Έτοιμη να παίξει «άμυνα» απέναντι στην υποτονική ναυλαγορά των πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, διαθέτοντας, όμως, τη δυναμική να επιβραβεύει τους μετόχους, είναι η Diana Shipping, στο «τιμόνι» της οποίας βρίσκεται η Σεμίραμις Παληού.
Αυτό επεσήμαναν στελέχη της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρείας, σε call ενώπιον των αναλυτών, στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων δευτέρου τριμήνου.
Όπως ειπώθηκε, η αγορά του ξηρού φορτίου κατέγραψε στο πρώτο μισό του τρέχοντος έτους τη χαμηλότερη επίδοση συγκριτικά με όλους τους μεγάλους ναυτιλιακούς κλάδους. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στην καθοδική πορεία των δεικτών τoυ Baltic Exchange.
Η διοίκηση της Diana Shipping αναμένει μία συνολικά «μέτρια αγορά» το τρέχον έτος, επισημαίνοντας, μάλιστα, πως είναι δύσκολες οι συνθήκες για σημαντική ανάκαμψη στον κινητήριο μοχλό όσον αφορά το ξηρό φορτίο, την Κίνα. Σε επίπεδο προσφοράς, τα χαμηλά επίπεδα λιμενικής συμφόρησης ενεργοποιούν περισσότερο τονάζ, δυσκολεύοντας έτι περαιτέρω μία ενίσχυση των ναύλων.
«Πράσινη» πρόκληση
Σε έναν πιο θετικό τόνο για την πορεία της αγοράς, τα στελέχη της εισηγμένης τόνισαν ότι είναι πολλά τα μεγάλης ηλικίας υποψήφια προς διάλυση bulk carriers και αν συνεχίσουν έτσι τα ναύλα, το πιθανότερο είναι να πουληθούν για scrap.
Σημαντικές ήταν οι επισημάνσεις του management για την προσπάθεια απανθρακοποίησης της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Για τους δείκτες που τέθηκαν σε εφαρμογή στην αρχή του έτους (CII + EEXI), σημειώθηκε ότι είναι απλά ένα βήμα και σίγουρα αναμένονται μεγαλύτερες δράσεις από τα ρυθμιστικά όργανα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ).
«Η ναυτιλία είναι μία από τις περίπλοκες βιομηχανίες για να απαλλαγεί από τον άνθρακα. Τόσο ο ΙΜΟ, όσο και οι κυβερνήσεις πρέπει, όμως, να κάνουν περισσότερα» τόνισε η διοίκηση, προτείνοντας την άρση των εμποδίων για τη μείωση του κόστους των εναλλακτικών καυσίμων.
Σε κερδοφόρα ρότα
Παρά την αδύναμη ναυλαγορά, η Diana Shipping παρέμεινε σε κερδοφόρα τροχιά στο πρώτο εξάμηνο, λόγω της σταθερής στρατηγικής ναυλώσεων που επιφέρει μακροχρόνιες συμφωνίες με πρώτης τάξεως ναυλωτές.
Ειδικότερα, το διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023, τα έσοδα ανήλθαν σε 140 εκατ. δολάρια από 140,4 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Τα κέρδη υποχώρησαν φέτος στα 33 εκατ. δολάρια από 61,6 εκατ. δολάρια το πρώτο μισό του 2022.
Σε επίπεδο δευτέρου τριμήνου, τα έσοδα διαμορφώθηκαν φέτος στα 67,3 εκατ. δολάρια, έναντι 74,5 εκατ. δολαρίων το ίδιο περσινό διάστημα, ενώ τα κέρδη έφτασαν τα 10,3 εκατ. δολάρια από 35,6 εκατ. δολάρια.
Η αδύναμη ναυλαγορά και η αύξηση του χρηματοοικονομικού κόστους ήταν οι κύριοι παράγοντες που καθόρισαν την πορεία των μεγεθών της Diana Shipping. Είναι ενδεικτικό ότι το μέσο ημερήσιο χρονοναύλωσης μειώθηκε το φετινό δεύτερο τρίμηνο στα 17.311 δολάρια από 24.633 δολάρια το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022. Οι μακροχρόνιες ναυλώσεις που έχει εξασφαλίσει η εταιρεία αύξησαν πάντως τα ελάχιστα συμβασιοποιημένα έσοδα στα 87,5 εκατ. δολάρια για το 80% των υπόλοιπων ημερών του 2023 και στα 77,7 εκατ. δολάρια για το 31% των ημερών του 2024.
Η εισηγμένη ανακοίνωσε μέρισμα 0,15 δολ. ανά μετοχή, το οποίο θα καταβληθεί στις 8 Σεπτεμβρίου του τρέχοντος έτους.
Ο στόλος της Diana Shipping αποτελείται από 42 bulk carriers (4 Newcastlemax, 10 Capesize, 5 Post-Panamax, 6 Kamsarmax, 7 Panamax και 10 Ultramax), συμπεριλαμβανομένου ενός ultramax, στο οποίο συμμετέχει μερικώς μέσω κοινοπραξίας. Η συνολική χωρητικότητα του στόλου προσεγγίζει τους 4,7 εκατ. dwt και η μέση ηλικία τα 10,23 έτη.
«Δεν είναι επενδυτική περίοδος για μας»
Σε ερώτηση για τη στρατηγική κατανομής κεφαλαίου, ο CFO της Diana Shipping, Ιωάννης Ζαφειράκης, απάντησε ότι η εταιρεία δεν βλέπει σήμερα ελκυστικές ευκαιρίες για αγορές πλοίων.
«Δεν είναι επενδυτική περίοδος για μας» σημείωσε χαρακτηριστικά, συμπληρώνοντας ότι οι αξίες των περιουσιακών στοιχείων δεν έχουν ακολουθήσει την καθοδική πορεία των ναύλων.
Πάντως, μιλώντας στο ξεκίνημα του call, η CEO της Diana Shipping, Σεμίραμις Παληού, έδωσε μία εικόνα για τις προθέσεις διάθεσης κεφαλαίου, υπογραμμίζοντας ότι η εταιρεία θα συνεχίσει να επιβραβεύει τους μετόχους, όσο το επιτρέπουν οι συνθήκες.