Την προσοχή στον τρόπο φόρτωσης αλλά και την τοποθέτηση βελτιωμένων συστημάτων ανίχνευσης πυρκαγιάς στα φορτηγά πλοία συστήνει η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλιστών (IUMI) σχετικά με την ασφαλή μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων.
Μετά τις ανησυχίες της ναυτιλιακής κοινότητας σχετικά με τις πυρκαγιές που ξεσπούν σε φορτηγά πλοία, η IUMI, με έδρα το Αμβούργο, προχώρησε σε διευκρινίσεις και συστάσεις σχετικά με το θέμα.
Ο Lars Lange, γενικός γραμματέας της IUMI, που εκπροσωπεί εθνικούς και διεθνείς ναυτασφαλιστές, αναφέρει ότι επιστημονική έρευνα για θέματα ασφαλείας υποδεικνύει πως οι πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία δεν είναι πιο επικίνδυνες από αυτές σε συμβατικά οχήματα, ούτε πιο συχνές. Τονίζει, εξάλλου, ότι οι πυρκαγιές οχημάτων τροφοδοτούνται σε μεγάλο βαθμό (περίπου 80%) από το αμάξωμα και τα εσωτερικά μέρη του αυτοκινήτου και όχι από το σύστημα κίνησης.
Σημειώνει ότι για την πιθανότητα θερμικής διαφυγής (όταν η μπαταρία υποστεί ασταθή χημική αντίδραση), αυτή υπάρχει στα ηλεκτρικά οχήματα, ενώ δεν αποτελεί θέμα για τα συμβατικά.
Στο έγγραφό της η IUMI κάνει σημαντικές διακρίσεις μεταξύ των πλοίων RORO και των καθαρών μεταφορέων αυτοκινήτων και φορτηγών (PCTC), σημειώνοντας ότι πολλά RORO στοιβάζουν τα αυτοκίνητα σε ανοιχτά καταστρώματα, όπου η ροή του αέρα καθιστά την πυρόσβεση πιο δύσκολη.
Τα πλοία ROPAX (στα οποία μεταφέρονται και επιβάτες) παρουσιάζουν πρόσθετα ζητήματα, όπως είναι οι επιβάτες που θέλουν να φορτίσουν στο πλοίο, αλλά και η πιθανότητα να φορτωθούν αυτοκίνητα που είναι παλαιότερα και ενδεχομένως λιγότερο ασφαλή.
Αντίθετα, τα PCTC τείνουν να μεταφέρουν οχήματα σφιχτά στοιβαγμένα, αφήνοντας ελάχιστο χώρο για πρόσβαση έκτακτης ανάγκης και διευκολύνοντας την ταχεία εξάπλωση μιας πυρκαγιάς.
Η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλιστών καταλήγει ότι οι βασικότεροι παράγοντες για την αποτροπή μιας πυρκαγιάς από όχημα είναι η έγκαιρη ανίχνευση, προκειμένου να μειωθεί στο ελάχιστο ο χρόνος ανταπόκρισης πυροσβεστικών μέσων, ενώ υπογραμμίζει ως άλλες εναλλακτικές επιλογές, εκτός από τις συμβατικές, τις κάμερες θερμικής απεικόνισης με τεχνητή νοημοσύνη.
Aναφέρει ότι τα συστήματα Drencher είναι αποτελεσματικά για την κατάσβεση πυρκαγιών σε πλοία RORO και ROPAX τόσο για πυρκαγιές σε ηλεκτρικά οχήματα όσο και σε συμβατικά – και θα πρέπει να εγκαθίστανται παράλληλα με συστήματα παρακολούθησης βίντεο.
Επίσης, για τα συστήματα πυρόσβεσης με αφρό υψηλής διόγκωσης, εάν εφαρμοστούν γρήγορα είναι επιτυχή στην καταπολέμηση πυρκαγιών σε PCTC και η χωρητικότητά τους τονίζει ότι θα πρέπει να διπλασιαστεί.
Η έγκαιρη ανίχνευση, η επιβεβαίωση και ο σύντομος χρόνος αντίδρασης είναι ζωτικής σημασίας για την επιτυχή καταπολέμηση μιας πυρκαγιάς σε πλοία που μεταφέρουν οχήματα, αναφέρει η Διεθνής Ένωση Ναυτασφαλιστών, προσθέτοντας ότι απαιτείται σαφής πολιτική σχετικά με το ποιο φορτίο γίνεται αποδεκτό ή απορρίπτεται.
Τα οχήματα, όπως τονίζεται, θα πρέπει να ελέγχονται προσεκτικά για κρυφές ζημιές, ενώ η φόρτιση επί των πλοίων ROPAX θα πρέπει να επιτρέπεται με την επιφύλαξη σχετικών εκτιμήσεων κινδύνου και μέτρων ελέγχου.
Σημειώνεται ότι η Υποεπιτροπή Συστημάτων και Εξοπλισμού Πλοίων (SSE) του ΙΜΟ θα ξεκινήσει τις εργασίες για την «Αξιολόγηση της επάρκειας των ρυθμίσεων πυροπροστασίας, ανίχνευσης και κατάσβεσης σε χώρους οχημάτων, πλοίων ειδικών κατηγοριών και RORO, προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς στα πλοία που μεταφέρουν νέας τεχνολογίας οχήματα», αρχής γενομένης από τον Μάρτιο του 2024.