Μείωση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, λόγω χαμηλής ζήτησης, αλλά και των επιπτώσεων από τον ρωσο-ουκρανικό πόλεμο, παρουσίασαν το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα 13 από τα 15 κορυφαία λιμάνια της Ευρώπης.
Όπως αναφέρει η πλατφόρμα PortEconomics, μόνο τα λιμάνια του Πειραιά και του Τζόγια Τάουρο στη νότια Ιταλία είχαν άνοδο στους διακινούμενους όγκους.
Το λιμάνι του Πειραιά παρουσίασε ποσοστιαία αύξηση το πρώτο εξάμηνο του 2023 κατά 4,9%, ενώ αυτό του Τζόγια Τάουρο κατέγραψε άνοδο κατά 2,5%.
Το λιμάνι της Βαλένθια στο α’ εξάμηνο του 2023 έφτασε στα 2,36 εκατ. TEUs, καταγράφοντας πτώση σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022 κατά 11,2%.
Το λιμάνι της Αλχεθίρας, που βρίσκεται στην αυτόνομη κοινότητα της Ανδαλουσίας, στην Ισπανία, το πρώτο εξάμηνο του 2023 διακίνησε συνολικά 2,33 εκατ. TEUs έναντι 2,34 εκατ. το 2022.
Στο λιμάνι του Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο της Ευρώπης, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 8,1%, στα 6,7 εκατ. TEUs, το πρώτο εξάμηνο.
H διοίκηση του λιμανιού απέδωσε σε δύο κύριους λόγους τη μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων: στον τερματισμό των όγκων από και προς τη Ρωσία, αλλά και στη μείωση των εισαγωγών από την Ασία.
Στον συνδυασμένο λιμένα Αμβέρσας-Μπριζ, οι όγκοι του εξαμήνου ήταν 6,4 εκατ. TEUs, μειωμένοι κατά 5,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Στο Αμβούργο η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στο εξάμηνο ανήλθε σε 3,8 εκατ. TEUs, μειωμένη κατά 11,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Τα λιμάνια της Γένοβας και της Αλχεθίρας κατέγραψαν μικρή πτώση. Η απώλεια κίνησης κατά 5,6% στη λιμενική ζώνη της Γένοβας αντισταθμίστηκε σε μεγάλο βαθμό από την εξαιρετική αύξηση κατά 39,5% στο Vado Ligure, το οποίο διαχειρίζεται η ίδια αρχή του λιμενικού συστήματος.
Τα γαλλικά λιμάνια HAROPA της Μασσαλίας και το γερμανικό λιμάνι Μπρεμερχάφεν επλήγησαν από μια τεράστια μείωση 15,8% και 15% το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Επίσης, το λιμάνι της Βαρκελώνης σημείωσε πτώση 10,9% το εξάμηνο του 2023, ενώ αυτό του Αμβούργου μείωση κατά 11,7%.
Στην 4η θέση
Τα στοιχεία αύξησης του εξαμήνου (προσωρινά) καθιστούν τον Πειραιά το τέταρτο μεγαλύτερο λιμάνι της Ε.Ε. μετά το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα-Μπριζ και το Αμβούργο.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του α’ εξαμήνου, το 2023 από τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του Σταθμού Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά, που διαχειρίζεται η θυγατρική της COSCO, ΣΕΠ Α.Ε., έχουν διακινηθεί 2,24 εκατ. TEUs.
Αν στα 2,24 εκατ. TEUs συνυπολογίσει κανείς και το έργο του πρώτου προβλήτα του Σ.ΕΜΠΟ, περίπου 300.000 containers, η συνολική διακίνηση στο εξάμηνο ξεπερνά τα 2,5 εκατ. TEUs.
Και σε επίπεδο επταμήνου το λιμάνι του Πειραιά παρουσίασε αύξηση κατά 4% στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία που δημοσίευσε η Cosco Shipping Ports, μεταξύ Ιανουαρίου-Ιουλίου 2023 από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ του ΣΕΠ διακινήθηκαν 2.636,1 εκατ. εμπορευματοκιβώτια το επτάμηνο φέτος, έναντι 2.535,5 το αντίστοιχο τετράμηνο του 2022.
Επίσης από την προβλήτα Ι του ΟΛΠ το ίδιο διάστημα διακινήθηκαν συνολικά 320.000 TEUs.