Να παραμείνει ενεργός ο στόλος των παλαιότερων LNG carriers -περίπου 240 το σύνολο-, που πιθανότητα δεν θα ανταποκρίνονται στα πράσινα δεδομένα που θα θέσει ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός από το 2026 και μετά, προτείνει ο κ. Πάνος Μήτρου, Global Gas Segment Director, Lloyd’s Register.
Όπως επισημαίνει στη «Ν» ο κ. Μήτρου, ενδεχομένως να χρειάζονται πολύ περισσότερα LNG carriers στο νερό, ίσως και χίλια, τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα από τη χρήση άνθρακα, που αυξήθηκε κατακόρυφα μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τις κυρώσεις που ακολούθησαν. Ωστόσο υπογραμμίζει ότι αυτό δεν είναι δυνατό, διότι δεν υπάρχουν διαθέσιμες κλίνες για την κατασκευή ενός τόσο πολύπλοκου στη ναυπήγησή του πλοίου, ούτε είναι εφικτό να «ανοίξουν» νέα ναυπηγεία που θα έχουν την τεχνογνωσία και τις
δυνατότητες να κατασκευάσουν LNG carriers.
Για τον λόγο αυτό, επισημαίνει ότι χρειαζόμαστε όσο το δυνατόν περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου και του εν ενεργεία στόλου.
«Να αναβαθμίσουμε τα υπάρχοντα πλοία στον μέγιστο βαθμό, για να παραμείνουν στην αγορά περισσότερο και σύμφωνα με τον κύκλο ζωής τους. Μόνο τότε θα έχουμε κάνει ό,τι ήταν αρκετό για να ενισχύσουμε τον ρόλο του LNG στην ενεργειακή μετάβαση».
Ο άνθρακας
Πέρυσι, για πρώτη φορά, ο κόσμος κατανάλωσε πάνω από 8 δισ. τόνους άνθρακα. Πάνω από το ένα τρίτο αυτών -2,9 δισ. τόνοιχρησιμοποιήθηκε στην Κίνα, τη μεγαλύτερη αγορά του κόσμου, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Μήτρου, ενώ προσθέτει: «Είναι, φυσικά, αναπόφευκτο, σε περιόδους αναταραχής οι άνθρωποι αναζητούν πρόσβαση σε όποια ενέργεια μπορούν να προμηθευτούν, επειδή η ζωή τους εξαρτάται από αυτήν».
Όπως εξηγεί, μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τη διακοπή της μεταφοράς αερίου από αγωγούς προς την Ευρώπη, οι ενεργειακές εταιρείες στράφηκαν σε άλλους προμηθευτές αερίου, κυρίως στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το υγροποιημένο φυσικό αέριο που προοριζόταν για την Ασία έφθασε στην Ευρώπη και η ζήτηση για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου «έπιασε» νέα υψηλά επίπεδα.
Όταν ήρθε περισσότερο φυσικό αέριο στην Ευρώπη, οι αναπτυσσόμενες χώρες επέστρεψαν στον άνθρακα, για λόγους κόστους. Αυτό αποτέλεσε βασικό παράγοντα για την αύξηση της κατανάλωσης άνθρακα πέρυσι.
Τι προσφέρει το LNG
Μετρούμενο σε θερμογόνο δύναμη, το LNG έχει περίπου διπλάσια αξία από τον άνθρακα ανά μάζα, αλλά οι παγκόσμιες συναλλαγές του αντιπροσωπεύουν περίπου το 10% αυτών του άνθρακα.
Υπάρχουν όμως, σημειώνει ο κ. Μήτρου, τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου υπό ανάπτυξη στην Αυστραλία, το Κατάρ και τις ΗΠΑ, μεγάλες ποσότητες θα τεθούν επίσης σε λειτουργία σε χώρες όπως ο Καναδάς, η Μοζαμβίκη, η Νιγηρία, η Σενεγάλη, η Τανζανία και τα ΗΑΕ. Μεγάλο μέρος αυτής της νέας προσφοράς θα προορίζεται για τις ενεργειακές αγορές της Ευρώπης και της Ασίας. Μεγάλες ποσότητες θα εξάγονται διά θαλάσσης, δημιουργώντας σημαντική ζήτηση για περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Ακόμα κι έτσι, το μερίδιο του φυσικού αερίου στο συνολικό ενεργειακό μίγμα θα παραμείνει μικρό και η βιομηχανία θα χρειαστεί να αναβαθμίσει την αλυσίδα αξίας του φυσικού αερίου πολύ πιο γρήγορα.
Για να γίνει πραγματική διαφορά και για να καταστεί το φυσικό αέριο πολύτιμος συντελεστής της ενεργειακής μετάβασης, ο κόσμος χρειάζεται πολλές εκατοντάδες, πιθανώς χιλιάδες, περισσότερα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου από όσα διαθέτουμε σήμερα.
Επισημαίνει ότι ο στόλος των 660 πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι ήδη σχεδόν διπλάσιος απ’ ό,τι ήταν πριν από μία δεκαετία.
Ρεκόρ παραγγελιών
Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει ένα βιβλίο παραγγελιών ρεκόρ -περίπου 270 πλοία- που ισοδυναμεί με το 40% του υπάρχοντος στόλου.
Οι τιμές για ένα τυπικό πλοίο χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων έχουν αυξηθεί τους τελευταίους 18 μήνες κατά περίπου 40%.
Αν μπορούσατε να βρείτε μια θέση για ναυπήγηση, θα περιμένατε να πληρώσετε περισσότερα από 260 εκατ. δολάρια για ένα νέο πλοίο σήμερα. Αλλά δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου διαθέσιμες θέσεις ναυπήγησης έως και τα μέσα του 2027.
Σύμφωνα με τον κ. Μήτρου, «τα εξειδικευμένα ναυπηγεία κατασκευής LNG είναι γεμάτα, και παρόλο που τέσσερα νέα ναυπηγεία φαίνεται να ανοίγουν, δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου πλεονάζουσα κατασκευαστική ικανότητα. Τα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου είναι εξαιρετικά πολύπλοκα στην κατασκευή και τα εμπόδια εισόδου είναι υψηλά.
240 πλοία χρησιμοποιούν ατμοστρόβιλο
Είναι δύσκολο και χρονοβόρο να κατασκευαστεί ένα εντελώς νέο ναυπηγείο, ειδικά ένα πολύ εξελιγμένο, που να μπορεί να κατασκευάσει πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Έτσι, η ανελαστική χωρητικότητα των ναυπηγείων αποτελεί σημαντικό περιορισμό. Βραχυπρόθεσμα, δεν υπάρχουν πολλά που μπορούν να γίνουν».
Δυστυχώς, σημειώνει ο Global Gas Segment Director των Lloyd’s Register, ένα σημαντικό ποσοστό του σημερινού στόλου των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις με το σύστημα αξιολόγησης της έντασης άνθρακα του ΙΜΟ. Οι χειρότερες επιδόσεις -περίπου 240 πλοία- είναι από τα πλοία με ατμοστρόβιλο, τα οποία δεν είναι αποδοτικά σε σύγκριση με τα πιο σύγχρονα.
Παρόλο που δεν εκπέμπουν μεθάνιο στον κύκλο καύσης τους, τα πλοία αυτά δεν διαθέτουν συστήματα διαχείρισης του boil-off. Όταν αυτό συμπεριληφθεί στις εκτιμήσεις της έντασης άνθρακα από το 2026, είναι πιθανό να μη συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις της χαμηλότερης κατηγορίας
έντασης άνθρακα του ΙΜΟ.
Ωστόσο, «η άποψή μου είναι ότι αυτά τα πλοία δεν πρέπει να παροπλιστούν, επειδή χρειάζονται για τη μεταφορά πιο πράσινων πηγών ενέργειας από τον άνθρακα. Εάν καταργηθούν σταδιακά, θα αντικατασταθούν πιθανότατα στην ενεργειακή εξίσωση από τον άνθρακα», σημειώνει ο κ. Μήτρου και
καταλήγει: «Ακόμη και αν ληφθούν υπόψη οι εκπομπές μεθανίου, κάθε φορτίο που μεταφέρεται από ένα πλοίο μεταφοράς ΥΦΑ εξοικονομεί περίπου το 50% του άνθρακα που παράγεται από τη χρήση
άνθρακα για την παροχή της ίδιας ποσότητας ενέργειας».