Μεγάλα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας επενδύουν σημαντικά κεφάλαια σε νεότευκτα και μεταχειρισμένα bulk carriers το τελευταίο διάστημα, γεγονός που κινητοποιεί κι άλλους μικρομεσαίους «παίκτες», προκαλώντας εν τέλει ένα domino effect στην αγορά.
«Οι στρατηγικές των μεγάλων/ παραδοσιακών πλοιοκτητών έχουν συνήθως αντίκτυπο σε μεσαίους και μικρούς πλοιοκτήτες, οι οποίοι τείνουν να τις υιοθετούν ή τουλάχιστον να τις εξετάζουν σοβαρά» σημειώνει στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal ο μεσίτης αγοραπωλησιών Mohamed Rabie.
Εταιρείες όπως η Sea Traders του Γιώργου Προκοπίου, η TMS του Γιώργου Οικονόμου, η Alpha Bulkers της Άννας Αγγελικούση, η Safe Bulkers του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου, η Meadway Shipping and Trading του Κώστα Δελαπόρτα, η Byzantine Maritime του Μάριου Σταφυλοπάτη, η Neda Maritime της οικογένειας Λυκιαρδόπουλου και η Century Bulk Carriers, συμφερόντων της οικογένειας Χανδρή, έχουν επιδοθεί σε παραγγελίες νέων πλοίων από το ξεκίνημα του έτους.
Την ίδια ώρα, άλλοι μεγάλοι «παίκτες», όπως η Eastern Mediterranean Maritime Limited του Θανάση Μαρτίνου, η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου και η Danaos Corp. του Γιάννη Κούστα, ενισχύουν τους στόλους τους με φορτηγά από τη δευτερογενή αγορά.
Φυσικά, δεν λείπουν και οι επενδύσεις εισηγμένων Ελλήνων, μέσω απόκτησης μετοχικών μεριδίων σε εταιρείες με στόλο bulk carriers. Τρανταχτά παραδείγματα η Danaos και η Castor Maritime που επένδυσαν στην αμερικανική Eagle Bulk.
«Δεν είναι έκπληξη που οι Έλληνες επεκτείνουν την ψήφο εμπιστοσύνης τους στην έως τώρα
υποτονική ναυλαγορά του ξηρού φορτίου» υπογραμμίζει ο Rabie.
Είναι γνωστό ότι οι «Greeks» «χτυπούν» με αγορές τονάζ όταν τα ναύλα είναι χαμηλά, αξιοποιώντας τις μειωμένες αξίες και πωλούν όταν οι τιμές παίρνουν την ανιούσα.
«Domino effect»
Κοιτώντας την ευρύτερη εικόνα, τα στοιχεία της Intermodal φανερώνουν ότι από τον Μάιο του τρέχοντος έτους, όταν η αγορά ξεκίνησε να υποχωρεί πάλι, οι Έλληνες αγόρασαν περισσότερα από 40 bulk carriers, από τα 135 που «άλλαξαν χέρια» διεθνώς το ίδιο διάστημα, ήτοι περίπου το ένα τρίτο εξ αυτών.
Σε επίπεδο παραγγελιών, κατά το εξεταζόμενο διάστημα, οι «Greeks» τοποθέτησαν οκτώ παραγγελίες για 28 πλοία, σε σύνολο 30 παραγγελιών για 90 πλοία σε παγκόσμιο επίπεδο. Και σε αυτήν την περίπτωση, δηλαδή, ένα στα τρία συμβόλαια αφορούσε Έλληνα πλοιοκτήτη.
«Το γεγονός ότι τέτοια μεγάλα ονόματα ποντάρουν στην αγορά του ξηρού φορτίου ενθαρρύνει κι άλλους να επενδύσουν, κάτι που θα βοηθούσε τις αξίες να διατηρηθούν στα τρέχοντα επίπεδα και να μην ακολουθήσουν την πορεία των ναύλων, τα οποία σε αρκετές spot διαδρομές σε όλα τα μεγέθη είναι εμφανώς μειωμένα» υπογραμμίζει ο Rabie.
Είναι χαρακτηριστικό το μεγάλο ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για το bulk carrier, τύπου capesize, «HL Passion» (χωρητικότητας 179.000 dwt και κατασκευής 2015), το οποίο τέθηκε προς πώληση εσχάτως. Με βάση την Intermodal, περισσότεροι από 10 Έλληνες ενδιαφέρθηκαν για το βαπόρι τις τελευταίες εβδομάδες, και μένει να δούμε σε ποιον θα καταλήξει.
Η περίπτωση της Danaos
Ιδιαίτερα δραστήρια, όπως ειπώθηκε παραπάνω, είναι η Danaos, η οποία πρώτα επένδυσε μέσω του χρηματιστηρίου στην Eagle Bulk και τώρα αγόρασε και πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η είδηση ήταν έκπληξη, δεδομένης της αποκλειστικής δραστηριοποίησης της ναυτιλιακής στα πλοία μεταφοράς containers.
Χθες, μάλιστα, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, αναμενόταν να επισημοποιηθεί η συμφωνία για την απόκτηση πέντε capesize πλοίων, την οποία είχαν επισημάνει ναυλομεσιτικοί οίκοι τις τελευταίες ημέρες.
Το πρώτο deal
Αυτό το deal, όπως μαθαίνει η «Ν» από ναυλομεσιτικές πηγές, θα είναι το πρώτο από ορισμένα που θα ακολουθήσουν και θα ενισχύσουν την παρουσία της Danaos στο ξηρό φορτίο. Με βάση τις ίδιες πηγές, η εταιρεία θα διατηρήσει ενιαίο εισηγμένο στόλο από bulkers και containerships σε πρώτη φάση.