Skip to main content

Ναυτιλία: Ισόρροπη διάχυση του κινεζικού φορτίου

(φωτ. Τσανγκ Τσινκάνγκ)

Περισσότερο ωφέλιμη η σύμπνοια από τον ανταγωνισμό μεταξύ των στόλων Ελλάδας και Κίνας

Μεγαλύτερη πρόσβαση σε κινεζικά φορτία ζήτησε εκ μέρους των Ελλήνων πλοιοκτητών ο Γιώργος Προκοπίου, μιλώντας χθες το μεσημέρι σε εκδήλωση για τη δέκατη επέτειο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη Ένας Δρόμος», στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε με τη συνεργασία της κινεζικής πρεσβείας στην Ελλάδα, της Τράπεζας Εισαγωγών – Εξαγωγών της Κίνας (China EXIMBANK) και της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας και εστίασε στη σημασία της κινεζικής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη του ελληνόκτητου στόλου.

Ο κ. Προκοπίου επισήμανε ότι η φιλία μεταξύ Ελλάδας και Κίνας είναι πολύ σημαντική και, παρότι οι εμπορικοί στόλοι των δύο χωρών θεωρητικά είναι ανταγωνιστικοί, είναι ωφελιμότερο να επικρατήσει η σύμπνοια και όχι ο ανταγωνισμός. «Ζούμε σε εποχές συνεργασίας», σημείωσε χαρακτηριστικά. «Όσο το συντομότερο το καταλάβουμε τόσο το καλύτερο για την ευημερία του κόσμου», πρόσθεσε.

Ο πλοιοκτήτης έφερε σε αντιπαραβολή το παράδειγμα της Ιαπωνίας, καθώς τα ναυπηγεία, τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα και οι ασφαλιστές της ασιατικής χώρας διατήρησαν μια πιο «κλειστή στάση», με αποτέλεσμα τώρα να έχει βυθιστεί η εγχώρια δραστηριότητα ναυπηγήσεων.

Το άνοιγμα της Κίνας και η διεύρυνση των συνεργασιών με συμμάχους από την Ευρώπη θα είναι ωφέλιμα γεγονότα για το παγκόσμιο εμπόριο, σύμφωνα με αναλυτές.

Kινεζική χρηματοδότηση

Στη στήριξη που παρείχαν τα κινεζικά χρηματοοικονομικά ιδρύματα, και συγκεκριμένα η EXIMΒΑΝΚ, σε δύσκολους καιρούς στάθηκε στον χαιρετισμό του ο CEO της Danaos Corp., Γιάννης Κούστας.

«Tο μεγαλύτερο πρόβλημα με τις τράπεζες είναι η συμπεριφορά τους σε δύσκολους καιρούς», σημείωσε ο κ. Κούστας, προσθέτοντας ότι ειδικά η ελληνική ναυτιλία υπέφερε από την ανεύθυνη στάση χρηματοοικονομικών ιδρυμάτων. «Η σταθερότητα της EXIMBANK είναι ένα ενδεικτικό παράδειγμα συνεργασίας», επισήμανε.

Το ίδιο θέμα ανέδειξε και η CEO της Diana Shipping και πρόεδρος της HELMEPA, Σεμίραμις Παληού, σημειώνοντας, επίσης, ότι η ναυτιλιακή εταιρεία της ήταν από τις πρώτες που συμφώνησαν με την κινεζική τράπεζα για νεότευκτα πλοία.

Τη δέσμευση της κινεζικής τράπεζας να χρηματοδοτεί τόσο νέα πλοία με ορυκτά καύσιμα όσο και με εναλλακτικά, μέχρι να καταστεί καθαρότερο το τοπίο γύρω από τη στρατηγική απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας, χαιρέτισε ο Μιχάλης Χανδρής.

Σύμφωνα με παρουσίαση που έκαναν στελέχη της EXIMBANK, οι συνολικές χρηματοδοτήσεις προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες προσεγγίζουν το 1 δισ. δολάρια.

Στους κορυφαίους συνεργάτες της συμπεριλαμβάνονται ο Όμιλος Αγγελικούση, η Chandris (Hellas), η Chartworld, η Diana Shipping, η Dynacom Tankers, o Όμιλος Navios, η Star Bulk Carriers και η Thenamaris.

Στον χαιρετισμό του, ο πρόεδρος της EXIMBANK, Ren Shengjun, στάθηκε στον σημαντικό ρόλο των Ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίοι διαχειρίζονται έναν από τους μεγαλύτερους στόλους παγκοσμίως.

«Κίνα και Ελλάδα συνδέονται με άρρηκτα δεσμά. Η ναυτιλία είναι ο κλάδος με την πιο μακροχρόνια συνεργασία», ανέφερε και πρόσθεσε ότι η τράπεζα εστιάζει στη βελτίωση της αποτελεσματικότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών, στην ενδυνάμωση της επικοινωνίας μεταξύ διακυβερνητικών τμημάτων των δύο χωρών και στην υποστήριξη της πράσινης μετάβασης, για την κάλυψη των αναγκών των Ελλήνων εφοπλιστών.

Επενδύσεις-ρεκόρ

Περισσότερα από 1.300 πλοία, αξίας άνω των 60 δισ. δολαρίων, έχουν παραγγείλει στα ναυπηγεία της Κίνας οι Έλληνες πλοιοκτήτες, σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών της Ελληνικής Ναυτιλίας, Γιώργος Ξηραδάκης.

Επίσης, ο ίδιος υπογράμμισε ότι το 50% των ενεργειακών πόρων και το 20% άλλων προϊόντων που εισάγει η Κίνα μεταφέρονται με ελληνικά πλοία. «Η ελληνική ναυτιλία προσαρμόζεται στις διεθνείς απαιτήσεις και βρίσκεται στο επίκεντρο της μετάβασης σε πράσινα πρότυπα», τόνισε ο κ. Ξηραδάκης.

Μιλώντας για την αγορά του κινεζικού leasing, σημείωσε ότι έχει αναπτυχθεί θεαματικά τα τελευταία 15 χρόνια, φτάνοντας το 2021 τα 77 δισ. δολάρια.

Η συμβολή στην εθνική οικονομία

«Η Ελλάδα ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που εισήλθε στη συμφωνία “Μία Ζώνη Ένας Δρόμος”», υπενθύμισε ο υποδιοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, Θεόδωρος Πελαγίδης.

«Ο ρόλος αυτής της συμφωνίας είναι ιδιαίτερα κρίσιμος στις σημερινές ταραχώδεις συνθήκες, που χαρακτηρίζονται από γεωπολιτικές εντάσεις», πρόσθεσε.

Ο ίδιος ανέφερε ότι οι εισαγωγές των κινεζικών αγαθών στην Ελλάδα αντιστοιχούν σε περίπου 8% των συνολικών εισαγωγών της χώρας.

Στην ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά από κόμβο φόρτωσης και εκφόρτωσης σε κέντρο logistics και βιομηχανιών υπηρεσιών, μέσω της επένδυσης που υλοποιεί ο Όμιλος Cosco, στάθηκε ο πρεσβευτής της Κίνας στην Ελλάδα Xiao Junzheng.

Ο ίδιος υπογράμμισε ότι τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα της Κίνας είναι ισχυρά και στηρίζουν την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση του λιμενικού και ναυτιλιακού κλάδου.