Εξονυχιστικά θα κριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού η αξιολόγηση της συμφωνίας διάσωσης της ΑΝΕΚ διά απορρόφησής της από την Attica Group, μια διαδικασία που εξετάστηκε αρχικά προχθές Τετάρτη.
Στόχος της όλης διαδικασίας είναι να μην υπάρξουν παρερμηνείες, ενώ στελέχη της αγοράς επισημαίνουν στη «Ν» ότι είναι η πρώτη φορά στην Ελλάδα που γίνεται κάτι τέτοιο και ειδικά σε ακτοπλοϊκή εταιρεία, παρά το γεγονός ότι στην Ευρώπη έχει γίνει επτά με οκτώ φορές.
Σύμφωνα με πληροφορίες το θέμα, λόγω της πολυπλοκότητάς του, αναμένεται να εξεταστεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σε δύο ακόμα συνεδριάσεις πριν από την τελική απόφαση που προσδιορίζεται στις 4 Αυγούστου, σύμφωνα και με τη σχετική νομοθεσία. Η επόμενη συνεδρίαση θα γίνει την προσεχή Δευτέρα (17/7) και η δεύτερη στις 24 του μήνα.
Σε κάποια από τις επόμενες συνεδριάσεις, μάλιστα, δεν αποκλείεται να κληθεί και ο εκπρόσωπος των Μινωικών Γραμμών, που μαζί με τη Seajets έχουν καταθέσει ενστάσεις και αντιπροτάσεις. Η εισήγηση της Επιτροπής Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», στην προχθεσινή συνεδρίαση τα μέλη της ολομέλειας απηύθυναν ερωτήσεις στους νομικούς εκπροσώπους των Attica Group και ΑΝΕΚ σχετικά με τη διαδικασία απορρόφησης της μίας από την άλλη και αν δημιουργούνται προβλήματα στην αγορά.
Η συμφωνία αυτή, που πρέπει να λάβει την έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, εξετάζεται υπό το πλαίσιο των προβλεπομένων περί διάσωσης (failing firm), δηλαδή να μην απαιτηθεί η παραμικρή αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των δύο εταιρειών, ενδεχόμενη απόσυρση από γραμμές ή πώληση πλοίων.
Η πλευρά των νομικών της Attica Group φέρεται να υποστήριξε την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που δίνει αρχικά το πράσινο φως στην όλη διαδικασία. Σημειώνεται ότι προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση της ΑΝΕΚ, η Attica Group ήρθε προ περίπου ενός έτους σε συμφωνία με τους μετόχους και τους πιστωτές της ώστε να τη διασώσει απορροφώντας την, προσφέροντας 80 εκατ. ευρώ στις τράπεζες υπό τη μορφή ανάληψης χρεών της ΑΝΕΚ και ποσοστό της τάξης του 11,5% των μετοχών της Attica Group στους μετόχους της ΑΝΕΚ.
Από την πλευρά της, η Seajets του πλοιοκτήτη Μάριου Ηλιόπουλου υπέβαλε δύο προτάσεις για την εξαγορά της ΑΝΕΚ, με την τελευταία βελτιωμένη προσφορά αγοράς να αγγίζει τα 83 εκατ. ευρώ. Η συγκεκριμένη πρόταση, ωστόσο, δεν έγινε αποδεκτή από την Τράπεζα Πειραιώς, με το αιτιολογικό ότι δεν έχει εξασφαλιστεί επάρκεια κεφαλαίων που να διασφαλίζουν την επιβίωση της ΑΝΕΚ.
Υπενθυμίζεται πως η σχετική εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, που δεν είναι δεσμευτική, προτείνει αρχικά την έγκριση της συγχώνευσης αναγνωρίζοντας πως τηρεί όλες τις σχετικές προϋποθέσεις, καθώς δεν υπάρχει άλλη βιώσιμη εναλλακτική πρόταση εξαγοράς ή συγχώνευσης.
Οι εισηγητές αποφάνθηκαν πως δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική δυνατότητα εξαγοράς, λιγότερο επιβλαβής για τον ανταγωνισμό, εκτός από την κοινοποιηθείσα συγχώνευση και ότι αν δεν πραγματοποιηθεί, η προβληματική επιχείρηση θα παύσει αναπόφευκτα να ασκεί τις δραστηριότητές της στην αγορά, λόγω των οικονομικών δυσχερειών που αντιμετωπίζει.
Σε δυσχερή θέση
Η ΑΝΕΚ εδώ και πολύ καιρό παράγει ζημιές. Κατά την τελευταία χρήση (2022), λόγω των ζημιών, συνεχίστηκε η επιδείνωση της κεφαλαιακής επάρκειας του ομίλου, η οποία είχε επιβαρυνθεί το 2021 με σημαντικού ύψους έκτακτες και μη επαναλαμβανόμενες ζημιές και προβλέψεις.
Ως εκ τούτου, τα ίδια κεφάλαια του ομίλου στις 31/12/2022 ήταν αρνητικά κατά 61,4 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, έχουν επιδεινωθεί σημαντικά τόσο η κεφαλαιακή επάρκεια όσο και η ρευστότητα της εταιρείας, με αποτέλεσμα τη μη εξυπηρέτηση των δανείων και τη δυσχέρεια εξυπηρέτησης λοιπών τρεχουσών υποχρεώσεων.