Σε ρηχά νερά παραμένει το τρέχον έτος η δραστηριότητα ανακύκλωσης πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, παρά τις προβλέψεις για σημαντική άνοδο, μετά τη διόρθωση που καταγράφεται σε επίπεδο ναυλαγοράς.
«Ο ρυθμός διαλύσεων είναι αρκετά βραδύς φέτος και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις εταιρείες που είναι δραστήριες στο ρωσικό εμπόριο και αγοράζουν τονάζ μεγάλης ηλικίας για να το αξιοποιήσουν σε αυτές τις διαδρομές» επισημαίνει στη «Ν» ο Hua Joo Tan, συνιδρυτής του οίκου αναλύσεων Linerlytica.
Σημειώνεται ότι από το ρωσικό εμπόριο αποχώρησαν, μετά τον πόλεμο, οι περισσότερες από τις μεγάλες εταιρείες τακτικών γραμμών. Τη θέση τους τώρα έχουν πάρει ναυτιλιακές με έδρα στην Κίνα, στην Τουρκία και στην Ινδία, χώρες οι οποίες εξυπηρετούν και το ρωσικό εμπόριο μεταφοράς πετρελαίου. Στο εμπόριο πρωτοστατεί και η μεγαλύτερη ναυτιλιακή μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς, η Mediterranean Shipping Co (MSC).
Υψηλότερα από το 2019
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με τον Hua Joo Tan, τα ναύλα -αν και μειωμένα από το ράλι της προηγούμενης τριετίας- παραμένουν υψηλότερα από τα επίπεδα προ του 2019, συνθήκη που διατηρεί ενεργά ακόμη πολλά παλαιά βαπόρια, από τη στιγμή που μπορούν να αποφέρουν κάποια έσοδα.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση πλοίου που αναφέρθηκε τις τελευταίες εβδομάδες από ναυλομεσίτες. Το επίμαχο βαπόρι, ηλικίας 26 ετών, ναυλώθηκε για μια περίοδο 3-4 μηνών, έναντι περίπου 9.000 δολαρίων την ημέρα, για ταξίδια στην Άπω Ανατολή.
Η Linerlytica προβλέπει ότι το τρέχον έτος θα πουληθούν για scrap πλοία χωρητικότητας κάτω των 200.000 TEUs. Ο ναυλομεσιτικός οίκος Clarksons διατυπώνει εκτίμηση για 188.000 TEUs, ενώ λίγο πιο αισιόδοξη είναι η πρόβλεψη του οίκου Alphaliner, που κάνει λόγο για 250.000 TEUs.
Σύμφωνα με τη μηνιαία έκθεση της τελευταίας, στο επτάμηνο του 2023 είχαν οδηγηθεί στα διαλυτήρια 40 containerships, μέσης ηλικίας 28 ετών, συνολικής χωρητικότητας 74.368 TEUs.
Οι αριθμοί είναι φυσικά αυξημένοι εν συγκρίσει με την τελευταία διετία, αλλά παραμένουν αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με τα έτη προτού εμφανιστεί ο κορωνοϊός.
Άλμα το 2024
Η εικόνα στις διαλύσεις containerships αναμένεται να αντιστραφεί από το επόμενο έτος, αν λάβουμε υπόψη τις εκτιμήσεις όλων των εξειδικευμένων στην αγορά αναλυτών.
O Hua Joo Tan αναφέρει στη «Ν» ότι θα πουληθούν για scrap πλοία χωρητικότητας περίπου 350.000 TEUs, καθώς εκτιμά ότι η ζήτηση για το ρωσικό εμπόριο θα εξασθενήσει και τα ναύλα θα συνεχίσουν την καθοδική τους πορεία. Η Alphaliner, από την πλευρά της, διατυπώνει εκτιμήσεις για 450.000 TEUs, ενώ η Clarksons ανεβάζει τους αριθμούς στα 691.000 TEUs, αναφερόμενη στις συνθήκες αδυναμίας της αγοράς, γερασμένου στόλου και πίεσης από τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Σε κάθε περίπτωση και εάν επιβεβαιωθούν αυτές οι εκτιμήσεις, θα μιλάμε για τα μεγαλύτερα νούμερα διάλυσης από το 2017 τουλάχιστον. Τότε είχαν οδηγηθεί στα διαλυτήρια, με βάση την Alphaliner, 147 containerships, χωρητικότητας 413.982 TEUs. Εάν, μάλιστα, επαληθευτεί η πρόβλεψη της Clarksons, το ρεκόρ θα πάει έναν χρόνο πριν, καθώς το 2016 είχαν ανακυκλωθεί 192 βαπόρια, χωρητικότητας 654.862 TEUs. Τα στοιχεία της Alphaliner φανερώνουν ότι το 2016 ήταν το πιο δραστήριο έτος διάλυσης containerships κατά την περίοδο 2007-2022.