Μικτά είναι τα μηνύματα που εκπέμπουν αυτήν την περίοδο οι ναυτιλιακές αγορές. «Καυτοί» παραμένουν οι κλάδοι των LPG και LNG carriers, ενώ η τωρινή αδυναμία στα tankers φαίνεται πως θα είναι βραχύβια.
Θολό παραμένει, από την άλλη, το τοπίο σε bulk carriers και containerships, εν μέσω έντονης
διόρθωσης των ναύλων από τα επίπεδα ρεκόρ της προηγούμενης διετίας.
Ξεκινώντας από τις αγορές, οι οποίες φαίνονται σήμερα σε καλύτερο βηματισμό, σύμφωνα με ανάλυση που εκπόνησε ο γερμανικός οίκος Notos Group, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς LNG έχει εισέλθει σε τροχιά για να φτάσει στα εποχιακά υψηλά. Τα ναύλα στη spot αγορά έχουν ξεπεράσει τα 120.000 δολάρια την ημέρα, ποσό που είναι υψηλότερο από τα ιστορικά εποχιακά επίπεδα. Ωστόσο, παραμένει η απειλή των απεργιών σε τερματικούς σταθμούς στην Αυστραλία, που θα μπορούσαν να διαταράξουν την αγορά βραχυπρόθεσμα.
Στον κλάδο των LPG carriers, τα VLGCs συνεχίζουν τις «υψηλές πτήσεις», με τη Notos να ταυτοποιεί τρεις βασικούς κινητήριους μοχλούς. Πρώτον, η ζήτηση για αμερικανικό προπάνιο είναι σχετικά χαμηλή, ενώ η παραγωγή φτάνει σε νέα υψηλά. Παράλληλα, η ζήτηση στην Ασία εξακολουθεί να είναι αρκετά ισχυρή, ενώ τέλος η ξηρασία και η αυξημένη συμφόρηση στη Διώρυγα του Παναμά μειώνει τεχνητά την προσφορά τονάζ, καθώς τα πλοία πρέπει είτε να περιμένουν είτε να επιλέξουν εναλλακτικές διαδρομές. Μόνο αν υπάρξει έντονη βροχόπτωση στην περιοχή -κάτι που φαίνεται απίθανο κατά την τωρινή ξηρή περίοδο- θα μπορούσε να αναιρεθεί η τρέχουσα κατάσταση.
Ευμετάβλητο περιβάλλον στα tankers
Αρκετές αλλαγές έλαβαν χώρα το τελευταίο διάστημα στην αγορά του πετρελαίου, επηρεάζοντας τα tankers. Πρώτα απ’ όλα, φαίνεται ότι οι περικοπές του ΟΠΕΚ στην παραγωγή θα παραμείνουν σε ισχύ έως το τέλος του έτους.
Ωστόσο, τα τελευταία στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (IEA) καταδεικνύουν επίπεδα ρεκόρ διεθνώς στη ζήτηση πετρελαίου, με ώθηση από τα αυξημένα αεροπορικά ταξίδια την καλοκαιρινή περίοδο, την ενισχυμένη χρήση του πετρελαίου στην παραγωγή ενέργειας και τη διογκωμένη πετροχημική δραστηριότητα στην Κίνα.
Την ίδια ώρα, τα αποθέματα πετρελαίου σε ορισμένες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, έχουν υποχωρήσει σημαντικά.
Επομένως, μεταφέρονται χαμηλότεροι όγκοι μέσω πλοίων, ιδιαίτερα από την περιοχή της Μέσης Ανατολής. Αυτός είναι και ο λόγος, εξηγούν οι αναλυτές της Notos, που τα ναύλα των product και των crude oil tankers δεν έχουν αυξηθεί, παρότι πλησιάζουμε στη θεωρητικά ευνοϊκή εποχιακή περίοδο για την αγορά.
Επί του παρόντος, τα εμπορικά πρότυπα φαίνεται να αλλάζουν και η αύξηση των ναύλων καθυστερεί. Εξακολουθούμε πάντως να περιμένουμε σημαντική άνοδο της παραγωγής και καλύτερη αγορά στα δεξαμενόπλοια το 2024» σημειώνουν οι αναλυτές.
Βελτίωση με αστερίσκους
Ορισμένα σημάδια βελτίωσης καταγράφονται στις αγορές των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και εμπορευματοκιβωτίων, αλλά το γενικό αίσθημα παραμένει υποτονικό. Αρχικά, στα bulk carriers τα ναύλα σημείωσαν διαφορετική πορεία ανά κατηγορία πλοίου τον Αύγουστο.
Μολονότι τα έσοδα των μικρομεσαίων supramaxes και panamaxes ενισχύθηκαν, αυτά των μεγάλων τύπου capesize κατέγραψαν σημαντική πτώση. «Παρότι η ζήτηση για εμπορεύματα ξηρού φορτίου δεν είναι τόσο αρνητική το τρέχον έτος, η προσφορά διαθέσιμου τονάζ αυξήθηκε, λόγω της υποχώρησης της συνολικής συμφόρησης των bulkers στα λιμάνια» υπογραμμίζουν οι αναλυτές της Notos.
Η τρέχουσα κατάσταση στη Διώρυγα του Παναμά μπορεί να είχε θετικό αντίκτυπο στην αγορά, αφαιρώντας πλοία από τη διαθέσιμη προς ναύλωση χωρητικότητα. Πάντως, η ανάκαμψη του κλάδου αναβάλλεται πιθανότατα για το επόμενο έτος, με βάση την ανάλυση.
Στον κλάδο των containerships, οι δείκτες CCFI (China Containerized Freight Index) και SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) της spot αγοράς ανέβηκαν τον προηγούμενο μήνα, από τα χαμηλά έτους στα οποία «βυθίστηκαν» τον Ιούλιο. Παρ’ όλα αυτά, η κάθε διαδρομή είχε διαφορετικές μεταβολές, με τα έσοδα από Σαγκάη προς Ευρώπη να υποχωρούν ξανά και αυτά για τις ΗΠΑ να συνεχίζουν τη θετική τους πορεία.
Όσο για τον αντίκτυπο των συνθηκών στον Παναμά, η Notos αναφέρει πως δεδομένου ότι οι εταιρείες τακτικών γραμμών κλείνουν εκ των προτέρων τις διελεύσεις των πλοίων τους και έχουν προτεραιότητα, καθώς είναι τακτικοί πελάτες και καλοπληρωτές του περάσματος, τα containerships πιθανότατα θα επηρεαστούν λιγότερο από τους μεγάλους χρόνους αναμονής, συγκριτικά με τα bulkers ή τα tankers.
Άλματα στη ναυλαγορά των car carriers
Θετικές είναι οι εκτιμήσεις για τις προοπτικές των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων, τα ναύλα των οποίων κάνουν μεγάλα άλματα τους τελευταίους μήνες.
Η Hyundai Glovis, θυγατρική logistics του νοτιοκορεάτικου ομίλου Hyundai Motor Group, τόνισε πρόσφατα ότι σχεδιάζει να αυξήσει τις τιμές μεταφοράς οχημάτων, λαμβάνοντας υπόψη την απότομη άνοδο των τελών που πρέπει να καταβάλει για τον δανεισμό πλοίων μεταφοράς οχημάτων εν μέσω έλλειψης τονάζ.
Η ζήτηση για πλοία μεταφοράς οχημάτων (PCTC) έχει αυξηθεί λόγω της διασυνοριακής μεταφοράς ηλεκτρικών οχημάτων.
Μετά την πανδημία, οι εξαγωγές αυτοκινήτων επέστρεψαν γρήγορα στην κανονικότητα, με αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση της θαλάσσιας κυκλοφορίας, η οποία προκάλεσε έλλειψη τονάζ.
Σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Clarksons Research, τα μέσα ημερήσια ναύλα για ένα πλοίο χωρητικότητας 6.500 CEUs ανέρχονταν κατά μέσο όρο στα 110.000 δολ. το β’ τρίμηνο, ποσό σχεδόν διπλάσιο από τα 59.167 δολ. ημερησίως το πρώτο τρίμηνο.