Σε τροχιά ρεκόρ κινούνται οι επενδύσεις των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε νεότευκτα έως τώρα το 2023, έχοντας ήδη ξεπεράσει τα επίπεδα των τελευταίων τουλάχιστον τριών ετών.
Ειδικότερα, σύμφωνα με δεδομένα που συνέλεξε η «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές, από τον Ιανουάριο και μέχρι το τέλος Ιουλίου οι «Greeks» παρήγγειλαν 137 πλοία, αριθμός μεγαλύτερος συγκριτικά με τα συμβόλαια ναυπήγησης που υπέγραψαν στο σύνολο κάθε έτους το 2022, το 2021 και το 2020. Από αυτά, τα 70 είναι tankers, 50 bulk carriers, επτά LNG carriers, τέσσερα containerships, τέσσερα LPG carriers και δύο πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2.
Στο πρώτο τετράμηνο του έτους, οι Έλληνες στράφηκαν κατά βάση στα δεξαμενόπλοια, αλλά το τελευταίο τρίμηνο η τάση έχει αντιστραφεί και καταγράφονται μαζικές παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που έδωσε στη «Ν» ο Γιάννης Παργανάς, επικεφαλής του τμήματος Ερευνών του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal. Από τον Μάιο έως και σήμερα, οι Έλληνες έχουν παραγγείλει 60 πλοία, εκ των οποίων 37 είναι bulk carriers και 23 tankers. Σε διεθνές επίπεδο, το τελευταίο τρίμηνο, έχουν υπογραφεί συμφωνίες για 100 φορτηγά και 73 δεξαμενόπλοια.
Με άλλα λόγια, τα ελληνικά συμβόλαια αντιστοιχούν στο 37% των παραγγελιών που έχουν τοποθετηθεί κατά το εξεταζόμενο διάστημα παγκοσμίως σε bulk carriers και στο 31,5% σε tankers.
Ποιοι παραγγέλνουν
Τα στοιχεία της Intermodal φανερώνουν και τους πλοιοκτήτες που στράφηκαν στα ναυπηγεία το διάστημα Μαΐου – Ιουλίου. Στην αγορά των bulk carriers, ξεχωρίζει φυσικά η πρόσφατη παραγγελία της Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου για 10 kamsarmaxes στο κινεζικό ναυπηγείο Hengli Heavy Industries.
Με το ίδιο ναυπηγείο έχει συμφωνήσει η Laskaridis Maritime, του Θανάση Λασκαρίδη, για τέσσερα kamsarmaxes, ενώ δύο newcastlemaxes στο COSCO HI Yangzhou, παρήγγειλε η TMS Dry του Γιώργου Οικονόμου. Παράλληλα, συμφωνίες ναυπηγήσεων φορτηγών έχουν κλείσει, μεταξύ άλλων, η Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση, η Atlantic Bulk Carriers της οικογένειας Κουμάνταρου και η Meadway Shipping and Trading, του Κώστα Δελαπόρτα.
Στα tankers, από την άλλη, πρωταγωνιστής είναι ξανά ο όμιλος του Γιώργου Προκοπίου, με ευρείες επενδύσεις σε VLCCs και aframaxes. Επίσης, δύο suezmaxes έχει παραγγείλει η Polembros Shipping, συμφερόντων Σπύρου Πολέμη, και δύο συν δύο (options) η Atlas Maritime του Λέοντα Πατίτσα.
Πηγαίνοντας στα πιο μικρά βαπόρια, τέσσερα aframaxes ναυπηγεί η Pantheon Tankers, της Άννας Αγγελικούση, ενώ από 2 MR tankers θα παραλάβουν τα επόμενα χρόνια από τις γιάρδες η Steelships του Νικόλα Νοτιά και η Chemnav Shipmanagement του Παύλου Κορώνη.
Στα πλοία μεταφοράς containers, τέλος, συμφωνίες για τέσσερα βαπόρια υπέγραψε το τελευταίο τρίμηνο η Danaos Corporation του Γιάννη Κούστα, η οποία «τρέχει» από πέρσι ένα ευρύ ναυπηγικό πρόγραμμα για 10 συνολικά νεότευκτα.