Την πεποίθησή του ότι η μετάβαση σε έναν κόσμο με καθαρά καύσιμα μπορεί να επιτευχθεί ευκολότερα μέσω της πυρηνικής πρόωσης εξέφρασε ο Christopher J. Wiernicki, πρόεδρος του Δ.Σ. και διευθύνων σύμβουλος του Αμερικανικού Νηογνώμονα (ABS).
Αφορμή για τις δηλώσεις αποτέλεσε η ολοκλήρωση της μελέτης που πραγματοποίησαν ο ABS και η Herbert Engineering Corp. (HEC). Οι δύο φορείς διεξήγαγαν μια πρωτοποριακή μελέτη για την αξιολόγηση των μετασχηματιστικών επιδράσεων της πυρηνικής πρόωσης στον σχεδιασμό, στη λειτουργία και στις εκπομπές ενός πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων 14.000 TEUs και ενός δεξαμενόπλοιου τύπου Suezmax, 157.000 dwt.
Για τις ανάγκες της μελέτης, στην οποία συμμετείχαν κορυφαίοι κατασκευαστές πυρηνικών
αντιδραστήρων, μοντελοποιήθηκε η επίδραση δύο ταχέων αντιδραστήρων 30MW στο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, διαπιστώνοντας ότι πιθανότατα θα αυξήσει τη χωρητικότητα φορτίου και την επιχειρησιακή ταχύτητα, ενώ θα εξαλείψει την ανάγκη για ανεφοδιασμό κατά τη διάρκεια ολόκληρης της 25ετούς διάρκειας ζωής του.
Για το πλοίο Suezmax, η μελέτη διαπίστωσε ότι η προσθήκη τεσσάρων μικροαντιδραστήρων 5MW, με σωλήνες θερμότητας, ενώ θα μείωνε τη χωρητικότητα του φορτίου, θα αύξανε τις λειτουργικές ταχύτητες και θα απαιτούσε ανεφοδιασμό μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια της 25ετούς ζωής του.
Και τα δύο πρωτότυπα πλοία θα εκπέμπουν μηδενικές εκπομπές CO2.
«Τα ευρήματά μας από αυτή την τελευταία έρευνα αιχμής υπογραμμίζουν γιατί η βιομηχανία δεν έχει την πολυτέλεια να αγνοήσει τις τεράστιες δυνατότητες που προσφέρει η πυρηνική πρόωση, τόσο όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών όσο και τη λειτουργική αποδοτικότητα», σημείωσε σε δηλώσεις του ο Christopher J. Wiernicki, ενώ προσέθεσε: «Ένας κόσμος με μηδενικά καθαρά καύσιμα υλοποιείται ευκολότερα μέσω της πυρηνικής πρόωσης και θέτουμε σήμερα τα θεμέλια για αυτό το μέλλον. Η πρακτική χρήση θα απαιτήσει σημαντική υποστήριξη από τον δημόσιο τομέα και ο ABS είναι σε θέση να φέρει κοντά τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία».
Οι προηγμένοι ή μικροί αρθρωτοί αντιδραστήρες αντιμετωπίζουν πολλά από τα ζητήματα που παραδοσιακά συνδέονται με την πυρηνική ενέργεια για εμπορική ναυτιλιακή χρήση, με αυξημένη ασφάλεια και αποδοτικότητα, μειωμένο κόστος και απόβλητα και πρόληψη της διάδοσης. Ωστόσο, πρέπει να απαντηθούν πολλά ερωτήματα και είναι κρίσιμο η βιομηχανία να αξιολογήσει αυτές τις τεχνολογίες με έμφαση στην ασφάλεια, επισημάνθηκε χαρακτηριστικά.
Ιταλική συμμαχία
Η χρήση της πυρηνικής ενέργειες, παρά τα ζητήματα που παρουσιάζει, κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος μεταξύ κρίκων της ναυτιλιακής αλυσίδας. Για παράδειγμα, την προηγούμενη εβδομάδα συμφωνία με στόχο της προώθηση της χρήσης της πυρηνικής ενέργειας στη ναυτιλία υπέγραψαν η ιταλική newcleo, εταιρεία πυρηνικής τεχνολογίας που αναπτύσσει καινοτόμους αντιδραστήρες γενιάς IV που χρησιμοποιούν πυρηνικά απόβλητα ως καύσιμο, ο ιταλικός ναυπηγικός όμιλος Fincantieri και ο ιταλικός νηογνώμονας RINA.
Σύμφωνα με τους όρους αυτής της συμφωνίας, οι τρεις εταιρείες θα εκπονήσουν από κοινού μελέτη σκοπιμότητας για πυρηνικές εφαρμογές στη ναυτιλιακή βιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της τεχνολογίας μικρών αρθρωτών αντιδραστήρων (SMR) της newcleo με ψύξη μολύβδου.
Η ανάπτυξη του συστήματος LFR (Lead-cooled Fast Reactor) της newcleo για την πρόωση των πλοίων θα περιλαμβάνει την τοποθέτηση ενός κλειστού μίνι αντιδραστήρα στα πλοία ως μια μικρή πυρηνική μπαταρία που παράγει ηλεκτρική ισχύ 30MW. Αυτό θα απαιτούσε σπάνιο ανεφοδιασμό (μόνο μία φορά κάθε 10-15 χρόνια), πολύ περιορισμένη συντήρηση και εύκολη αντικατάσταση στο τέλος της ζωής του.
Η χρήση καθαρής πυρηνικής ενέργειας για την τροφοδοσία των πλοίων, σύμφωνα με τις τρεις εταιρείες, θα βοηθούσε στην ταχεία απεξάρτηση από τις εκπομπές άνθρακα στη ναυτιλία.
Σύμφωνα με τους συνεργαζόμενους οργανισμούς, διασφαλίζεται το θαλάσσιο οικοσύστημα σε περίπτωση ατυχήματος. Με τον σχεδιασμό της newcleo ο υγρός μόλυβδος στο εσωτερικό του αντιδραστήρα θα στερεοποιηθεί καθώς ψύχεται σε επαφή με το κρύο νερό, περικλείοντας τον πυρήνα του αντιδραστήρα σε ένα στερεό περίβλημα και περιορίζοντας όλη την ακτινοβολία χάρη στις ιδιότητες θωράκισης του μολύβδου.
Ιταλική συνεργασία για την προώθηση της πυρηνικής ενέργειας στην πρόωση των πλοίων