Skip to main content

Με τη… βούλα στον Όμιλο Grimaldi το 67% του ΟΛΗΓ

ΣΤΟΪΤΣΕΒΑ ΤΑΤΙΑΝΑ/INTIME

Σήμα από τον υπ. Ναυτιλίας για επανεξέταση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης

Την πλήρη επανεξέταση του συστήματος λιμενικής διακυβέρνησης της χώρας μετά τις δημοτικές εκλογές προανήγγειλε χθες ο υπουργός Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, στη Βουλή, όπου υπερψηφίστηκε η κύρωση συμφωνίας παραχώρησης του 67% του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς και τις τοπικές κοινωνίες αναμένεται να υπάρξει για το θέμα της επικαιροποίησης της λιμενικής διακυβέρνησης, που στόχο έχει την επιτάχυνση των διαδικασιών για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών της χώρας, ενώ υπάρχει ήδη σχετική μελέτη που έχει εκπονηθεί παλαιότερα για το υπουργείο Ναυτιλίας.

Ειδικότερα, ο κ. Βαρβιτσιώτης τόνισε ότι υπάρχουν λιμάνια διαφορετικών ταχυτήτων, εστιάζοντας στην ανάγκη εκσυγχρονισμού αυτού του πλαισίου, μέσω της επικαιροποίησης της Εθνικής Στρατηγικής Λιμένων, αλλά και της χάραξης πολιτικής ως προς την καλύτερη διαχείρισή τους, «η οποία θα τους καταστήσει πιο αποδοτικούς για τις τοπικές κοινωνίες και θα ενισχύσει τις οικονομικές τους δραστηριότητες».

Ο υπουργός Ναυτιλίας Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, αναφερόμενος στη σύμβαση παραχώρησης
μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ Α.Ε.), τη χαρακτήρισε εξαιρετικά επωφελή για τα εθνικά συμφέροντα, τον Έλληνα φορολογούμενο και για τα δημόσια οικονομικά.

Επισήμανε ότι «οι δημόσιες υποδομές δεν πωλούνται και δεν εκχωρούνται στον ιδιώτη, παραμένουν στην κυριότητα του κράτους, αλλάζοντας όμως μορφή διαχείρισης και διοίκησης μέσα από τη συμμετοχή ιδιώτη στην εταιρεία που διαχειρίζεται αυτές τις δημόσιες υποδομές», ενώ ξεκαθάρισε: «Δεν υπάρχει ένας τρόπος αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας αλλά πολλοί και κατά περίπτωση επιλέγουμε αυτόν που είναι πιο πρόσφορος».

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος της Βουλής Γιάννης Πλακιωτάκης κατά την έναρξη της συζήτησης στην ολομέλεια τόνισε ότι «για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας ξεκινάει μια πορεία επενδύσεων, ανάπτυξης, αναβάθμισης, ενίσχυσης του οικονομικού αποτυπώματος του λιμανιού, νέες θέσεις εργασίας, αύξησης επιβατικής και εμπορικής κίνησης, ενίσχυσης του γεωπολιτικού και του γεωστρατηγικού του ρόλου».

Οφέλη για τη Θεσπρωτία

Η συμφωνία παραχώρησης του 67% για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που απέκτησε ο ιταλικός Όμιλος Grimaldi έναντι τιμήματος 84,17 εκατ. ευρώ, δίνει πλέον σημαντικά οφέλη στους δήμους Δήμους Ηγουμενίτσας και Φιλιατών, αφού θα λαμβάνουν το 3,5% των ετήσιων εσόδων των λιμενικών δραστηριοτήτων.

Επίσης θα παραχωρηθεί στους δήμους το παραλιακό μέτωπο 6.000 στρεμμάτων του λιμανιού που ήταν πάγια διεκδίκηση εδώ και πολλές δεκαετίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, στα σχέδια του Ομίλου Grimaldi είναι η δημιουργία ενός car terminal στο εμπορικό κομμάτι, προκειμένου να αναπτυχθεί επιπλέον η δυναμική του λιμένα, ενώ ο ιταλικός όμιλος προχώρησε σε ενίσχυση της γραμμής κατά τη θερινή περίοδο Ηγουμενίτσα – Κέρκυρα – Μπρίντεζι.

Το 2022 διακινήθηκαν συνολικά από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 1.684.125 επιβάτες και σημειώνεται ότι το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι το πρώτο στη χώρα που έχει ήδη ολοκληρώσει τις μελέτες για την ανάπτυξη της υποδομής ενεργειακής αναβάθμισης. Έχει ζητήσει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για την κατασκευή τριών θέσεων ηλεκτροδότησης πλοίων από την ξηρά (προβλήτες 7, 12 και 16), ενώ ήδη έχει γίνει διάλογος και με τον ΔΕΔΔΗΕ για την ενεργειακή αναβάθμιση του δικτύου. Το σύνολο της πρότασης είναι 8,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων το 85% προέρχεται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Fast track για τον ΟΛΘ

Μαζί με την κύρωση της σύμβασης για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας ψηφίστηκε και η τροποποίηση της σύμβασης για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Πλέον δίνεται η δυνατότητα στο λιμάνι της συμπρωτεύουσας να προχωρεί στις υποχρεωτικές και μη επενδύσεις με γρήγορες διαδικασίες, ενώ τα υποχρεωτικά και μη έργα θα ελέγχονται από ανεξάρτητο μηχανικό και θα εγκρίνονται από την Περιφέρεια.

Μεταξύ των τροποποιήσεων συγκαταλέγεται η ένταξη σε fast track διαδικασία των αδειοδοτήσεων των έργων στην κατασκευή του νέου μεγάλου Προβλήτα Νο 6, ενώ για δύο κτίρια που ανήκουν στη Διεύθυνση Αρχής Λιμένων, το Ελληνικό Δημόσιο θα μπορεί να τα αξιοποιήσει με μίσθωση ή παραχώρηση. Επίσης, δίνεται η δυνατότητα το κτίριο του πρώην βρεφονηπιακού σταθμού να αξιοποιηθεί, πλην των πολιτιστικών χρήσεων, και για άλλη δραστηριότητα.