Μέχρι και 10 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση, θα κοστίσει στη ναυτιλιακή βιομηχανία η εισαγωγή του κλάδου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Ρύπων.
Σύμφωνα με τον κ. Eirik Nyhus, Director Environment Maritime του DNV, το EU ETS θα οδηγήσει σε πρόσθετο κόστος για τη βιομηχανία ύψους περίπου έως και 10 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως όταν εφαρμοστεί πλήρως το 2026, λόγω της ανάγκης απόκτησης δικαιωμάτων άνθρακα που θα αντιστοιχούν στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό θα αυξήσει ουσιαστικά το κόστος των ναυτιλιακών καυσίμων κατά περίπου 50%.
Η εισαγωγή της ναυτιλίας στο Σύστημα Εμπορίας Ρύπων (ΣΕΔΕ) της Ε.Ε. θα γίνει σταδιακά για πλοία χωρητικότητας άνω των 5.000 κόρων, σε μια τριετή περίοδο. Από την 1η Ιανουαρίου 2024, θα απαιτεί από τις ναυτιλιακές εταιρείες να αγοράζουν δικαιώματα ΕΕ (EUA) για να καλύπτουν τις ετήσιες εκπομπές τους, με κάθε EUA να ισοδυναμεί με 1 τόνο CO2. Οι εταιρείες θα είναι αρχικά υπεύθυνες για το 40% των εκπομπών CO2 το 2024, με αύξηση στο 70% το 2025 και στο 100% το 2026.
Όλες οι εκπομπές κατά τα ταξίδια και τις επισκέψεις σε λιμένες εντός της Ε.Ε./ΕΟΧ και το 50% των εκπομπών κατά τα ταξίδια προς ή από την Ε.Ε./ΕΟΧ θα υπόκεινται στο ΣΕΔΕ της Ε.Ε. μόλις εφαρμοστεί πλήρως.
Οι ετήσιες εκπομπές που θα αναφέρονται σύμφωνα με το καθεστώς MRV (παρακολούθηση, υποβολή εκθέσεων και επαλήθευση) της Ε.Ε. θα αποτελέσουν τη βάση μιας επαληθευμένης έκθεσης εκπομπών της εταιρείας, η οποία θα καθορίζει τον όγκο των δικαιωμάτων που πρέπει να αγοραστούν και να παραδοθούν στις Αρχές έως τις 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους που ακολουθεί το έτος αναφοράς, με βαριές κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση.
Ο κ. Eirik Nyhus εξηγεί ότι εκτός από την πτυχή της νομικής συμμόρφωσης, το ΣΕΔΕ της Ε.Ε. θα έχει επίσης άμεσο οικονομικό αντίκτυπο στις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς θα αρχίσουν να δημιουργούν υποχρεώσεις για τις εκπομπές από το 2024. Η αγορά των EUA μπορεί να αποτελέσει σημαντική δαπάνη για τις ναυτιλιακές εταιρείες, η οποία είναι πιθανό να έχει επιπτώσεις στην τιμολόγηση και σε άλλους όρους των συμβατικών συμφωνιών μεταξύ των ενδιαφερομένων, συμπεριλαμβανομένων των ναυλωτών και των ιδιοκτητών φορτίων.
Επισημαίνεται ότι με βάση τις σημερινές πετρελαϊκές τιμές, περίπου 1,5 δισ. ευρώ θα επιστρέφεται στη ναυτιλιακή βιομηχανία της Ευρώπης για την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών και πλοίων με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.