Μακροχρόνιο ανοδικό ράλι στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου προβλέπουν ναυτιλιακοί αναλυτές.
Πρόκειται για μία αγορά στην οποία έχουν επενδύσει μαζικά την τελευταία διετία οι Έλληνες πλοιοκτήτες, τοποθετώντας παραγγελίες κυρίως για LR2 tankers σε ναυπηγεία πρωτίστως της Κίνας.
Σύμφωνα με έκθεση της Clarksons, τα ναύλα για μοντέρνα LR2 tankers στη spot αγορά αυξήθηκαν κατά 16% την τελευταία εβδομάδα, φτάνοντας τα 41.000 δολάρια την ημέρα. Τα tankers τύπου LR1 και MR αποκομίζουν περίπου 36.000 δολάρια ημερησίως.
Οι αναλυτές επισημαίνουν πως η αγορά της Ευρώπης καταδεικνύει ότι τα ναύλα θα συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία. «Τα χαμηλά αποθέματα diesel, σε συνδυασμό με τις αυξημένες τιμές του, είναι η άμεση ένδειξη για μία πιθανή σφιχτή εφοδιαστική αλυσίδα.
Ιστορικά ένα τέτοιο σενάριο οδηγεί σε αυξημένη ζήτηση για τη μεταφορά προϊόντων πετρελαίου, ενισχύοντας τα ναύλα» εξηγεί η Clarksons.
Με βάση τον oίκο Argus, τα καλοκαιρινά αποθέματα στην Ευρώπη διαμορφώνονται σε χαμηλότερα επίπεδα από τη συνήθη εικόνα, λόγω της απροσδόκητης διακοπής λειτουργίας διυλιστηρίων και της σφιχτής ασιατικής αγοράς που έχει διαταραχθεί μετά την απαγόρευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου.
Τα αποθέματα μεσαίου μεγέθους αποσταγμάτων στην Ευρώπη είναι 18% χαμηλότερα από τα επίπεδα προ του 2021.
Οι εισαγωγές της Ευρώπης αναμένεται να καλυφθούν, σύμφωνα με την Clarksons, από μακρινές περιοχές, όπως η Μέση Ανατολή, η Ινδία και ο Κόλπος των ΗΠΑ, γεγονός που θα αυξήσει τα τονο-μίλια.
Την ίδια ώρα, όπως αναφέρεται στην ανάλυση, η ευνοϊκή εποχική περίοδος, καθώς ο επικείμενος χειμώνας διογκώνει τη ζήτηση για πετρέλαιο, συμβάλλει στο θετικό κλίμα για την αγορά. Οι αναλυτές αναφέρουν, επίσης, ως έναν πιθανότατα πρόσθετο θετικό παράγοντα τις απεργίες εργαζομένων σε εγκαταστάσεις υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) στην Αυστραλία.
«Οποιαδήποτε διαταραχή στην αγορά φυσικού αερίου θα μπορούσε να ωφελήσει τα product tankers, καθώς τα φορτία diesel μπορούν να αποτελέσουν εναλλακτικές πηγές ενέργειας» σημειώνουν.
Ερωτηματικά δημιουργούνται για το βιβλίο παραγγελιών στην εν λόγω αγορά. Οι μαζικές παραγγελίες των τελευταίων ετών έχουν ανεβάσει το ποσοστό των νεότευκτων product tankers ως αναλογία του εν ενεργεία στόλου στο 8,7%, σύμφωνα με στοιχεία της Clarskons στις αρχές Ιουλίου. Το ποσοστό παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, αλλά ενδεχόμενη αύξηση των ναυπηγήσεων ελλοχεύει κινδύνους για τα θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς.
Το πλεονέκτημα των «Greeks»
Τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, κατηγορίας aframax LR2, είναι ο πιο δημοφιλής τύπος πλοίου στις παραγγελίες νεότευκτων από τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες την τελευταία διετία.
Από τα 108 tankers που παρήγγειλαν οι «Greeks» από τον Ιανουάριο του 2022 έως και το επτάμηνο του 2023, τα περισσότερα (54 βαπόρια) είναι LR2 tankers, όπως γνωστοποίησε πρόσφατη έρευνα της «Ν».
Τελευταίο παράδειγμα είναι η Laskaridis Maritime του Θανάση Λασκαρίδη, η οποία συμφώνησε με την κινεζική γιάρδα Yangzijiang Shipbuilding για ένα LR2 tanker. Η κίνηση αυτή σηματοδότησε άνοιγμα της ναυτιλιακής εταιρείας, η οποία μέχρι πρότινος δραστηριοποιείτο αποκλειστικά στα bulk carriers (στόλος 20 πλοίων), στην αγορά των δεξαμενόπλοιων.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, οι εγχώριες ναυτιλιακές ελέγχουν το 31,27% του διεθνούς στόλου πετρελαιοφόρων και το 15,79% του στόλου μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, σε όρους χωρητικότητας (dwt).