Ζεστό είναι το αγοραστικό ενδιαφέρον για νεότευκτα και μεταχειρισμένα υπερδεξαμενόπλοια (VLCCs) στη διάρκεια της τρέχουσας χρονιάς, έπειτα από μια περίοδο υπο-επενδύσεων στον κλάδο.
Σύμφωνα με στοιχεία της πλατφόρμας Tankers International, η οποία εστιάζει στην εν λόγω αγορά, μέχρι τώρα το 2023 έχουν τεθεί υπό παραγγελία 11 VLCCs, σε σύγκριση με τα σχεδόν μηδενικά συμβόλαια του 2022 κι έπειτα από αρκετά χρόνια μειωμένων ναυπηγήσεων.
Ναυλομεσιτικές πηγές αναφέρουν ότι πέρσι προστέθηκαν στο βιβλίο παραγγελιών μόλις τρία VLCCs.
Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των φετινών συμβολαίων, συνολικά έξι στα 11, αφορούν την Dynacom Tankers του Γιώργου Προκοπίου. Ο εφοπλιστικός όμιλος του κ. Προκοπίου «τρέχει» ένα διευρυμένο ναυπηγικό πρόγραμμα σε όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Tankers International, οι νέοι αυστηροί στόχοι μείωσης των εκπομπών έχουν αυξήσει σημαντικά το κόστος λειτουργίας των μεγάλων δεξαμενόπλοιων.
«Η συμμόρφωση με τους κανονισμούς απαιτεί την κατασκευή περισσότερο αποδοτικών πλοίων ή την αλλαγή του σχεδιασμού των μηχανών ώστε να λειτουργούν με καθαρότερα καύσιμα, τα οποία, όμως, ακόμη δεν έχουν αναπτυχθεί στην απαραίτητη κλίμακα», συμπληρώνουν.
«Οι νέες παραγγελίες αφορούν πλοία με την ένδειξη “ready”, για λειτουργία με νέα εναλλακτικά καύσιμα, αλλά φαίνεται πως δεν υπάρχει ακόμη σταθερή δέσμευση από όλους τους πλοιοκτήτες για πλήρη μετάβαση σε καθαρότερες επιλογές», σημειώνεται στη σχετική έκθεση.
Κινήσεις στα μεταχειρισμένα
Αρκετές συμφωνίες καταγράφονται εσχάτως και στη δευτερογενή αγορά. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Hartland Shipping Services ανέφερε στην τελευταία έκθεση ότι το VLCC «Athenian Freedom» (χωρητικότητας 299.991 dwt και κατασκευής 2013), το οποίο είναι εξοπλισμένο με scrubbers, προσέλκυσε προσφορές που υπερβαίνουν τα 75 εκατ. δολάρια.
Σύμφωνα με τους ναυλομεσίτες, πρόκειται για μια πολύ ισχυρή τιμή, δεδομένου ότι στις αρχές Αυγούστου τρία υπερ-δεξαμενόπλοια («Fida»/«Sifa», κατασκευής 2011 έκαστο, και «Saham», κατασκευής 2010) άλλαξαν ιδιοκτήτη, έναντι συνολικά 192 εκατ. δολαρίων. Το βαπόρι κατασκευής 2010 κόστισε 60,4 εκατ. δολάρια και αυτά κατασκευής 2011 65,8 εκατ. δολάρια έκαστο.
«Τα ναύλα των VLCCs βρέθηκαν αντιμέτωπα με σημαντική πτώση στη διάρκεια των θερινών μηνών, με την κρίσιμη διαδρομή Μέσης Ανατολής – Άπω Ανατολής να προσφέρει έσοδα 10.000 δολαρίων την ημέρα, εν αντιθέσει με τα 75.000 δολάρια ημερησίως που καταγράφονταν σε ένα σημείο τον Ιούνιο. Παρ’ όλα αυτά, τελευταία βλέπουμε μεγάλη αύξηση της ζήτησης για VLCCs από την Άπω Ανατολή», σχολιάζει η Hartland.
Οι μεγάλες περικοπές στην παραγωγή πετρελαίου από τις χώρες του ΟΠΕΚ+, με στόχο την άνοδο των τιμών του πετρελαίου και την αντιμετώπιση της παγκόσμιας οικονομικής αβεβαιότητας, έχουν επηρεάσει τα έσοδα των tankers.
Η επενδυτική τράπεζα Clarksons Securities σημείωσε ότι η αδύναμη αγορά, η οποία οφείλεται στην υπερπληθώρα τονάζ, σημαίνει ότι τα VLCCs θα ψάξουν να «πάρουν δουλειές» από τα μικρότερα suezmaxes. Η εν λόγω εταιρεία εκτιμά τα μέσα ημερήσια έσοδα για ένα μοντέρνο, αποδοτικό σε καύσιμα VLCC στα 26.700 δολάρια την ημέρα.
Η πορεία των τιμών ναυπήγησης
Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Xclusiv Shipbrokers, το κόστος ναυπήγησης ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου προσεγγίζει τον τρέχοντα μήνα τα 125,7 εκατ. δολάρια, ποσό αυξημένο κατά 5% σε ετήσια βάση.
Σημειώνεται ότι το 2021 το αντίστοιχο κόστος διαμορφωνόταν στα 98,3 εκατ. δολάρια. Τόσο περίπου (98,5 εκατ. δολάρια) κοστίζει σήμερα ένα VLCC πενταετίας, με βάση την ίδια πηγή, ποσό ενισχυμένο κατά 13%, συγκριτικά με πέρσι.
Αντίστοιχα ένα VLCC 10ετίας αποτιμάται στα 73,8 εκατ. δολάρια, τιμή διογκωμένη κατά 18%, και ένα 15ετίας στα 57 εκατ. δολάρια (+22% σε ετήσια βάση).