον 1,6 οC με τους ελάχιστους στόχους που έχει θέσει ο ΙΜΟ, ή στον 1,55 οC με τις μέγιστες περικοπές άνθρακα που επιδιώκει η νέα στρατηγική απανθρακοποίησης, είπε.

Σημειώνεται ότι τον Ιούλιο η Επιτροπή Προστασίας Θαλάσσιου Περιβάλλοντος του ΙΜΟ ενέκρινε έναν νέο στόχο για τον ναυτιλιακό κλάδο για μηδενισμό εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου έως το 2050, που απαιτεί μείωση κατά 20% έως 30% το 2030 και κατά 70% έως 80% το 2040, σε σχέση με τα επίπεδα του 2008.

Αρκετές χώρες είχαν επιδιώξει περικοπές σύμφωνα με τη μη κερδοσκοπική πρωτοβουλία Science-Based Targets, ζητώντας 37% μειώσεις το 2030 και 96% 10 χρόνια αργότερα, ενώ οι περιβαλλοντικές ομάδες ήθελαν ακόμη μεγαλύτερες.

Ο ΙΜΟ έθεσε τον πρώτο του στόχο το 2018, ωστόσο τα μέτρα πολιτικής που θέσπισε δεν ανταποκρίθηκαν στις φιλοδοξίες του, δήλωσε ο Rehmatulla, αναφέροντας ότι υπάρχει πιθανότητα και για μεσοπρόθεσμα μέτρα.

Η «λευκή βίβλος», της οποίας η περίληψη θα παρουσιαστεί στη Διεθνή Ναυτιλιακή Εβδομάδα του Λονδίνου, θα επισημάνει επίσης τον καθοριστικό ρόλο των εθνικών και περιφερειακών κυβερνήσεων, ζητώντας δράσεις για την εκκίνηση της απαλλαγής από τον άνθρακα κατά την κρίσιμη περίοδο μεταξύ 2027 και 2028, ή μέτρα για την απαλλαγή των εγχώριων στόλων από τον άνθρακα.

Ο Rehmatulla δήλωσε ότι τα μέτρα αυτά θα πρέπει επίσης να συνυπολογίσουν μια δίκαιη μετάβαση, ώστε να μειωθεί η οικονομική επιβάρυνση των ευάλωτων εθνών.

Η UMAS τονίζει επίσης ότι οι πράσινοι διάδρομοι, που συμφωνήθηκαν το 2021 από συνασπισμό χωρών που υπέγραψαν τη Διακήρυξη του Clydebank, η οποία ζητούσε τη δημιουργία διαδρομών χαμηλών και μηδενικών εκπομπών μεταξύ βασικών λιμένων, πρέπει να κινηθούν ταχύτερα.

Η διακήρυξη του Clydebank

Η Διακήρυξη του Clydebank εγκαινιάστηκε στην COP26 τον Νοέμβριο του 2021, με αρχικούς υποστηρικτές την Αυστραλία, το Βέλγιο, τον Καναδά, τη Χιλή, την Κόστα Ρίκα, τη Δανία, τα Φίτζι, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιρλανδία, την Ιαπωνία, τη Δημοκρατία των Νήσων Μάρσαλ, τις Κάτω Χώρες, τη Νέα Ζηλανδία, τη Νορβηγία, τη Σουηδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ.

Οι κυβερνήσεις του Μαρόκου, της Ιταλίας και της Ισπανίας υπέγραψαν έκτοτε τη δέσμευση, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των υπογραψάντων σε 22, ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλοι στο εγγύς μέλλον.