Οι γλωσσικές δυσκολίες στην επικοινωνία μεταξύ πληρώματος του πλοίου και των πλοηγών είναι ένα από τα βασικά στοιχεία που «φωτίζει» η έκθεση του Νηολογίου του Παναμά για την προσάραξη του containership Ever Given, τον Μάρτιο του 2021, στη Διώρυγα του Σουέζ και προκάλεσε «έμφραγμα» στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές, αφού την κράτησε «κλειστή» για διάστημα έξι ημερών.
Το πλοίο, μήκους 400 μέτρων, χτυπήθηκε από ισχυρούς ανέμους το πρωί της 23ης Μαρτίου 2021. Η πρύμνη και η πλώρη του «κόλλησαν» στις όχθες της διώρυγας, εμποδίζοντας τη ναυσιπλοΐα μέχρι τις 29 Μαρτίου 2021. Είχε αναφερθεί ότι περίπου 250 εμπορικά πλοία ανέμεναν στη διώρυγα μέχρι να ανοίξει και πάλι, ενώ ορισμένα containerships επέλεξαν να πλεύσουν από το ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.
Όπως επισημαίνεται στο report, βασικό στοιχείο των συστάσεων προς την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ είναι ότι όλες οι επικοινωνίες των πλοηγών θα πρέπει να γίνονται στα αγγλικά, επειδή οι συζητήσεις στα αραβικά δεν μπορούν να γίνουν κατανοητές από τον πλοίαρχο ή το πλήρωμα. Τονίζεται ότι οι συζητήσεις μεταξύ πληρώματος και πλοηγών γίνονταν στα αγγλικά, αλλά η επικοινωνία μεταξύ των πλοηγών επάνω στη γέφυρα ήταν στα αραβικά.
Συνιστούν επίσης ότι, καθώς τα πλοία γίνονται όλο και μεγαλύτερα, οι πιλότοι θα πρέπει να λαμβάνουν πρόσθετη εκπαίδευση για την πλοήγηση μεγάλων πλοίων και τον αντίκτυπο που μπορεί να έχουν στην πλεύση τους και οι καιρικές συνθήκες.
Προτείνουν παράλληλα την επανεκπαίδευση των πιλότων της Διώρυγας του Σουέζ όσον αφορά τις επιδράσεις της κατάκλισης και της αναρρόφησης της όχθης στους διάφορους τύπους πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ, καθώς και στα χαρακτηριστικά της διώρυγας (άνεμοι, ρεύματα, βάθος κ.λπ.). Καλούν επίσης την Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ για καλύτερη προετοιμασία, προειδοποιήσεις και δυνατότητες διάσωσης, ώστε να αποφευχθεί παρόμοια προσάραξη που μπλοκάρει τη διώρυγα για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.
Διαπιστώνουν όμως επίσης ότι οι παρεμβάσεις του πλοιάρχου και του πληρώματος ήταν αναποτελεσματικές για την αποτροπή της προσάραξης του πλοίου.
Τονίζεται επίσης ότι δεν ελήφθησαν υπόψη οι καιρικές συνθήκες και δεν ζητήθηκε βοήθεια από τα ρυμουλκά, ενώ η ταχύτητα ήταν υψηλή για τα δεδομένα και οι εντολές αφορούσαν μόνο τις μανούβρες με το πηδάλιο.
Σύμφωνα με τους κανόνες της Διώρυγας του Σουέζ, οι πιλότοι συμβουλεύουν το πλοίο, ενώ ο πλοίαρχος έχει τη διοίκηση. Το Νηολόγιο του Παναμά διαπίστωσε ότι σε τουλάχιστον δύο περιπτώσεις ο πλοίαρχος του Ever Given παρενέβη, αλλάζοντας τις εντολές του πιλότου.
Σύμφωνα λοιπόν με τα συμπεράσματα της έρευνας, με βάση το Σύστημα Διαχείρισης Κυκλοφορίας οι πιλότοι και ο πλοίαρχος δεν είχαν αξιολογήσει σωστά τις κακές καιρικές συνθήκες, ιδίως τους ισχυρούς ανέμους και τη μειωμένη ορατότητα, ως συνθήκες κινδύνου. Επίσης, μεταξύ άλλων, η έρευνα συμπεραίνει τα εξής:
Το πλοίο δεν εφάρμοσε σχετικά προληπτικά μέτρα κατά των κακών καιρικών συνθηκών (π.χ. να βοηθηθεί από ρυμουλκά όπως αναφέρεται στο άρθρο 58 του κανονισμού της Διώρυγας του Σουέζ, ή ακόμη και να αναβάλει τη διέλευσή του από τη διώρυγα).
Η μη χρήση ρυμουλκών σε περιορισμένη περιοχή για τον καλύτερο έλεγχο της ευελιξίας του πλοίου συνέβαλε στην πρόκληση της προσάραξης.
Οι πλοηγοί διεξήγαγαν την πλοήγηση χωρίς να ζητήσουν βοήθεια από τον πλοίαρχο, ο οποίος ήταν πιο εξοικειωμένος με τα χαρακτηριστικά ελιγμών του πλοίου.
Παρ’ όλο που ο πλοίαρχος παρενέβη στις εντολές που έδωσε ο πιλότος, δίνοντας οδηγίες στον πηδαλιούχο να κρατήσει το πλοίο στη μέση του διαύλου, δεν ήταν αποτελεσματικές για την αποτροπή της προσάραξης.
Οι συζητήσεις μεταξύ των πιλότων στην αραβική γλώσσα είχαν ως αποτέλεσμα η υπόλοιπη Ομάδα Γέφυρας να μην κατανοεί τις ανησυχίες των πιλότων και τους πιθανούς κινδύνους, προκειμένου να προβεί έγκαιρα και αποτελεσματικά σε εκτίμηση κινδύνου, να εφαρμόσει διορθωτικές ενέργειες ή ακόμη και να ζητήσει βοήθεια από το VTMS.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Διώρυγας του Σουέζ, ο καπετάνιος έχει ανά πάσα στιγμή τη διοίκηση του πλοίου και ο πιλότος ή οι πιλότοι έχουν μόνο συμβουλευτικό ρόλο.
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της Διώρυγας του Σουέζ, η επιτρεπόμενη ταχύτητα για τα πλοία είναι 8,64 κόμβοι, κατά μέσο όρο το MV Ever Given έπλεε με ταχύτητα μεγαλύτερη από την επιτρεπόμενη.
Το φαινόμενο squat & bank, η ταχύτητα και οι αλλαγές στην κατεύθυνση του ανέμου και οι εντολές στον πηδαλιούχο επηρέασαν άμεσα την απώλεια της ικανότητας ελιγμών του πλοίου.