Απόλυτα κυρίαρχες στην παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία είναι οι κινεζικές γιάρδες, οι οποίες προσελκύουν μαζικές παραγγελίες για νέα πλοία καθώς προσφέρουν ελκυστικές τιμές για όλες τις αγορές.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Ν» από πηγές ασιατικών ναυπηγείων και ναυλομεσιτικών οίκων, στο πρώτο εξάμηνο του 2023 οι Κινέζοι έλαβαν παραγγελίες για συνολικά 428 πλοία, χωρητικότητας 10,43 εκατ. CGT.
Με άλλα λόγια, οι Κινέζοι είναι υπεύθυνοι για το 59% των ναυπηγικών συμβολαίων το πρώτο μισό του έτους.
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, οι μεγάλοι ανταγωνιστές των Κινέζων, τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας, εξασφάλισαν παραγγελίες για 114 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 5,16 εκατ. CGT.
Όπως εξηγούν στη «Ν» οι παραπάνω πηγές, το μέσο discount που προσφέρουν οι Κινέζοι έναντι των Νοτιοκορεατών στο κόστος ναυπήγησης προσεγγίζει το 10%-12%.
Εξετάζοντας τις διαφορές στις τιμές ανά ναυτιλιακή αγορά, επισημαίνεται ότι στα δεξαμενόπλοια το εύρος της έκπτωσης που προσφέρουν οι Κινέζοι κυμαίνεται μεταξύ 12% και 20%.
Στα πλοία μεταφοράς LNG η αντίστοιχη διαφορά είναι 8%-10%.
Στα πλοία μεταφοράς containers, χωρητικότητας 16.000 TEUs, η διαφορά είναι 3%-5% και σε αυτά χωρητικότητας 24.000 TEUs 8%-10%.
Σημειώνεται ότι οι Κορεάτες προτιμούν τα containerships μεγέθους 16.000 TEUs αντί των 24.000 TEUs.
Αναφορικά με τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, πηγές επισημαίνουν ότι οι νοτιοκορεάτικες γιάρδες δεν λαμβάνουν συνήθως παραγγελίες για τέτοιο τονάζ.
Οι τιμές
Σύμφωνα με την εξαμηνιαία έκθεση του οίκου Clarksons Research, το μέσο κόστος ναυπήγησης αυξήθηκε 6% στη διάρκεια του πρώτου μισού του τρέχοντος έτους.
Όπως δείχνουν πάντως τα στοιχεία της ναυλομεσιτικής Xclusiv Shipbrokers, η άνοδος στο κόστος είναι ιδιαίτερα έντονη στα δεξαμενόπλοια, ενώ, αντιθέτως, οι τιμές στα φορτηγά παρουσιάζουν μία διόρθωση σε ετήσια βάση.
Ειδικότερα, η κατασκευή ενός υπερ-δεξαμενόπλοιου (VLCC) αποτιμάται στα 125,5 εκατ. δολάρια τον φετινό Ιούλιο, έναντι 118,3 εκατ. δολαρίων τον ίδιο μήνα του 2022 (+6%).
Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων, η τιμή για ένα suezmax διαμορφώνεται στα 84,7 εκατ. δολάρια (+6%), για ένα aframax στα 67,3 εκατ. δολάρια (+9%), για ένα panamax στα 57,3 εκατ. δολάρια (+8%) και για ένα MR2 tanker στα 46,9 εκατ. δολάρια (+9%).
Στον αντίποδα, πτωτική είναι, όπως ειπώθηκε, η τάση στα φορτηγά. Συγκεκριμένα, η ναυπήγηση ενός capesize εκτιμάται φέτος τον Ιούλιο στα 63,3 εκατ. δολάρια (-1%) σε ετήσια βάση. Το κόστος ενός kamsarmax είναι μειωμένο κατά 7%, ενός ultramax κατά 4%, ενώ αμετάβλητη είναι η τιμή για τα μικρά bulkers, τύπου handysize.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων, ξεχωρίζει η άνοδος του κόστους στα πλοία μεταφοράς LNG. Πριν από λίγες ημέρες νοτιοκορεάτικη γιάρδα ανακοίνωσε παραγγελία για δύο βαπόρια, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έκαστο, κάθε ένα από τα οποία κόστισε λίγο πάνω από τα 260 εκατ. δολάρια.
Αύξηση σε containerships
Στα containerships, το κόστος ναυπήγησης παραμένει σχετικά σταθερό. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της ναυλομεσιτικής Weberseas (Hellas), η κατασκευή ενός πλοίου, χωρητικότητας 10.000 TEUs, αποτιμάται στα 128 εκατ. δολάρια.
Μία μικρή αύξηση παρατηρείται στα containerships, χωρητικότητας 6.600 TEUs, στα οποία το κόστος φέτος προσεγγίζει τα 90 εκατ. δολάρια, έναντι 86 εκατ. δολαρίων το 2022.