Skip to main content

Γρίφος η πορεία της ναυλαγοράς στα LNG carriers

Βαρόμετρο η διάρκεια των απεργιών σε μονάδες παραγωγής στην Αυστραλία

Ανακατατάξεις στη ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς LNG ενδέχεται να επιφέρουν οι απεργίες εργαζομένων σε εγκαταστάσεις στην Αυστραλία, την ώρα που τα ναύλα έχουν σκαρφαλώσει πάνω από τα 100.000 δολάρια ημερησίως στη spot αγορά.

Οι εργαζόμενοι στις μονάδες Gorgon και Wheatstone της Chevron αναμένεται, σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα, να ξεκινήσουν τις κινητοποιήσεις στις 7 Σεπτεμβρίου.

«Οι δύο εγκαταστάσεις αντιστοιχούν στο 6% της παγκόσμιας προμήθειας LNG. Μεταφέρουν φορτία σε Ασιάτες πελάτες, με την Ιαπωνία να είναι ο μεγαλύτερος αποδέκτης» επισημαίνει στη «Ν» ο αναλυτής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην πλατφόρμα παρακολούθησης εμπορευμάτων ICIS, Alex Froley.

«Δεν περιμένουμε όλα αυτά τα φορτία να χαθούν από την αγορά αμέσως. Μέχρι τώρα, οι εργαζόμενοι ανακοίνωσαν μία σειρά από στάσεις εργασίας για αρκετές ώρες κάθε φορά, για μία εβδομάδα. Δεν αναμένουμε να κλείσουν πραγματικά το εργοστάσιο, το οποίο είναι μία μακρά διαδικασία. Εάν οι απεργίες ματαιωθούν πριν αρχίσουν ή διαρκέσουν για μία εβδομάδα, ο αντίκτυπος ίσως να είναι χαμηλός. Δεν έχουμε ακόμη ακούσει αγοραστές σε Κίνα και Ιαπωνία να ψάχνουν φορτία αντικατάστασης» εξηγεί ο Froley.

Ωστόσο, εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο κίνδυνος αναταραχών στην αγορά θα είναι μεγαλύτερος εάν κλιμακωθούν οι κινητοποιήσεις. «Αν οι απεργίες λάβουν μεγαλύτερη διάσταση και διαρκέσουν για αρκετές εβδομάδες ή μήνες, ο αντίκτυπος θα είναι σημαντικότερος» υπογραμμίζει ο αναλυτής της ICIS.

«Μία μακρά διακοπή θα ωθούσε στα ύψη τις τιμές φυσικού αερίου, καθώς Ασία και Ευρώπη ανταγωνίζονται για περισσότερο LNG εν όψει χειμώνα», συμπληρώνει ο Alex Froley.

Πιο μακρινά ταξίδια

Παράλληλα, σε όρους ναυτιλίας, ο Froley αναφέρει ότι εάν χαθεί το 6% της παγκόσμιας παραγωγής, θα υπήρχαν παραπάνω διαθέσιμα πλοία προς ναύλωση στην αγορά. «Η Ασία ενδεχομένως θα λάμβανε περισσότερα αμερικανικά φορτία έναντι αυτών με προέλευση από την Αυστραλία, κάτι που θα σήμαινε ταξίδια μεγαλύτερων αποστάσεων. Τα μακρινότερα ταξίδια θα εξισορροπούσαν, έτσι, τα πλεονάζοντα βαπόρια από την Αυστραλία», σημειώνει ο αναλυτής.

Οι τιμές που επικρατούν στην αγορά

Η σημερινή εικόνα στη ναυλαγορά των LNG carriers είναι θετική, ενώ αρκετοί αναλυτές διατυπώνουν εκτιμήσεις για μεγαλύτερο άλμα των εσόδων όσο πλησιάζουμε στον χειμώνα.

Σύμφωνα με στοιχεία της ICIS, τα ναύλα στη spot αγορά στον Ατλαντικό κυμαίνονταν στις 30 Αυγούστου στα 110.000 δολάρια την ημέρα.

Στις 22 του τρέχοντος μήνα, τα ναύλα ανέρχονταν στα 80.000 δολάρια ημερησίως, ενώ στις 21 Ιουνίου διαμορφώνονταν στα 44.000 δολάρια την ημέρα.

Στα μέσα Αυγούστου η εταιρεία εμπορευμάτων Spark Commodities είχε εκτιμήσει ότι τα ναύλα θα ανέλθουν πάνω από τα 250.000 δολάρια την ημέρα τον προσεχή Δεκέμβριο.

Από την κατάσταση επωφελούνται φυσικά και οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι κυριαρχούν διεθνώς στην αγορά.

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι «Greeks» ελέγχουν το 22,65% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Με βάση στοιχεία που έχει παρουσιάσει η «Ν», ο στόλος των LNG carriers αποτελείται σήμερα από 725 πλοία, εκ των οποίων τα 557 πλοία είναι άνω των 140.000 cbm, με μέση ηλικία 11 έτη.

Το τρέχον βιβλίο παραγγελιών αντιστοιχεί στο 51,78% του στόλου. Παράλληλα, οι τιμές των νεότευκτων πλοίων LNG συνεχίζουν να παρουσιάζουν αυξητική τάση.