Επί μέρες φαίνεται ότι θα μαίνεται η πυρκαγιά που ξέσπασε χθες το βράδυ σε φορτηγό πλοίο που μετέφερε περίπου 3.000 αυτοκίνητα, ανοικτά των Ολλανδικών ακτών, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αρχών.
Το φορτηγό σκάφος Fremantle Highway με σημαία Παναμά, είχε αποπλεύσει από το λιμάνι της Βρέμης, στη Γερμανία και κατευθυνόταν στο Πόρτ Σάιντ, στην Αίγυπτο με 23μελές πλήρωμα Ινδών. Τυλίχθηκε στις φλόγες κοντά στο νησί Αμελαντ, με αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας ναυτικός, ενώ οι υπόλοιποι πήδηξαν στη θάλασσα για να σωθούν, με αποτέλεσμα αρκετοί να τραυματιστούν.
Το μήκους 200 μέτρων πλοίο μετέφερε 2.857 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και 25 ηλεκτρικά. Το Ολλανδικό Λιμενικό υποπτεύεται μάλιστα ότι η φωτιά ξεκίνησε από ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Το γεγονός αυτό καθιστά ιδιαίτερα δύσκολη την κατάσβεση της φωτιάς από παραπλέοντα πυροσβεστικά σκάφη, καθώς είναι πρακτικά αδύνατο να τεθούν υπό έλεγχο οι φλόγες στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων. «Η πυρκαγιά σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι δύσκολο να σβήσει και, στη χειρότερη περίπτωση, μπορεί ακόμη και να φουντώσει ακόμη περισσότερο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απειλητικές για τη ζωή των ναυτικών καταστάσεις στη μέση της θάλασσας, επειδή συχνά είναι δύσκολο για την πυροσβεστική υπηρεσία να ενεργήσει με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα», γράφει η ολλανδική εφημερίδα De Telegraaf.
«Εάν το πλοίο βυθιστεί, θα είναι περιβαλλοντική καταστροφή για τη Βόρεια Θάλασσα» προειδοποιεί εκπρόσωπος της οικολογικής οργάνωσης «North Sea Foundation».
Κίνδυνος μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Στον κόσμο των ναυτιλιακών εταιρειών, εδώ και αρκετό καιρό υπάρχουν σοβαρές ανησυχίες για τη μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με φορτηγά πλοία. Η Βασιλική Ένωση Ολλανδών Εφοπλιστών (KVNR) αξιώνει μάλιστα πιο αυστηρούς κανόνες μεταφοράς, λόγω του κινδύνου ανεξέλεγκτων πυρκαγιών, αν ξεσπάσε φωτιά σε ηλεκτρική μπαταρία. «Προς το παρόν δεν υπάρχουν οδηγίες ή κανονισμοί με τους οποίους πρέπει να συμμορφώνονται τα φορτηγά πλοία όταν πρόκειται για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων. «Είναι σαφές ότι κάτι πρέπει να γίνει. Αυτό είναι πραγματικά πονοκέφαλος για εμάς», δήλωσε εκπρόσωπος της KVNR.
Η συζήτηση σχετικά με τον υψηλό κίνδυνο μεταφοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα πλοία έχει ξεκινήσει εδώ και αρκετό καιρό. Η κατάσταση έγινε ακόμη πιο εκρηκτική όταν πέρυσι έπιασε φωτιά το φορτηγό Felicity Ace, μεταφέροντας εκατοντάδες πανάκριβα αυτοκίνητα Bentley, Lamborghini , αλλά και πολλά ηλεκτρικά οχήματα. Όπως αποδείχθηκε, η φωτιά ξεκίνησε από ανάφλεξη μπαταρίας ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Νορβηγία: Η πρώτη ναυτιλιακή που αρνείται να μεταφέρει ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Για το λόγο αυτό, ορισμένες ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη αποφασίσει να μην μεταφέρουν πλέον αυτά τα οχήματα. «Μια πυρκαγιά σε ηλεκτρικά, υβριδικά ή αυτοκίνητα με υδρογόνο απαιτεί εξωτερικές ενέργειες διάσωσης και μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τους επιβαίνοντες και τα πλοία. Λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη την ασφάλεια και αυτός είναι ένας κίνδυνος που δεν θέλουμε να αναλάβουμε σε καμία περίπτωση», δήλωσε ο Χάβιλα Κίστρουτεν, διευθυντής της ομώνυμης νορβηγικής ναυτιλιακής εταιρείας Havila.
Η νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία βασίστηκε σε ανάλυση κινδύνου που εκπονήθηκε από την εταιρεία συμβούλων Proactima AS. Πέρυσι, η ασφαλιστική Allianz προειδοποίησε με έκθεσή της τη ναυτιλιακή βιομηχανία για τον αυξημένο κίνδυνο πυρκαγιάς κατά την μεταφορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ειδική μέθοδος κατάσβεσης
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η κατάσβεση ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι δύσκολη δουλειά και απαιτεί συγκεκριμένη μέθοδο. Αυτό συμβαίνει επειδή αυτά τα αυτοκίνητα είναι κατασκευασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε το νερό να μην μπορεί να φτάσει στην μπαταρία. «Αν οδηγείτε μέσα από μια λακκούβα με νερό, δεν θέλετε να μπει νερό στην μπαταρία. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ψύξη των στοιχείων της μπαταρίας από το εξωτερικό είναι πολύ δύσκολη», είπε στο ολλανδικό πρακτορείο ειδήσεων ANP ο Τομ Χέσελς, σύμβουλος ασφάλειας μεταφορών στο Ολλανδικό Ινστιτούτο Δημόσιας Ασφάλειας .
«Ο κόσμος των ναυτιλιακών εταιρειών δηλώνει πώς εξακολουθεί να έχει ανεπαρκείς γνώσεις για το πώς να ενεργήσει το πλήρωμα μετά από μια τέτοια πυρκαγιά», τονίζει η ένωση των Ολλανδών εφοπλιστών. «Δεν υπάρχουν γνώσεις για το πώς απομονώνουμε μια πυρκαγιά σε ηλεκτρικά οχήματα, ενώ ελάχιστα είναι τα ειδικά εκπαιδευτικά μαθήματα». Ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (IMO) θα πρέπει να αναλάβει άμεσα σημαντικό ρόλο για το θέμα αυτό, αναφέρει η KVNR. Οι Ολλανδοί εφοπλιστές πιστεύουν επίσης ότι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) θα πρέπει επίσης να εστιάσει την προσοχή του στο θέμα της μεταφοράς των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Έντεκα τόνοι νερού για να σβήσει κάθε όχημα
Σύμφωνα με τον ειδικό σε θέματα ασφάλειας Τομ Χέσελς, η καύση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων καθιστά «δύσκολη» την καταπολέμηση της φωτιάς. Αυτό συμβαίνει επειδή μια μπαταρία που καίγεται μπορεί να αναφλεγεί ξανά. «Αυτή η εκ νέου ανάφλεξη οφείλεται στη λεγόμενη θερμική διαφυγή, μια χημική διαδικασία κατά την οποία θερμαίνονται οι μπαταρίες», εξηγεί ο Χέσελς. «Ως αποτέλεσμα, και άλλες κυψέλες θερμαίνονται, με αποτέλεσμα η θερμική διαφυγή να επεκτείνεται μέσω της μπαταρίας.»
Επιπλέον, απαιτείται πολύ μεγαλύτερη ποσότητα νερού πυρόσβεσης για την κατάσβεση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου που καίγεται. Ενώ ένα όχημα βενζίνης ή ντίζελ που καίγεται μπορεί να σβήσει με 1600 έως 2000 λίτρα νερού, μια φωτιά σε ένα ηλεκτρονικό αυτοκίνητο απαιτεί συχνά έως και 11 τόνους ανά αυτοκίνητο, κυρίως για να κρυώσει η καιόμενη μπαταρία. Σε ακραίες περιπτώσεις, το φλεγόμενο ηλεκτρικό αυτοκίνητο βυθίζεται μέχρι το πάνω άκρο σε νερό για παράδειγμα σε μια δεξαμενή. Μια προσπάθεια που δύσκολα γίνεται σε ένα πλοίο.
Ο Χέσελς λέει ότι δεν μπορεί να σχολιάσει τη συγκεκριμένη πυρκαγιά στο πλοίο «Fremantle Highway» , αλλά προσθέτει ότι σε αυτούς τους τύπους πυρκαγιών, το πλήρωμα και η πυροσβεστική πρέπει να είναι σε θέση να ενεργούν «με αστραπιαία ταχύτητα», επειδή η φωτιά μπορεί να εξαπλωθεί γρήγορα. Πρέπει επίσης να διαθέτουν ειδικές δεξιότητες και εργαλεία. «Μόλις το περιστατικό επεκταθεί, ουσιαστικά δεν υπάρχουν δυνατότητες καταστολής της φωτιάς στην ανοιχτή θάλασσα», λέει ο Ολλανδός ειδικός.
Ανάκληση ηλεκτρικών φορτηγών
Ο κίνδυνος πυρκαγιάς είναι ένα πολύ γνωστό πρόβλημα με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η αυτοκινητοβιομηχανία Stellantis, γνωστή για μάρκες αυτοκινήτων όπως η Jeep και η Chrysler, ανακάλεσε σχεδόν 20.000 μερικώς ηλεκτρικά μίνι βαν πέρυσι, λόγω κινδύνου εκδήλωσης πυρκαγιάς. Η εσωτερική έρευνα έδειξε ότι είχαν προκληθεί 12 φωτιές σε ισάριθμα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία ήταν όλα σταθμευμένα , με σβηστή τη μηχανή.