Ομαλοποιείται σταδιακά η κατάσταση στην εφοδιαστική αλυσίδα μετά τα σοβαρά προβλήματα χρόνου στην εξασφάλιση παραδόσεων και στην αξιοπιστία των δρομολογίων των πλοίων μεταφοράς containers, λόγω πανδημίας, οικονομικών συνθηκών και ρωσο-ουκρανικού πολέμου.
Την ίδια ώρα μεγάλα ευρωπαϊκά λιμάνια σημειώνουν πτώση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων καθώς πλήττονται από την αδύναμη ζήτηση, λόγω του παγκόσμιου πληθυσμού και του ρωσο-ουκρανικού πολέμου.
Αξιοπιστία δρομολογίων
Σύμφωνα με στοιχεία του δανέζικου οίκου Sea-Intelligence, η αξιοπιστία των δρομολογίων στις κορυφαίες εταιρείες μεταφορές containers σε όλο τον κόσμο τον Ιούλιο του 2023 παρέμεινε σταθερή σε ημέρες, με ποσοστό 64,2%, ελαφρώς χαμηλότερα από το υψηλό επίπεδο του Μαΐου 2023.
Ωστόσο, σε ετήσια βάση, η αξιοπιστία των δρομολογίων τον Ιούλιο του 2023 εξακολουθεί να είναι κατά 23,8 ποσοστιαίες μονάδες μεγαλύτερη.
Αντίθετα, η μέση καθυστέρηση για τις αφίξεις πλοίων αυξήθηκε κατά 0,21 ημέρα, σε 4,59. Πρόκειται για την πρώτη σημαντική αύξηση του έτους μετά από δύο μήνες σταθερότητας, που ήταν στις 4,37 ημέρες. Παρά την αύξηση ημερών, η μέση καθυστέρηση εξακολουθεί να είναι μειωμένη κατά 1,85 ημέρα, σε ετήσια βάση.
Η MSC ήταν ο μόνος μεταφορέας με αξιοπιστία δρομολογίων άνω του 70%, ενώ οι άλλοι έξι μεταφορείς, Μaersk, Hamburg Süd, Wan Hai, CMA CGM, Hapag-Lloyd και Zim, είχαν σταθερότητα στα δρομολόγια που κυμαινόταν από 60% έως 70%.
Οι επτά υπόλοιποι μεταφορείς Pil, Evergreen, ONE, COSCO, OOCL, HMM είχαν αξιοπιστία 50%-60%, με τη Yang Ming να έχει τη χαμηλότερη με 51,3%. Τον Ιούλιο του 2023, 9 από τους 14 κορυφαίους μεταφορείς ανέφεραν αύξηση ημερών, με τη Wan Hai να αναφέρει τη μεγαλύτερη αύξηση κατά 9,7 ποσοστιαίες μονάδες.
«Σε ετήσια βάση, ωστόσο, και οι 14 μεταφορείς βελτιώθηκαν με διψήφιο ποσοστό, με τη Wan Hai να βελτιώνεται περισσότερο κατά 36,6 ποσοστιαίες μονάδες» εξήγησε ο Alan Murphy, διευθύνων σύμβουλος της Sea-Intelligence.
Στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ευρώπης, ο όγκος των εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά 8,1%, στα 6,7 εκατ. TEUs, το πρώτο εξάμηνο.
«Υπάρχουν δύο κύριοι λόγοι για τη μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων: ο τερματισμός των όγκων από και προς τη Ρωσία και η μείωση των εισαγωγών από την Ασία», δήλωσε η διοίκηση του λιμανιού.
Στον συνδυασμένο λιμένα Αμβέρσας-Μπριζ, παρά την επίλυση της συμφόρησης που ταλαιπώρησε την εφοδιαστική αλυσίδα τα δύο προηγούμενα χρόνια, ο όγκος των κιβωτίων μειώθηκε κατά 5,8% το πρώτο τρίμηνο, αν και η μείωση υποχώρησε μόλις 4,6% το δεύτερο τρίμηνο.
Οι όγκοι του εξαμήνου, 6,4 εκατ. TEUs, ήταν μειωμένοι κατά 5,2% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Το Αμβούργο ήταν το τελευταίο ευρωπαϊκό λιμάνι που ανέφερε μείωση του όγκου των εμπορευμάτων, καθώς οι «τεταμένες» οικονομικές συνθήκες, ιδίως στη Γερμανία, έπληξαν τη ζήτηση. Παρά την αύξηση των όγκων κάθε μήνα από τον Ιανουάριο, η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, ύψους 3,8 εκατ. TEUs, το πρώτο εξάμηνο ήταν ακόμη μειωμένη κατά 11,8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.
Υπήρξε κάποια βελτίωση το δεύτερο τρίμηνο, ωστόσο, με τον όγκο να αυξάνεται κατά 4,6% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο.
Η Κίνα παρέμεινε ο κυριότερος εμπορικός εταίρος του Αμβούργου, με 1,1 εκατ. TEUs.