Βιβλίο παραγγελιών πολλών ταχυτήτων παρουσιάζουν τα τελευταία στοιχεία των Clarksons, με τον αριθμό των ναυπηγήσεων να διαφέρει από κλάδο σε κλάδο.
Ορισμένοι κλάδοι, όπως τα LNG carriers, τα containerships, αλλά και τα product tankers τύπου LR2 (Long Range 2), έχουν υπό ναυπήγηση μεγάλο αριθμό πλοίων σε σχέση με τον υπάρχοντα στόλο, ενώ άλλοι, όπως είναι τα bulk carriers και τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, έχουν πολύ χαμηλό order book. Την ίδια στιγμή, όμως, και παρά το γεγονός ότι το βιβλίο παραγγελιών παραμένει κατά μέσο όρο στο 10% της υπάρχουσας παγκόσμιας χωρητικότητας, η Kινεζική Ένωση Ναυπηγείων (CANSI) κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, εκφράζοντας τις ανησυχίες της σχετικά με μια πιθανή πλεονάζουσα ναυπηγική παραγωγική ικανότητα, καθώς η έκρηξη των παραγγελιών έχει δώσει νέα πνοή σε μέχρι πρόσφατα κλειστές εγκαταστάσεις.
«Ορισμένες ναυπηγικές εταιρείες που είχαν κλείσει έχουν επανενεργοποιηθεί και έχουν ενταχθεί στην αγορά για να αναλάβουν νέες παραγγελίες. Υπάρχουν σημάδια αύξησης της ναυπηγικής ικανότητας», αναφέρει η CANSI, τα στοιχεία της οποίας δείχνουν ότι οι κινεζικές ναυπηγικές εταιρείες κέρδισαν νέες παραγγελίες 37,7 εκατ. dwt το πρώτο εξάμηνο του 2023, αυξημένες κατά 67,7% σε ετήσια βάση. Η ολοκλήρωση των πλοίων αυξήθηκε κατά 14,2%,
σε 21,3 εκατ. dwt.
Οι 10 κορυφαίοι παίκτες του τομέα αυτού μάζεψαν το 61,3% των παραγγελιών, ενώ αντιπροσώπευαν σχεδόν το 68% των ολοκληρωμένων κατασκευών κατά τη διάρκεια της περιόδου. Η διαφορά αυτή δείχνει ότι νέοι παίκτες συνεχίζουν να μπαίνουν στο παιχνίδι.
Μια τέτοια περίπτωση είναι η κινεζική Hengli Heavy Industries, η οποία προέκυψε από την αναδιάρθρωση της χρεοκοπημένης STX Dalian, στην οποία πρόσφατα έβαλε παραγγελίες ο Έλληνας εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου.
Η CANSI, ωστόσο, προειδοποίησε ότι η παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά έχει εισέλθει σε περίοδο διόρθωσης από τον προηγούμενο ανοδικό κύκλο, επικαλούμενη τον διακλαδικό δείκτη ClarkSea Index, ο οποίος υποχώρησε κατά 30% από την αρχή του έτους έως το τέλος Ιουνίου.
«Εάν η ναυπηγική ικανότητα αυξηθεί πολύ γρήγορα, αυτό θα επιδεινώσει περαιτέρω τους κινδύνους της αγοράς», σημειώνει χαρακτηριστικά.
Πρώτα τα LNG carriers
Σύμφωνα με τα στοιχεία των Clarksons, στα τέλη Ιουλίου το βιβλίο παραγγελιών ανερχόταν σε 236 εκατ. dwt, που ισοδυναμεί με το 10% της υπάρχουσας χωρητικότητας του στόλου. Ωστόσο, εξακολουθούν να υπάρχουν μια σειρά από ενδιαφέρουσες δυναμικές στο πλαίσιο της συνολικής τάσης – και κυρίως σημαντικές διαφοροποιήσεις μεταξύ των τομέων. Το μέγεθος του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών παραμένει πλέον αρκετά σταθερό εδώ και αρκετό καιρό. Αφού αυξήθηκε κατά 30% σε όρους dwt το 2021, το βιβλίο παραγγελιών παρέμεινε έκτοτε αρκετά σταθερό, περίπου στα 230 εκατ. dwt και κοντά στο 10% του υφιστάμενου παγκόσμιου στόλου από τα μέσα του 2021.
Πρωταθλητές στις νέες παραγγελίες, αναφορικά με το ποσοστό τους σε σχέση με την υπάρχουσα χωρητικότητα, είναι τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, με βιβλίο παραγγελιών-ρεκόρ 55,7 εκατ. κυβικών μέτρων, διπλάσιο από το ποσοστό του 2022 και ίσο με πάνω από το 50% του στόλου. Έπειτα από μια διαρκή περίοδο σταθερών επενδύσεων, τα βιβλία παραγγελιών των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων είναι επίσης σημαντικά, στο 29% του υπάρχοντος στόλου και στις δύο περιπτώσεις.
Τα LPG ακολουθούν από κοντά, στο 22%, έπειτα από ένα ρεκόρ παραγγελιών το 2021, με το ποσοστό της κρουαζιέρας στο 20%, αν και μειωμένο από το 40% στην αρχή του 2020.
Στον αντίποδα, το βιβλίο παραγγελιών για νέες κατασκευές πλοίων μεταφοράς χύδην φορτίου ανέρχεται πλέον μόλις στο 7% του στόλου, έχοντας παραμείνει κάτω από το 10% από το 2019.
Όσον αφορά τα δεξαμενόπλοια, υπάρχει σαφής αντίθεση μεταξύ των τμημάτων: συνολικά είναι στο 5%. Το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενόπλοιων αργού πετρελαίου ανέρχεται μόλις στο 4% του στόλου (VLCCs: 2%).
Κόντρα στην τάση, ωστόσο, είναι το βιβλίο παραγγελιών των LR2 tankers, το οποίο διπλασιάστηκε φέτος στα 10 εκατ. dwt, το υψηλότερο επίπεδο από το 2009, και τώρα ισούται με πάνω από το 20% του υφιστάμενου στόλου.
Οι μεταβολές αυτές επιφέρουν μια σειρά από επιπτώσεις, σύμφωνα με τους Clarksons. Ακόμη και αν η συνολική αύξηση του στόλου παραμείνει μέτρια -προβλέπεται περίπου στο 3% ετησίως για την περίοδο 2023-24-, ορισμένα τμήματα του στόλου θα παρουσιάσουν πολύ ισχυρότερη επέκταση από άλλα (η αύξηση του στόλου LNG προβλέπεται να είναι περίπου 10% το 2024, ενώ για το 2023-24 προβλέπεται αύξηση του στόλου των boxship κατά μέσο όρο περίπου 7% ετησίως, έναντι περίπου 1% ετησίως στα δεξαμενόπλοια).